“Mijn doel is de wereld veroveren met Kijksluiter. Maar niet om rijk te worden”

Zorganimaties maakt video’s die uitleggen hoe je medicijnen moet gebruiken. In plaats van een papieren bijsluiter dus, die veel mensen niet begrijpen of soms zelfs niet kunnen lezen. Rob Neeter kwam op het idee en verbaasde zich erover dat zulke filmpjes nog nergens anders gemaakt werden. “Begrijpelijke geneesmiddeleninformatie is een dode hoek in de zorgwereld. Dat biedt volop kansen om te groeien.”

Zorganimaties

Wie:  Rob Neeter 
Bedrijf: Zorganimaties 
Wat het bedrijf doet: Zorganimaties maakt begrijpelijke animatievideo's voor ieder denkbaar onderwerp in de zorg. Daarbij richten ze zich in primair op de patiënt en de mantelzorger. Met speciale aandacht voor laaggeletterden en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Hun grootste product is Kijksluiter. 
Aantal medewerkers: Vijf vast en dertien freelance
Opgericht: 2016

Het is begin 2015. Als voorzitter van de Nationale Trombose Dienst doet Rob Neeter een ontdekking die hem schokt. Door gebrek aan kennis wordt veertig procent van de medicijnen niet op de juiste manier ingenomen. De hoofdreden: mensen vinden de informatie in medische bijsluiters te ingewikkeld. “En als je iets niet begrijpt, dan leg je het terzijde.” De ondernemer in hem is getriggerd. Kan hij iets verzinnen dat dit probleem oplost? Al snel komt Neeter tot de conclusie dat animatievideo’s veel begrijpelijker zijn dan lappen tekst. Het idee voor Kijksluiter is geboren.

Energieke gesprekken

Een rondje langs de zorgvelden leert Neeter dat zijn idee goed valt. “Normaal zeggen stakeholders bij een innovatie: leuk, ga zo door. Nu liepen ze mee tot aan de auto.” De energie tijdens de gesprekken inspireert hem om een nieuw bedrijf te beginnen: Zorganimaties. In anderhalf jaar maken ze vijfduizend Kijksluiters. Voor meer dan 95 procent van alle geneesmiddelen is een video beschikbaar. “De bibliotheek is nu vrijwel compleet, ons doel voor dit jaar is het gebruik verder te laten groeien. Voor de distributie richten we ons naast apothekers op ziekenhuizen, huisartsen en thuiszorginstellingen. Zij betalen een licentie, waarvoor zijzelf en al hun patiënten gebruik kunnen maken van Kijksluiter.”

Grenzeloze groeipotentie

Een van de belangrijkste lessen die Neeter in 27 jaar zorgondernemen heeft geleerd, is dat je in het beginstadium al over de grens moet kijken. “Nederland is te klein om investeringen terug te verdienen. Bij alles wat we bedenken, hanteren we het uitgangspunt: heeft dit concept internationale potentie?” Ook Kijksluiter ontwikkelt hij met een schuin oog naar nieuwe markten. Hij onderzoekt direct of ergens ter wereld een vergelijkbaar product is. “We hebben ons suf gespeurd, maar een product als Kijksluiter blijkt niet te bestaan. Verbazingwekkend, want andere landen hebben identieke problemen. Begrijpelijke geneesmiddeleninformatie is een dode hoek in de zorgwereld. Dat biedt volop kansen om te groeien.”

Kantoor Zorganimaties

Nieuwe markten

Met het oog op internationalisering produceert Zorganimaties voor Nederland video’s in vier talen: Nederlands, Engels, Turks en Arabisch. “De personages in de Arabische en Turkse versie zien er anders uit dan in de Nederlandse. Uit onderzoek blijkt dat informatie het best blijft hangen als patiënten zich optimaal met die personages kunnen identificeren.” Momenteel zet Neeter de eerste stappen in de internationale uitrol van Kijksluiter. “Enerzijds ligt onze focus op Spanje, Groot-Brittannië en Noorwegen. Die landen zitten samen met Nederland in een Europese werkgroep die de opdracht heeft de begrijpelijkheid van geneesmiddeleninformatie te verbeteren. In India willen we de visuele Kijksluiter-methode inzetten om 850 miljoen grotendeels ongeletterde mensen bewust te maken van het belang van zaken als hygiëne, schoon drinkwater en handen wassen.”

