Omoda Zwolle

Efficiënt schoenen inpakken bij Omoda

Maar liefst 900 pakketjes per uur waar gemiddeld 46% minder lucht in zit. Het zijn de indrukwekkende cijfers van de nieuwe inpakmachine die sinds dit voorjaar in het distributiecentrum van het Nederlandse schoenenmerk Omoda staat.

Kosten besparen met inpakmachine

Daar weten ze bij dit Zeeuwse familieconcern alles van. In 2020 viert Omoda z'n 145e verjaardag, een leeftijd die alleen is weggelegd voor bedrijven die zich blijven aanpassen aan de wereld van nu. De nieuwe state-of-the-art inpakmachine is daar een mooi voorbeeld van. "We besparen hiermee in de kosten en verduurzamen ons bedrijfsproces", aldus Jan Baan.

Omoda Rotterdam

Passie voor schoenen

Sinds twee jaar is hij de COO van Omoda. Zijn schoonvader is één van de twee eigenaren van het familiebedrijf, dat naast een bloeiende online tak nog 22 fysieke winkels telt en werk biedt aan 650 mensen. Schoenen vormen al ruim 140 jaar het belangrijkste product. Daarnaast verkoopt het bedrijf nog tassen en accessoires. 

Zoals bij veel retailers wordt ook bij Omoda de webshop steeds belangrijker. Die is inmiddels verantwoordelijk voor iets meer dan de helft van de omzet, een percentage dat volgens Baan de komende jaren verder zal groeien. Niet zo verwonderlijk daarom dat het bedrijf juist voor dit bedrijfsonderdeel recent een forse investering deed. 

Schoenendoos bevat lucht

Baan legt uit: "De ene online bestelling bestaat uit één paar schoenen, de volgende uit twee of drie. En dan zijn er natuurlijk nog verschillen in soorten en maten. Daardoor hadden we tot vorig jaar bij elk inpakstation zo'n tien verschillende schoenendozen staan. Daarnaast bleek uit diverse berekeningen dat de dozen met gemiddeld 50% lucht waren gevuld."

Zo voor een buitenstaander lijkt dat misschien geen probleem. Maar bij Omoda weten ze: elke kubieke liter in de vrachtwagen, het sorteercentrum en het bestelbusje kost geld. En dus ging het bedrijf op zoek naar een oplossing voor de inpaklijn. Met als doel: een hogere productiecapaciteit en minder lucht in de dozen. 

Omoda MVO

De schoenendoos met statiegeld

In samenwerking met leveranciers heeft Omoda een herbruikbare verzenddoos van kunststof ontwikkeld. Klanten kunnen bij het bestellen op internet kiezen voor deze optie. Ze betalen daarvoor € 4,95 statiegeld. 

Zijn de schoenen ontvangen en naar wens? Dan is het een kwestie van even de doos opvouwen en via de brievenbus weer terug naar Zierikzee sturen. Klanten die dat doen krijgen hun statiegeld dan weer op hun rekening gestort. Een doos kan zo'n 50 keer mee en dat bespaart het nodige karton.

Lees ook: Zo gaat Biopack Packaging plastic berg te lijf

Uitpakken moet feestje zijn

"Er zijn wel industriële inpakmachines op de markt, maar daarbij loop je al snel tegen een marketingprobleem aan. Zo'n doos heeft de juiste branding nodig en daarbij doen we liever geen concessies. We vinden bij Omoda namelijk dat het uitpakken ervan een feestje moet zijn", aldus Baan. 

Het was tijdens een bezoek aan een grote online retailer waar het bedrijf op een ander soort inpakmachine stuitte. Eén die wél aan hun eisen voldeed. Al snel zaten leden van de familie met de leverancier om tafel en was de deal beklonken. 

Omoda Amsterdam

Algoritme voor het proces

Tegelijk met de aanschaf van de nieuwe machine ontwikkelde Omoda een nieuw algoritme. Elke schoenendoos wordt daardoor nu aan het begin van het ontvangstproces gewogen en gemeten. Wanneer een klant vervolgens een bestelling plaatst, bepaalt het algoritme of de doos in de machine past. Is het antwoord ja, dan legt de machine een soort tray van kartonnen flappen klaar. Daar gaan de schoenen en even later wordt de doos automatisch verlaagd, tot exact de hoogte van de inhoud. 

"Er zijn ook bestellingen die bijvoorbeeld door hun vorm of grootte niet automatisch kunnen worden ingepakt. Hiervoor bepaalt het algoritme welke doos het meest geschikt is en op welke manier de schoenen zo efficiënt mogelijk kunnen worden geplaatst", aldus Baan.

Kwart minder volume in vrachtwagen

Met indrukwekkende resultaten als gevolg. Zo bevat een schoenendoos die het distributiecentrum in Zierikzee verlaat nu gemiddeld 46% minder lucht. Een percentage dat heeft geleid tot een kwart meer laadvolume in de vrachtwagens. Een aanzienlijke besparing voor een bedrijf waar elke dag duizenden pakketjes de deur uitgaan. Ter vergelijking: waar tot voorkort vier vrachtwagens voor nodig waren, zijn dat er nu nog maar drie. Voor de extra energie die het machinaal inpakken vraagt, liggen nu 1.100 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum.

    Jan Baan - Omoda

    3 tips van Jan Baan

    1. Neem je klanten mee in jouw reis naar een duurzamer product. Laat zien wat het effect is van de keuzes die zij maken.
    2. Maak met je marketing geen onderscheid tussen online en offline. Die kanalen moeten naadloos in elkaar opgaan.
    3. Als je groeit, zorg er dan voor dat je snel kunt blijven beslissen en niet verzandt in allerlei protocollen. Bij Omoda zijn de lijnen van de top naar de vloer extreem kort.

    Efficiënter bedrijfsproces

    "De inpakmachine is nu een paar maanden operationeel en we draaien al 60% van onze bestellingen ermee. Dat betekent een flinke groei in snelheid. Met deze machine kunnen we nu 900 pakketjes per uur verwerken, omgerekend elke vier seconden één. Deze capaciteit is additioneel aan onze handmatige inpakcapaciteit. Zo zijn we klaar voor verdere groei." 

    Automatiseren leidt bovendien tot minder verkeerde bestellingen, zegt Baan tot slot. "Onze medewerkers hebben nu meer tijd om toe te zien of alles goed gaat, kunnen eventuele fouten snel corrigeren en net dat beetje extra aandacht geven aan het controleren van de schoen."