Ondernemer bezorgt eten

Checklist: andere bedrijfsactiviteiten, houd hier rekening mee

Je past je bedrijfsactiviteiten aan. Dat kan een aanvulling zijn op de bestaande dienstverlening of de lancering van een compleet nieuw product. Heb je alles goed geregeld, van aansprakelijkheid tot de algemene voorwaarden? Deze checklist zorgt ervoor dat je niks vergeet.

Ondernemers die met nieuwe initiatieven beginnen. Dat hebben we sinds het uitbreken van de coronacrisis met grote regelmaat gezien. Bedrijven zagen een deel van hun omzet wegvallen en zijn daardoor nieuwe producten gaan ontwikkelen en onbekende markten gaan verkennen. Een nieuw pad inslaan kan gevolgen hebben voor onder meer je boekhouding, verzekeringen en algemene voorwaarden.

Contract

1. Registratie in het handelsregister

Voeg je je nieuwe activiteiten toe aan je bestaande onderneming of kies je ervoor om een geheel nieuw bedrijf op te richten? Houd in ieder geval rekening met deze regels: 

  • Heb je al een eenmanszaak, dan mag je niet nóg een eenmanszaak starten
  • Je mag als eenmanszaak bijvoorbeeld wel een bv of vof oprichten
  • Je mag bij de KvK net zoveel handelsnamen toevoegen aan je bedrijf als je wilt

Kies je voor nieuwe activiteiten in een bestaande onderneming? Controleer dan wel je bedrijfsomschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel nog even. Het is de vraag of deze nog voldoende aansluit bij de algemene werkzaamheden. Zo niet, pas deze dan aan.

2. Prognoses opstellen

Een nieuw product, andere markt of extra activiteit. Het zijn veranderingen die hoogstwaarschijnlijk gevolgen hebben voor het huishoudboekje van je bedrijf. Een nieuwe bedrijfsactiviteit zorgt er bijna altijd voor dat de kosten zich op een andere manier ontwikkelen. Het is zaak dat je die goed in kaart brengt. En wat als de afzet tegenvalt? Heb je een buffer om het een poosje uit te houden? 

Met een begroting schets je de verschillende financiële scenario's. Zo kun je tijdig inspelen op mogelijke tegenvallers.

Lees ook: een realistische begroting opstellen, zo doe je dat

3. Extra zakelijke rekening

Stel, je breidt je activiteiten uit en kiest daarbij voor een nieuwe handelsnaam. Hoewel het om hetzelfde bedrijf gaat, is het wel slim om hier een extra zakelijke rekening aan te koppelen. 

  • Je krijgt zo beter overzicht in de administratie
  • Je kunt aan die extra activiteit dan eigen zakelijke producten toevoegen
  • Het is op deze manier makkelijker om de uitgaven te monitoren
  • Het wekt vertrouwen bij de klant

Dat zit zo: bij online bankieren verschijnt automatisch een naamsuggestie op het beeldscherm. Wijkt die af van de handelsnaam waarmee je klant te maken heeft, dan kan dat tot verwarring leiden. Mogelijk dat je facturen daardoor later worden betaald en dat wil je natuurlijk liever voorkomen. 

Wil je bij de Rabobank een extra zakelijke rekening openen? Je regelt het gewoon online. Dat is simpel, veilig en snel. In amper 5 minuten is het al geregeld.

Bedrijfspand

4. Nieuwe risico's verzekeren

Nieuwe bedrijfsactiviteiten brengen soms nieuwe risico's met zich mee. Kijk maar eens naar deze voorbeelden: 

  • Een winkelier begint een webshop > cyberdreigingen
  • Een dienstverlener gaat goederen leveren > productaansprakelijkheid
  • Een handelsbedrijf verkent een nieuwe markt > regulering, regelgeving
  • Een producent breidt uit en heeft extra voorraad nodig > brand

Inventariseer dit soort nieuwe risico's. Doe dit bij voorkeur in overleg met je verzekeringsadviseur, omdat je mogelijk niet alle risico's zelf kunt voorzien. Kijk samen hoe je deze kunt beperken. Je vindt bij de Rabobank verschillende bedrijfsverzekeringen, onder meer op het gebied van aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, personeel en rechtsbijstand.

5. Aanpassen van de boekhouding

Wie extra bedrijfsactiviteiten onderbrengt in een apart bedrijf, zal ook een nieuwe administratie moeten inrichten. Dat is niet verplicht als je onder 1 onderneming blijft opereren. In dat geval is het wel raadzaam om per bedrijfsactiviteit de omzet en kosten van elkaar te scheiden. Zo houd je het overzicht en blijf je financieel in control.