Hulp bij internationaal groeien

Neeters belangrijkste les bij het veroveren van nieuwe markten is dat je goede lokale partners nodig hebt. “Binnen de gezondheidszorg is dat dé manier om voet aan wal te krijgen.” Bij de zoektocht naar partners krijgt Neeter onder meer ondersteuning van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Task Force Healthcare. “Dat is echt een tip voor ondernemers met internationale ambities in de zorg. Deze partijen helpen bij de selectie van potentiële partners die een lokale markt kennen en je kunnen vertellen hoe de zorg er werkt. Vervolgens zoeken wij die mensen op. In gesprekken proberen we consensus te krijgen over hoe we Kijksluiter kunnen lanceren, zowel strategisch als productietechnisch en financieel.’

“Ik ben in Nederland niet geïnteresseerd in winst. Het draait om proof of concept”

Nederland als proeftuin

Neeter ziet Nederland als een proeftuin voor internationale groei. ‘Ik ben in Nederland niet geïnteresseerd in winst. Het draait om proof of concept. Door het voorwerk dat we in Nederland doen, heb je een veel sterkere casus en kunnen we in het buitenland makkelijker doorpakken.’ Op het moment dat de internationale uitrol concreet wordt, gaat Neeter op zoek naar externe financiers. “Op een doorlopend krediet van de Rabobank na hebben mijn partners en ik alles tot nu toe uit eigen middelen betaald. Dat is niet haalbaar bij internationale groei. Ik ben op zoek naar strategische investeerders die geld en expertise inbrengen. We zijn in gesprek met internationale bedrijven en investeringsmaatschappijen op het gebied van gezondheidszorg en telecom.”

Boterzachte business cases

Het ontwikkelen van vijfduizend animaties heeft veel tijd en geld gekost. En investeringen in de zorg zijn lastig terug te verdienen, weet Neeter uit ervaring. “Vooral in het begin zijn de meeste business cases in deze sector boterzacht. Dat komt doordat het verdienmodel in de zorg minder concreet is dan dat in commerciële markten. Je hebt te maken met heel veel stakeholders en regels en het duurt tijden voordat een product geaccepteerd is. Om een zorgproduct te laten uitgroeien tot een succes, heb je echt een lange adem nodig.”

“Een financier verwacht een duidelijke rendementsprognose. Die kun je in de zorg moeilijk geven”

Specifieke investeringsvraagstukken

Neeter maakt daarom de bewuste keuze om Kijksluiter in eerste instantie zelf te financieren. “De zorgmarkt is voor een gemiddelde investeerder lastig te begrijpen. Een financier verwacht direct een duidelijke rendementsprognose. Die kun je in de zorg – zeker in de opstartfase – moeilijk geven. Wij hanteren andere verdienmodellen dan in de commerciële wereld gebruikelijk is. Ze zijn niet gebaseerd op concrete indicatoren als marge of winst, maar op de aanname dat een idee maatschappelijke relevantie heeft. Als dat zo is, dan volgt daarna het verdienmodel. In mijn ervaring is dat wel lastig te verkopen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat financiers denken dat ik zo verliefd ben op mijn product dat ik niet voor rede vatbaar ben. En mensen die niet voor rede vatbaar zijn, geef je geen geld. In die gevallen heb ik het – soms samen met vrienden – zelf gefinancierd, maar soms was mijn polsstok niet lang genoeg en ben ik met het initiatief gestopt.”

Perfecte partners

Neeter vond in Afke de Jong een perfecte partner om Kijksluiter verder te laten groeien. “Zij is van huis uit ook arts en gelooft net zo heilig in het concept als ik.” Zijn dochter Lili is verantwoordelijk voor de animaties. “Zij is aan boord gekomen en heeft – net als haar vader – besloten om daar voorlopig zo weinig mogelijk mee te verdienen. In ruil daarvoor zijn Afke en Lili partner in het bedrijf geworden.”

Kantoor Zorganimaties

De wereld veroveren

Wat is Neeters droom als het gaat om Kijksluiter? “Mijn doel is de wereld te veroveren met dit product. Niet om rijk te worden, daarvoor moet je niet in de zorg ondernemen. Ik wil mijn investeringen graag terugverdienen en zorgen dat we er allemaal een nette boterham aan overhouden. Om dat te bereiken is de internationale groei een must. Met min of meer dezelfde investering bereik je in Spanje drie keer zo veel mensen. En dan heb ik het niet eens over India. Los van de financiële groei, is het mijn persoonlijke ambitie om een groot, structureel probleem in de gezondheidszorg op te lossen. Ergens ben ik denk ik nog steeds een beetje die dokter die mensen beter wil maken.”

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om jouw bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.