Innoveren, maak niet dezelfde fouten - Rabobank

Maak niet dezelfde fouten als je buurman

Een nieuwe markt veroveren. Sleutelen aan innovatieve producten. Veel ondernemers krijgen er vooral energie van. Maar wees door al dat enthousiasme niet blind voor de valkuilen die je onderweg tegenkomt. Dit zijn 6 fouten die door veel van je collega-ondernemers worden gemaakt.

1. Te veel willen

Van Coolblue tot Uber, Adyen en Swapfiets. Aangemoedigd door de verhalen van dit soort succesvolle bedrijven voelen ondernemers de druk om de lat voor zichzelf heel hoog te leggen. "Ze zetten alles op de lancering van een heel nieuw product of blijven maar experimenteren met een ander businessmodel. Cool voor anderen misschien, maar heel niet echt reëel. Teveel in één keer willen doen is een valkuil die je vaak ziet gebeuren bij ondernemers die willen innoveren."

Van proces tot product: 10 soorten innovatie

Tip

Tip

Zet steeds kleine stapjes, die je goed kunt overzien en het liefst uit eigen zak kunt financieren. Wél financiering nodig voor je ambitieuze plannen?

Check de mogelijkheden

2. De concurrentie negeren

Je kunt zelf wel denken dat een andere partij geen gevaar vormt, het is nog maar zeer de vraag of jouw klant diezelfde mening is toegedaan. In je eigen cocon kruipen en de concurrentie volledig negeren is daarom een gevaarlijke strategie, stelt Gea Vellinga.

"Zo organiseerden we onlangs een matchmaking-bijeenkomst met dertig bedrijven uit de regio Groningen, die actief zijn met health en IT. Een aantal van die bedrijven wist niet eens van elkaars bestaan. Als je niet weet wie de concurrenten zijn en wat zij doen, dan kun je blind raken voor ontwikkelingen in de markt."

Tip

Tip

Zoek naar bedrijven die iets vergelijksbaars doen. Welk businessmodel hebben zij? Hanteren ze een ander soort dienstverlening? Wie zijn hun klanten? Die informatie kan helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen. 

Kijk naar de 40 video's van deze innovatieve ondernemers

3. Alles in je eentje doen

Als ondernemer ben je waarschijnlijk een duizendpoot die van alles wel iets afweet. Dan loert het gevaar om te denken dat je die vernieuwing helemaal op eigen kracht kunt doen.

"Het is een beetje het uitvinderssyndroom", aldus Vellinga. "Maar innoveren is niet iets waarbij je helemaal solo kunt opereren. Het proces vergt veel inspanning en vooral een goed team. Het is niet voor niets dat veel startups worden opgericht door twee of drie mensen. Je hebt al die kennis hard nodig."

Tip

Tip

Zorg ervoor dat je specialisten verzamelt op het gebied van technologie, marketing, netwerk en financiën. Je hebt al die kennis hard nodig bij het uitwerken van je idee.

Is jouw organisatie ingericht om te innoveren?

Doe de test

Bedrijfsverzekeringen

Door te innoveren veranderen mogelijk ook de risico's in je bedrijfsvoering. Zo krijg je bij de ontwikkeling van een nieuw product bijvoorbeeld te maken met productaansprakelijkheid. Neem die risico's om te beginnen heel serieus. Eén uitglijder kan veel impact hebben op je bedrijfsvoering. Dus, ga je innoveren? Maak dan in ieder geval een afspraak met een adviseur.

Bekijk de verzekeringen voor je bedrijf

4. Zelf invullen wat jouw klant wil

Veel bedrijven bedenken iets op de tekentafel en vergeten vervolgens aan klanten te vragen wat zij ervan vinden. In de wereld van innovatie geldt dit als een doodzonde. "Bedrijven hebben dan geen flauw idee hoe de markt tegen hun idee aankijkt. En belangrijker nog: of er mensen zijn die hiervoor willen betalen. Wat opvalt is dat klanten meestal best bereid zijn om in al in vroegtijdig stadium mee te denken en hun mening te geven."

In het artikel updaten van je businessmodel onderstreept Patrick van der Pijl van Business Model Inc. deze woorden. Volgens hem vinden veel ondernemers het erg spannend om met hun klanten in gesprek te gaan. Toch is die feedback volgens hem goud waard.

Tip

Tip

"Heb je een eerste versie van je uitgewerkte idee? Vraag meteen om feedback van mensen die jij tot je (potentiële) klanten rekent. Ziet jouw doelgroep hetzelfde voordeel en is er bereidheid om voor deze oplossing te betalen?"

5. Verkeerde laag in de keten

Bij de ontwikkeling van een nieuw producten zien veel ondernemers de eindgebruiker als klant. Toch is dat niet altijd de beste keuze, stelt Vellinga. "Honderdduizenden eindgebruikers willen bereiken is niet altijd de beste klantstrategie. Je kunt ook meeliften en samenwerken met andere partijen in de keten, die al een groot bereik hebben."

Tip

Tip

De truc is om het een stap hogerop te zoeken in de keten. Zoek een partij die een complementair product levert voor dezelfde doelgroep.

6. Onzichtbare blokkades

Stel, je hebt een digitale tool ontwikkeld waarmee bedrijven veel sneller en efficiënter hun HR-werkzaamheden organiseren. Maar wat blijkt? Grote bedrijven haken af, omdat HR-afdelingen jouw oplossing vooral als een bedreiging zien voor hun eigen baan.

"Dit is een typisch voorbeeld van een onzichtbare blokkade", zegt Vellinga. "Je denkt dat je goed zit en klanten blijken ook daadwerkelijk geïnteresseerd, maar te vaak ketst de deal dan toch af. Je moet er dus rekening mee houden dat er medewerkers zijn van klanten die jouw innovatie als potentieel bedreigend ervaren."

Tip

Tip

Probeer deze blokkades inzichtelijk te maken en houd daar rekening mee wanneer je de klant benadert.

Gea Vellinga

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Gea Vellinga

Gea Vellinga is innovatiedeskundige en directeur van Innovatiespotter. Dat spoort bedrijven op die actief zijn op het terrein van innovatie-, technologie- en duurzaamheid. Daarvoor worden dagelijks gegevens verzameld van de 1,8 miljoen Nederlandse bedrijven en met hulp van big data en machine learning geanalyseerd.