LOOKx

Zo maakt LOOkX Group deel van misgelopen omzet goed tijdens coronacrisis

Voor het Nederlandse cosmeticahuis LOOkX dreigt halverwege maart ineens driekwart(!) van de omzet weg te vallen door de coronacrisis. Wat doe je dan? Dan maak je een plan en bedenk je een idee hoe je de omzetschade binnen de perken kunt houden.

Achttien jaar bestaat haar bedrijf nu. En hoewel ze net als elke andere ondernemer tegenslagen heeft gekend, maakte Cindy van der Peet niet eerder zo’n acute crisis mee. Ze is de eigenaar van LOOkX, het bedrijf met 15 medewerkers dat ze samen met haar man Bas van Duivenbooden heeft opgebouwd.

boekhouding

Orders worden massaal afgezegd

“We leveren eigen make-up en skincare-producten en doen dat vooral aan beautyklinieken en schoonheidssalons. Tussen 15 en 22 maart gingen die door het coronavirus allemaal op slot en werd de ene na de andere order gecanceld. Zeker driekwart van onze omzet kwam daarmee in acuut gevaar”, aldus Van der Peet.

Vanaf dat moment is het voor LOOkX alarmfase 1. Eerst bron van zorg? De cashflow. “Het schrappen van buitenlandse beurzen leverde meteen wat besparing op. Daarnaast hebben we met een aantal afnemers de betalingsvoorwaarden kunnen aanpassen, waardoor we sneller over het geld dat nog uitstond konden beschikken.”

Of het bedrijf in aanmerking komt voor de NOW-regeling van de overheid, weet Van der Peet op moment van schrijven nog niet. Wel heeft ze de afbetalingen bij de bank kunnen uitstellen.

Heeft je bedrijf tot 2,5 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank? Dan kun je zes maanden uitstel van aflossingsverplichtingen van je lening(en) aanvragen. 

Uitstel aanvragen
‘We hebben met een aantal afnemers de betalingsvoorwaarden kunnen aanpassen, waardoor we sneller over het geld dat nog uitstond konden beschikken.’
Cindy van der Peet
Cindy van der Peet Eigenaar LOOkX
laptop

Bedrijf schiet te hulp met online masterclasses

Om nog iets van de omzet te redden sporen Van der Peet en haar team de schoonheidssalons aan om snel een bezorgservice op te tuigen. “We zijn meteen begonnen met het aanbieden van gratis masterclasses, waarin we uitleggen hoe je dat slim aanpakt. Met ideeën voor promotiecampagnes, cadeaubonnen om later te besteden en speciaal samengestelde schoonheidspakketten, voor Moederdag bijvoorbeeld”, aldus Van der Peet.

Daarnaast krijgen de klanten social media-uitingen op maat. Via wekelijkse live chats helpt LOOkX de schoonheidsspecialisten met al hun vragen, vaak zijn die marketing-gerelateerd.

Relatie met klanten krijgt impuls

Die aanpak werpt zijn vruchten af. Klanten van veel schoonheidsspecialisten blijven de huidverzorgingsproducten kopen waarbij de gunfactor een belangrijke rol speelt. “We waren blij verrast dat de omzet door bleef gaan. Lang niet op het niveau van vóór de coronacrisis, maar het meest zwarte scenario bleef zo gelukkig uit”, aldus de eigenaar van LOOkX. 

‘We waren blij verrast dat de omzet door bleef gaan. Gelukkig bleef het meest zwarte scenario uit.’
Cindy van der Peet
Cindy van der Peet Eigenaar LOOkX

Nieuwe producten in de webshop

Ook online zit het bedrijf niet stil. Eind maart verschijnt er een nieuw product in de webshop: de Pro@Home skincare behandeling. Een toilettas met professionele huidverzorgingsproducten voor thuisgebruik. “We doen er een gedetailleerde uitleg met instructiefilmpjes en behandelprotocol bij. Ook hebben we een chatfunctie voor mensen met vragen”, aldus Van der Peet.

De online marketeers van LOOkX adverteren gericht via Google en social media en sturen het product naar tientallen influencers. Mede door de publiciteit die dat oplevert, verkoopt het bedrijf nu tientallen doe-het-zelf pakketten per week.

Beschermingbehandelkap LOOkX

Beschermingsbehandelkap voor salons

Ook introduceert het bedrijf de zogeheten beschermingsbehandelkap, te vergelijken met het anti-spuugscherm in winkels en bouwmarkten en helemaal geënt op het werk van de schoonheidsspecialist. Met speciale uitsparingen aan de zijkanten om elke behandeling veilig uit te voeren met voldoende ademruimte voor de klant. 

Van der Peet laat een aantal prototypes ontwikkelen door het Friese productiehuis Rembrands. Dat is de display-leverancier waar LOOkX vaker zaken mee doet. Bij een serie tests, komt het vierde concept als beste uit de bus. Het bedrijf verkoopt er inmiddels enkele tientallen per dag, met uitschieters naar boven. “Onlangs hebben we 300 stuks kunnen leveren aan een relatie in Duitsland.

Risico’s spreiden blijkt effectief

Dat schoonheidssalons hun deuren weer hebben geopend is voor LOOkX goed nieuws. Toch blijft het alle hens aan dek. Maar wat de coronacrisis Van der Peet in ieder geval wel geleerd heeft, is om niet op één paard te wedden. “We hebben de divisies export, Nederland en online. Mentoren hamerden er eerder steeds op om meer te focussen op één aspect, maar het is juist deze spreiding die nu ons bedrijf gaat redden.”