Rabo Trade Access Support

Online ondersteuning voor Rabo Trade Access

Rabo Trade Access gebruiken

Hieronder vindt u uitgebreide informatie over het gebruik van Rabo Trade Access. Ook leest u het antwoord op de meestgestelde vragen.

Voor functiegerelateerde en technische vragen omtrent Rabo Trade Access belt u met Rabo Corporate Support op 030-71 21 777. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 08:00 tot 17:30 uur. Of stuur een e-mail:
corporatesupport@rabobank.com.

Voor productinhoudelijke vragen over Bankgaranties, Documentair Incasso’s en Letters of Credit belt u met de Trade Service Desk op 030-21 63 600. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 09:00 tot 12:00 uur & 13:00 tot 17:00 uur. Of stuur een e-mail:
trade.servicedesk@rabobank.com.

Als u Rabo Trade Access voor de eerste keer gaat gebruiken dan kunt u deze informatie gebruiken om de basisgegevens in te stellen, zoals de rekeningnummers en het instellen van de e-mailnotificaties.

Bekijk hier de RTA demo

Inloggen via Rabo Corporate Connect

Systeemvereisten

Controleer op www.rabobank.com/corporateconnect of uw internetbrowsers, besturingssystemen en software geschikt zijn voor Rabo Trade Access.

Meer informatie

.

Rabo Trade Access gebruiken

Hoe log ik in?

U logt in op Rabo Trade Access via Rabo Corporate Connect. Hiervoor heeft u uw bankpas en uw Rabo Scanner nodig.

Inloggen via Rabo Corporate Connect

Meer over Rabo Scanner

Stap 1: Vul uw rekeningnummer en pasnummer in. Op het scherm verschijnt een kleurcode. 

Stap 2: Plaats uw pas in de Rabo Scanner. Toets nu uw pincode in en sluit af met OK. 

Stap 3: Scan met de camera van de Rabo Scanner de kleurcode van het scherm. Er verschijnt een code op het scherm van de scanner. Vul de code die op de Rabo Scanner verschijnt in op de website. Klik daarna op Inloggen.

Hoe voer ik een rekeningnummer in?

Als u een opdracht wilt aanmaken dan voert u eerst de rekeningnummers toe die u wilt gebruiken. Dit kan via de tab 'Basisgegevens'. U kunt een rekeningnummer toevoegen als u hiervoor bent geautoriseerd. Als u niet geautoriseerd bent dan kunt u autorisatie aanvragen via uw Rabobank.

Stap 1: Ga naar Basis gegevens -> Rekeningnummer beheer -> Rekeningnummer toevoegen. 

Stap 2: Voer het rekeningnummer in. Klik op 'Help' voor hulp bij het vinden van uw rekeningnummer. 

Stap 3: Kies de muntsoort. 

Stap 4: Vul de omschrijving van het rekeningnummer in. 

Stap 5: Klik op ‘Bevestigen’. 

Stap 6: Na de bevestiging krijgt u deze melding 'Om de laatste actie te herhalen klik hier'. 

Wanneer u dit aanklikt kunt u nogmaals een rekeningnummer invoeren.

Rekeningnummer opvoeren

Hoe stel ik een e-mailnotificatie in?

U heeft de mogelijkheid om e-mailnotificaties in te stellen. U geeft dan aan welke medewerker een e-mail moet ontvangen bij welke actie. U stelt de e-mailnotificaties in, in de module 'Basisgegevens' onder 'E-mail notificatie'. 

Wij adviseren u voor Direct Collections de e-mailnotificaties voor ‘Transaction Verification’ te activeren. Via deze e-mails wordt u op de hoogte gehouden van de status van de verificatie van het dossier. U vindt meer gedetailleerde informatie over deze e-mailnotificaties voor verificatie in Hoofdstuk 9 van de handleiding Export Incasso & Direct Collections.

E-mailgroep toevoegen

U kunt een groep aanmaken met de personen die een e-mail notificatie moeten ontvangen. U kunt meerdere groepen aanmaken met verschillende samenstellingen van persoonlijke e-mailadressen en/of afdelingse-mailadressen. 

Stap 1: Klik onder 'E-mailnotificatie' op 'E-mail groep toevoegen'. 

Stap 2: Met de knop 'Toevoegen' voegt u één voor één alle e-mail adressen toe aan de lijst. 

Stap 3: U slaat de groep op door op 'Bevestigen' te klikken. 

E-mail groep toevoegen

Stap 4: Vervolgens geeft u per productonderdeel aan bij welke actie er een e-mail verstuurd moet worden naar welke groep. U stelt dit in onder Basis gegevens -> E-mail notificatie > E-mail notificatie toevoegen.

E-mail notificatie toevoegen

Stap 5: U heeft hier ook de mogelijkheid om de e-mail groep en de e-mailnotificatie wijzigen. Soms verschijnt er bij deze wijzigingen een foutmelding. U lost deze op door op 'Unlock Email Record' te klikken.

Veelgestelde vragen over Rabo Trade Access

.

Hoe kan ik templates gebruiken?

Als een transactie vaker voorkomt dan kunt u een sjabloon gebruiken. Dit is een voorbeeldopdracht die u kunt bewaren en hergebruiken. Het voorbeeld hieronder gaat om het aanmaken van een sjabloon voor LC maar maar de stappen werken hetzelfde voor iedere module. 

