In BNR Doorpakkers gaat verslaggever Connor Clerx langs bij een ondernemer die het nét even anders doet. Dit keer gaat hij langs bij Pieter Pot, een online supermarkt zónder wegwerpverpakkingen.

Luister de podcast op BNR.nl

Oprichter Jouri Schoemaker werkt vanuit een piepklein warehouse in Rotterdam. Hij biedt met Pieter Pot producten aan in weckpotten, dus zonder verpakkingsmateriaal. Op dit moment bedienen ze voornamelijk de groene consument, maar ze willen meer en groter! En daar is veel vraag naar, want er is inmiddels een wachtlijst met 3.000 mensen.

Groeien met uniek businessmodel

Het unieke aan Pieter Pot is dat ze twee stappen in de keten vervullen, namelijk: co-packer en retailer. Met andere woorden: zij vullen de potten én bieden het ook aan bij de klant. En dat doen ze zo goed dat het kantoor en pakhuis te klein wordt. Een groter pand lonkt dan ook, vertelt Jouri in de podcast. Ze willen landelijk gaan leveren en gaan daarvoor samenwerken met twee sociale werkplaatsen.

Lees hoe je in een paar stappen je businessmodel kunt updaten Een frisse blik op je bedrijf met het Business Model Canvas

Klimaat staat voorop

Maar bij alles wat ze doen staat het klimaat voorop. Ze doen er alles aan om de impact op het klimaat zo klein mogelijk te houden. Ze hebben hun businessmodel zelfs laten uitrekenen in een Lifecycle Analysis. De weckpotten nemen ze weer in, in steden wordt er bezorgd met bakfietsen en waar mogelijk bezorgen ze elektrisch.