Man aan het werk in de tuin en kijkt op zijn telefoon

9 mogelijke verdienmodellen voor je bedrijf

Het bekende 'uurtje factuurtje' is lang niet de enige manier waarop je met je bedrijf geld kunt verdienen. Er zijn veel meer verdienmodellen die je kunt toepassen. Laat je inspireren door deze 9 voorbeelden.

Verdienmodel

Wat is een verdienmodel?

Beschouw het verdienmodel als het sluitstuk van je businessmodel. Het is de manier waarop je met jouw bedrijf geld verdient. Veel bedrijven kiezen voor twee of meerdere verdienmodellen tegelijk, zo spelen ze makkelijker in op specifieke wensen uit de markt.

Het is 1 van de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas, een handige methode om je eigen businessmodel in kaart te brengen.

Lees ook: Business Model Canvas, een introductie

Uurtje factuurtje 

Dit verdienmodel is erg bekend en wordt vooral in de dienstensector veel toegepast. Ook onder zzp'ers is het 'uurtje factuurtje' vrij gangbaar. Je hanteert daarbij een uurprijs en berekent het aantal gewerkte uren door aan je klant. Zo krijgt je in ieder geval altijd betaald voor de arbeid die wordt geleverd.

Transactiemodel

Je verkoopt producten en diensten, koppelt daar een prijskaartje aan vast en laat die per transactie door je klanten afrekenen. In de retail is dit het meest gangbare verdienmodel. Een nadeel is dat je op deze manier moeilijker een langdurige relatie met je klant kunt opbouwen.

Productiemodel

Dit verdienmodel heeft weinig uitleg nodig. In opdracht van een klant produceer je iets waarna je een factuur mag sturen. De marge is je winst. Dit wordt ook wel handelsmodel genoemd. 

Verhuurmodel

De naam zegt het al: je biedt producten aan die klanten kunnen huren. Denk aan een autoverhuurder of een bedrijf waar je naartoe kunt voor tijdelijk gebruik van machines en gereedschap. De spullen blijven jouw eigendom, wat betekent dat je hetzelfde product telkens opnieuw kunt aanbieden. Houd hierbij wel rekening met de kosten voor onderhoud.

Verbruiksmodel

Dit verdienmodel wordt al heel lang door leveranciers van gas, water en elektriciteit toegepast. Hoe meer iemand gebruikt, hoe hoger de factuur. Een ander voorbeeld is een bedrijf als Dropbox, waar gebruikers afrekenen voor de hoeveelheid opslag die ze denken nodig te hebben. Klanten die meer nodig hebben, zien de prijs automatisch omhoog gaan. 

Dit verdienmodel leent zich goed voor incasso-betaling. Je klanten geven daarmee toestemming om automatisch geld te incasseren.

Freemium

Dit model is met de introductie van apps, online tools en andere software-diensten erg in trek geraakt. Je biedt klanten een zogeheten instapmodel, waarbij ze je product of dienst gratis kunnen gebruiken. Met zo'n gratis versie bereik je sneller een veel grote doelgroep, die je vervolgens kunt gaan verleiden met extra mogelijkheden. Uiteraard zijn die wél tegen betaling.

Freemium zie je veel terugkomen bij games en populaire apps als Marktplaats, WeTransfer en Flitsmeister. Ook LinkedIn heeft freemium als verdienmodel omarmd. Er zijn verschillende manieren om freemium toe te passen. 

  • Je beperkt de functionaliteiten
  • Je beperkt de opslagmogelijkheden
  • Je beperkt het aantal gebruikers
  • Je beperkt de duur van het gebruik

 Kies je voor dit verdienmodel, bied dan wel extra mogelijkheden die de moeite waard zijn. Anders blijven klanten geheid steken bij het gratis instapmodel.

Rabo Betaalverzoek

Sneller betaald krijgen

Voor de meeste verdienmodellen geldt dat je pas na de gewerkte uren of het geleverde product betaald krijgt. Dat heeft gevolgen voor je cashflow. Je moet die tijd namelijk financieel overbruggen.

Sneller betaald krijgen?

Check Rabo Betaalverzoek

Abonnement-model

Jouw klant betaalt een vast bedrag en krijgt daarvoor in ruil toegang tot je product of dienst. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de krantenwereld, waar uitgevers al decennia lang op deze manier een groot deel van hun oplagen kunnen slijten. Dit verdienmodel is de laatste 10 jaar flink in trek geraakt. Zo zijn er tegenwoordig abonnementen op boeken, scheermesjes, auto's, cosmetica, wijn en zelfs wc-papier.

Voordelen? Die zijn er zeker. Als bedrijf kun je op deze manier rekenen op een min of meer vaste omzet. Klanten betalen in de meeste gevallen zelfs vooruit en dat is een fijne opsteker voor je cashflow. 

Lees ook: Grip op je cashflow, de basis voor een financieel gezond bedrijf 

Lokaas-model

Bij dit model bied je een bepaald product relatief goedkoop aan. De klant heeft 1 of meerdere producten nodig om er vervolgens op de juiste manier gebruik van te kunnen maken. Een bekend voorbeeld is Nespresso, dat vooral geld verdient met de verkoop van koffiecupjes.

Advertentiemodel

Aan klanten die je product afnemen vraag je geen geld. Je verdient hier namelijk aan een andere partij, die via jouw product reclame maakt. Een bekend voorbeeld is het nieuwsplatform NU.nl waar banners voor een groot deel van de inkomsten zorgen. Ook veel apps hanteren dit verdienmodel.