Man stopt augurken in een pot

Groeien met je bedrijf, wat levert het op?

5 redenen om te groeien

25% van de ondernemers ziet de noodzaak om te groeien. Veel te weinig, zeker als je bedenkt dat ondernemen net is als fietsen. Wie stilstaat valt om. Gelukkig denken veel ondernemers wel na over de volgende stap. Zodat ze blijven vernieuwen. Maar het liefst met kleine stapjes tegelijk. Herkenbaar? In dit artikel lees je waarom groei belangrijk is voor je bedrijf en wat het oplevert. Dit lichten we toe in 5 redenen om te groeien.

1. Meer bestaansrecht

Groeien betekent overleven, ook al doe je het met kleine stapjes tegelijk. Zeker in een markt die continu verandert. Als jij niet meebeweegt, komt het moment waarop je niet meer aansluit bij behoeften en verlangens van de markt steeds dichterbij. Het gevolg? Klanten stappen over naar de concurrent, waardoor je omzet daalt. Blijven trappen dus, blijven vernieuwen. Anders val je om.

2. Meer financiële mogelijkheden

Wie groeit krijgt meer financiële mogelijkheden. Zo kun je jouw ambities bekostigen en met ideeën aan de slag die al een poosje op de plank liggen. Bovendien ben je op deze manier beter bestand tegen een stootje. Oftewel: zit jij boordevol ambities en ideeën, maar houden de financiën je tegen? Kijk wat jij morgen anders kunt doen. Zodat je vernieuwt en groeit.

3. Meer rust en overzicht

Als kleine ondernemer leunt het bedrijf grotendeels op jouw schouders. Een dag vrij of een week vakantie zit er voor velen helaas niet in. Dit verandert wanneer je bedrijf groter wordt. Dan ben jij de kapitein van het schip en zorg je ervoor dat iedereen aan boord zo goed mogelijk presteert. Is dat het geval? Dan kun je met een gerust hart genieten van een paar dagen vrij. Door te groeien met je bedrijf is ze minder afhankelijk van jou. En dat is een fijne gedachte.

4. Meer naam, meer klanten

Men doet het liefst zaken met een bekend bedrijf. Dat heeft vooral te maken met vertrouwen. Als een bedrijf wat groter is, dan hebben ze sneller het gevoel dat hun verwachtingen worden waargemaakt. ‘Ik ben niet de enige die hier spullen koopt’, is dan het idee. ‘Dit is geen eendagsvlieg en het zal dus wel goed zijn.’ Door je bedrijfsnaam op de kaart te zetten trek je een nieuwe groep klanten aan die anders misschien nooit over je hadden gehoord.

5. Beter het bedrijf overdragen

Heb jij je wel eens afgevraagd wat er met jouw onderneming gebeurt als jij er geen onderdeel meer van uitmaakt? Je wilt er misschien nu nog niet aan denken, maar er komt een moment waarop je bedrijf niet meer van jou is. Omdat je het hebt verkocht, of omdat je een leeftijd hebt bereikt waardoor het tijd wordt om af te bouwen.  Door te groeien, bouw je aan een stevige organisatie. Eén die ook zonder jouw aanwezigheid een basis heeft om door te gaan.