Stap 1: Ga naar 'LC opdracht aanmaken'. 

Stap 2: Vul de gegevens in de verschillende tabbladen in. 

Stap 3: Sla uw sjabloon door op 'Sjabloon' te klikken op het laatste tabblad ‘Kosten’. Bij het opslaan van het sjabloon worden het bedrag en de datum niet opgeslagen.

Opdracht opening accreditief

Opdracht kopiëren

Als u dezelfde opdracht opnieuw wilt uitvoeren dan kiest u weer voor 'LC opdracht aanmaken'. In het eerste tabblad klikt u onderaan op ‘Sjabloon’ en vervolgens kiest u het gewenste sjabloon. Een andere manier om dezelfde opdracht te kopiëren is via de functie 'Kopie bestaande transactie': 

Stap 1: Ga naar 'LC opdracht aanmaken'. 

Stap 2: Klik in het eerste tabblad rechtsboven op 'Kopie bestaande transactie' , zoek de transactie die u wilt kopiëren en klik deze aan. De bestaande gegevens worden overgenomen in de nieuwe transactie. U vult deze aan met de relevante gegevens voor de nieuwe transactie. 

Als er een fout in de opdracht zat, pas het sjabloon dan aan: klik na het aanpassen op 'Sjabloon', vink het sjabloon aan dat u wilt aanpassen en klik op 'Vernieuwen'. Uw sjabloon is nu aangepast.

Hoe kan ik een opdracht ondertekenen?

Nadat u een opdracht heeft ingevuld en voltooid, moet deze getekend worden. U kunt alleen tekenen als u hiervoor bent geautoriseerd.

Opdracht tekenen

Stap 1: Ga naar 'Opdracht tekenen' en selecteer de transactie die u wilt tekenen. 

Stap 2: Bekijk de transactie per tabblad en controleer deze. Op het laatste tabblad kunt u met 'Afkeuren' of 'Tekenen' de transactie afkeuren of goedkeuren.

Tekenen opdracht opening accreditief

Bij het tekenen van een Direct Collection vindt er een extra verificatie plaats om aan de internationale wet- en regelgeving te voldoen. U wordt van de status van de verificatie op de hoogte gehouden door middel van pop-ups en e-mail notificatie. U ontvangt deze e-mails alleen als u de e-mailnotificaties voor ‘Transaction Verification’ geactiveerd heeft.

Hoe unlock ik een dossier?

Een dossier wordt gelockt om te voorkomen dat meerdere collega’s in hetzelfde dossier aan de slag kunnen. Zodra de gebruiker het dossier verlaat, is het dossier weer beschikbaar. Als de sessie abrupt wordt afgebroken dan krijgt het systeem geen signaal om het dossier vrij te geven. U kunt het dossier dan zelf opnieuw vrijgeven. 

Stap 1: Kies in de blauwe balk voor het juiste product en klik daarna aan de linkerkant van het scherm nogmaals op het product. 

Stap 2: Kies voor 'Unlock records'. 

Stap 3: Selecteer het dossier door het hokje aan te vinken. Klik vervolgens op 'selecteren'. U kunt eventueel zoeken op (een gedeelte van) het referentienummer. 

Stap 4: Klik op 'Filter'. U krijgt de melding 'Transactie voltooid' en daarmee is het dossier weer beschikbaar. U ziet het dossier niet meer in het scherm 'Unlock Records'.

Unlock records

Welke standaard bankgaranties biedt Rabobank aan in RTA?

De volgende standaard bankgaranties worden in RTA aangeboden:

  • Douanegaranties 
  • Onderhoudsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Betalingsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Uitvoeringsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Vooruitbetalingsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Retentiegarantie ((DE, NL, UK)) 
  • Biedingsgarantie (UK) 
  • Kredietgarantie (UK, DE) 
  • Uitvoeringsgarantie UAV1989 
  • Huurgarantie (NL) 
  • Bereidverklaring (NL)

Download hier de standaardteksten bankgaranties voor RTA.

Wanneer maakt u gebruik van de standaard module bankgarantie?

Een standaard bankgarantie is een garantietekst die inhoudelijk reeds is goedgekeurd door Rabobank in de talen Duits, Engels en Nederlands, zie FAQ “Welke standaard bankgaranties biedt Rabobank aan in RTA?”. Deze garantieteksten kunnen niet door u worden aangepast in RTA. U dient alleen de NAW gegevens van de betrokken partijen, de omschrijving van de onderliggende transactie, het bedrag en de looptijd in te vullen bij uw aanvraag.

Het is ook mogelijk om een door u veelgebruikte garantietekst op te laten nemen als standaard sjabloon in de standaard module van RTA. Wilt u uw eigen garantietekst op laten nemen, neemt u hiervoor contact op met de Trade Service Desk.

De standaardmodule kunt u alleen gebruiken indien het een directe bankgarantie betreft (de bankgarantie wordt door Rabobank rechtstreeks afgegeven, zonder tussenkomst van een correspondentbank).

Wanneer maakt u gebruik van een maatwerk module bankgarantie?

Indien u afwijkt van hetgeen in de standaard module bankgarantie wordt aangeboden, kunt u in de maatwerkmodule uw maatwerkteksten indienen. Tevens kunt u in deze module opdracht geven om een garantie via een correspondentbank af te laten geven of om een concept garantie op te stellen.

Contact

Rabobank