Zeven tips: zó werk je succesvol samen als mkb-bedrijf

Inhoudsopgave

    Als mkb’er wil je je bedrijf natuurlijk graag laten groeien. Door een samenwerking met andere bedrijven aan te gaan, kun je nieuwe richtingen ontdekken, grotere volumes aan, meer innoveren en zo de volgende stap zetten. Maar waar vind je een goede samenwerkingspartner? En hoe pak je samenwerken aan? Rob Wolthuis, secretaris bij MKB-Nederland, beschrijft zeven succesvolle en soms vernieuwende samenwerkingsvormen voor het mkb.

    Rob Wolthuis

    Wie:  Rob Wolthuis
    Bedrijfsnaam: VNO-NCW en MKB-Nederland
    Functie: 
    Secretaris
    Opleinding: Geschiedenis (Erasmus Universiteit Rotterdam)

    Samenwerken betekent groei en vooruitgang. Je kunt ineens veel meer dan alleen, er ontstaan interessante kruisbestuivingen en een heleboel nieuwe mogelijkheden. “Dus”, vindt Rob Wolthuis, “als je de kans krijgt, zeker doen.” Waar je als mkb’er wél voor moet waken, is het behoud van je doelen en ideeën. Wolthuis: “Maak daarom altijd goede afspraken, wees helder over de voorwaarden waaronder je samenwerkt en leg ook zwart op wit vast wanneer de samenwerking stopt.” Als dat voor elkaar is, kun je aan de slag.

    1. Samenwerken op kleine schaal

    Een springkussen in de straat, schminken voor de kids, leuke kortingsacties of een dj-boot met muziek. “Op straatniveau valt heel veel samen met andere ondernemers op te pakken”, zegt Wolthuis. “Het organiseren van gezamenlijke activiteiten tijdens feestdagen en interessante acties werkt perfect om je bedrijf en dat van collega-ondernemers in de winkelstraat in de picture te krijgen. Het geeft de straat een boost en wie weet wat je daarna allemaal nog meer samen kunt organiseren.  Natuurlijk kun je een heleboel ad hoc bedenken, maar steeds meer ondernemers geven dit soort activiteiten structureel vorm in een BIZ (bedrijven intensiveringszone) waar ze iedere maand een bedrag inleggen om dit soort activiteiten te kunnen organiseren.”

    2. Pop-upstores

    Nog een voorbeeld van lokale samenwerking: gezamenlijke pop-upstores. Wolthuis: “Mensen struinen stad en land af naar bepaalde spullen en unieke items. Ondernemers die hun krachten bundelen, kunnen op die manier heel interessant zijn en veel meer bieden. Met jouw ene kleine winkeltje kun je soms maar weinig, maar als je samenwerkt met partners zoals jij, heb je in één keer veel meer slagkracht en kun je je product veel beter onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep.”

    “Voor een groot bedrijf kan een samenwerking met een starter heel interessant zijn.”

    3. Samen online

    Een beetje vergelijkbaar met een pop-upstore, maar dan virtueel, zijn platforms en gezamenlijke webshops. “Als kleine detaillist was je vroeger aangewezen op de straal rondom je winkel of bedrijf”, legt Wolthuis uit. “Dankzij internet is die straal ineens vele malen groter geworden. Via platforms als Bol.com en Thuisbezorgd.nl kun je alles leveren. Maar veel sectoren beginnen ook een eigen platform, zoals de horecasector met Bookdinners.nl en de toerismesector met eigen, regionale platforms, zoals gebeurt in Apeldoorn. Actief zijn op dit soort platforms kan voor ondernemers erg interessant zijn. Het is een geweldige manier om je markt te vergroten en mee te liften op het schaalvoordeel. Een maat kleiner zijn gezamenlijke webshops, waar bedrijven en producten elkaar kunnen versterken. Een website voor een bepaald schoenenmerk bijvoorbeeld, waar jij als sokkenfabrikant ook je product onder de aandacht kan brengen. Het bijt elkaar niet, maar versterkt elkaar juist.”

    4. Meeliften op regionaal succes

    Als kleine leverancier meeliften op het succes van een groot bedrijf in de omgeving. Ook dat is een manier van samenwerken waar je als mkb’er de vruchten van kunt plukken. Wolthuis: “Heel bekend is natuurlijk alles rondom Philips. In Eindhoven, maar ook in de dorpen eromheen zitten een heleboel toeleveranciers van allerlei producten en benodigdheden. Het is een slimme manier om je omzet te vergroten, te groeien als bedrijf, mee te functioneren in de keten en een plek te krijgen in een groter netwerk. En wie weet wat daar allemaal nog meer uit voortkomt.”

    Teamspirit lessen van Alyson Annan

    “Voor een groot bedrijf kan een samenwerking met een starter heel interessant zijn.”

    5. Startups en corporates

    Wil je als ondernemer snel een grotere markt en nieuwe kennis en ervaring aanboren, dan is het samenwerken met een grotere, gevestigde corporate een hele goede optie. “Als MKB-Nederland bieden wij een project, genaamd ‘Costa’; dat staat voor corporates en start-ups. Daarin geven we starters en scale ups concrete tips en we koppelen ze aan grote bedrijven”, licht Wolthuis toe. “En dat is echt niet alleen in het belang van die starter. Voor een groot bedrijf is zo’n samenwerking ook heel interessant. Het biedt kansen om samen met jonge, slimme en flexibele bedrijfjes nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. Een win-winsituatie dus.”

    6. Samenwerken met de overheid

    Meehelpen aan het terugdringen van files, mensen weer aan het werk krijgen, zorgen dat ouderen minder eenzaam zijn en terugval bij recidivisten voorkomen. Er zijn steeds meer maatschappelijke belangen waar ondernemers een steentje aan kunnen bijdragen. “Door maatschappelijk te ondernemen en dus taken van de gemeente of het Rijk over te nemen, ontstaan nieuwe, succesvolle samenwerkingsvormen tussen mkb’ers en de overheid”, zegt Wolthuis. “Op het domein dat tot nu toe tot de overheid behoorde, ontstaat een heel nieuwe markt die zeer interessant is voor mkb’ers om aan te boren.”

    7. Europese samenwerking

    Soms is Nederland niet groot genoeg. Om je afzetmarkt te vergroten en zo groei te versnellen, kan het erg lucratief zijn om eens buiten de landsgrenzen te kijken. Het Enterprise Europa Netwerk, opgezet door de Europese Commissie, kan daarbij helpen. Wolthuis: “Bijvoorbeeld als je een metaalproducent bent en wilt uitbreiden naar Italië. Dan kan het netwerk, dat in ieder Europees land is gevestigd, je goed op weg helpen om een partnership over de grens te sluiten.”