Je bedrijf innoveren: welke vorm past bij jou

Je bedrijf innoveren: maak een goed plan met het Three Horizons-model

Ga je een proces innoveren of een nieuw product lanceren? Welke ambitie je ook hebt: innoveren kost tijd. Het Three Horizons-model helpt je om die kostbare uren op de juiste manier in te delen.

Vaak denken we bij vernieuwing aan grootse innovaties, zoals de iPhone die de hele markt op z'n kop zette. Maar wanneer je als mkb-ondernemer een efficiëntere machine koopt, ben je net zo goed met innovatie bezig.

Het Three Horizons-model van McKinsey is een veel toegepaste methode om naar vernieuwing binnen bedrijven te kijken. Het model kan je helpen bij het maken van de juiste plannen om zo je bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Hoe hoger de horizon waarin je de plannen maakt, des te ingrijpender de innovatie.

Nieuwheid technologie

Download gratis het e-book "sterker uit de coronacrisis"

Innoveren tijdens de coronacrisis

In tijden van crisis ontkomen veel ondernemers er bijna niet aan om hun toekomstplannen aan te passen. Je kunt in deze periode innoveren binnen alle drie de horizonnen. Slimme ondernemers vinden vaak juist in lastige tijden de meest interessante oplossingen.

Meer informatie over het gratis e-book

Horizon 1 uit het Three Horizons-model: sleutelen aan het bedrijfsproces

Het Three Horizons-model gaat uit van drie verschillende ‘horizonnen’. De eerste horizon richt zich op een periode van zes tot twaalf maanden. Deze is dus bij uitstek geschikt voor ondernemers die snel zichtbaar resultaat willen. 

 

Je bedenkt in deze horizon geen nieuwe producten voor nieuwe markten, maar sleutelt aan je huidige dienstverlening en dagelijkse bedrijfsprocessen. Je wilt het met kleine stapjes tegelijk telkens een beetje beter doen, met bestaande klanten en bestaande producten. Denk bijvoorbeeld aan het halveren van de productietijd met een nieuwe machine.

thermometer groei

Elke dag een beetje beter

De echt succesvolle ondernemers passen deze vorm van vernieuwing vrijwel dagelijks toe. Ze stellen zichzelf vragen als:

  • Hoe kunnen we onszelf slimmer organiseren? 
  • Welke aspecten in het bedrijfsproces lopen nog stroef? 
  • Hoe gaan we de kosten verder naar beneden krijgen?

Er zijn ook veel voorbeelden van bedrijven die pas in beweging komen als ze het gevoel krijgen een beetje achter te raken. Daar kun je natuurlijk voor kiezen, maar dat is niet helemaal zonder risico.

Horizon 2 - Nieuwe markt of nieuw product

Heb je al een goedlopend product, maar wil je de omzet een boost geven door een nieuwe markt aan te boren? Bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep of avontuur over de grens?

Volgens de uitgangspunten van het Three Horizons-model maak je nu vernieuwingsplannen in horizon twee. Je brengt een bestaand product naar nieuwe klanten. Andersom kan dat natuurlijk ook: dan breng je een nieuw product naar bestaande klanten.

    groei

    Iets meer geduld nodig

    Deze horizon uit het Three Horizons-model vergt de nodige creativiteit, een flinke dosis ondernemerschap en net iets meer geduld. Gemiddeld zo tussen de één en drie jaar. Veel ondernemers kunnen dan ook wel een financiële armslag gebruiken in deze fase. 


    Dit zijn de kosten waar je sowieso rekening mee moet houden:

    • Kosten van het opzetten van nieuwe productiecapaciteit: voor als je een nieuw product gaat produceren. 
    • Proceskosten: bijkomende kosten bij het ontginnen van een andere markt of de ontwikkeling van nieuw product.  
    • Marketingkosten: je product is immers nog niet bekend bij jouw doelgroep.

    Lees ook: Zo verbeter je je cashflow

    Horizon 3 - Disruptieve innovatie

    De introductie van de iPhone in 2008 is een vernieuwing die het meest tot de verbeelding spreekt. Deze vorm van vernieuwen past in de derde horizon van het Three Horizons-model. Hier gaat het over nieuwe klanten, nieuwe markten én nieuwe producten.

    Door voor zo’n type plan te kiezen leg je de lat hoog. Het gaat tenslotte om een nog onontdekt gebied, met vernieuwingen die verder in de toekomst liggen. Daarvoor is dan ook een lange adem nodig - reken op minimaal drie jaar - en een dosis vastberadenheid. Of de vernieuwing slaagt is namelijk zeer onzeker. Toch is de beloning als het wel lukt erg groot.

    Digitaal samenwerken

    Samenwerken loont

    Steeds vaker zoeken ondernemers in horizon drie de samenwerking op met andere bedrijven, bijvoorbeeld door twee bestaande businessmodellen met elkaar te combineren. Je kunt de extra kennis van een andere partij inzetten om je vernieuwing kracht bij te zetten.

    Lees ook: 7 tips, zo werk je samen als mkb-bedrijf

    Horizon 1

    Advies: besteed 70% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 1

    Horizon 2

    Advies: besteed 20% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 2

    Horizon 3

    Advies: besteed 10% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 3

    Three Horizons-model in 5 stappen

    Stap 1: Breng de vernieuwingen in kaart
    Aan welke innovaties werken jullie momenteel in het bedrijf?

    Stap 2: Categoriseren
    Plaats elke innovatie in één van de drie horizonnen.

    Stap 3: Analyseer de mix
    Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stel dat al je middelen naar vernieuwingen in de eerste horizon gaan. Dan kan dat op lange termijn betekenen dat je wordt ingehaald door nieuwkomers.

    Stap 4: Breng de juiste balans aan
    Het Three Horizons-model stelt dat je als ondernemer zo'n 70% van je beschikbare middelen investeert in de eerste horizon, 20% is voor vernieuwingen in de tweede horizon, 10% van de middelen gaat naar de derde horizon. Lees hier meer over het financieren van innovatie.

    Stap 5: Monitoren
    Vernieuwingen verschuiven soms van de ene naar de andere horizon. Door dit te monitoren zorg je voor een gezonde balans.