Ondernemer op achterbank auto met creditcard en telefoon

Soepel incasseren en identificeren via Twikey

Van klant worden tot betaald krijgen. Bedrijven kunnen hiervoor aankloppen bij Twikey. Een samenwerking met Rabobank op het gebied van betaaloplossingen en identificatiediensten zorgt voor extra mogelijkheden.

Automatisch incasso

Twikey helpt bedrijven die te maken hebben met terugkerende klanten om het betaalproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. ‘Dat doen we met name via automatische incasso en recurring creditcard’, vertelt country manager Nederland Benjamin Alkemade van Twikey. ‘Daarbij wordt net als een automatische incasso periodiek geld afgeschreven van een creditcard. We ontzorgen bedrijven bovendien wanneer een betaling niet goed gaat, bijvoorbeeld door een stornering. Daarnaast zorgen wij voor een snelle en drempelloze online onboarding van klanten.’

Razendsnelle machtiging

Neem een bedrijf dat fuel cards aanbiedt en klanten wil laten betalen via een app in plaats van direct aan de pomp. De klant hoeft dan alleen maar de tank vol te gooien en kan vervolgens weer op weg – het bedrag wordt vervolgens automatisch afgeschreven van zijn of haar rekening. ‘Klinkt misschien eenvoudig, maar het regelen van bijvoorbeeld de SEPA-machtiging van deze zakelijke klant kan zomaar weken in beslag nemen’, zegt Alkemade. ‘Bijvoorbeeld omdat deze allerlei documenten getekend retour moet sturen. Maar met Twikey regelen wij deze machtiging razendsnel.’

“Ook gebruiken we iDIN en Surepay om zekerheid in te bouwen en eventuele risico’s te voorkomen. Daarna kunnen we ook voor onze opdrachtgever de financiële afwikkeling verzorgen.”

‘Mislukt een incasso, dan sturen we een nieuwe factuur via bijvoorbeeld een sms met een betaallink of een mail met QR-code. Kortom: van klant worden tot betaald worden, wij bieden een volledig end-to-end proces.’

Geen verwarring

Uniek aan de aanpak van Twikey is volgens Alkemade dat het bedrijf niet werkt als betaaldienstverlener (payment service provider), maar vanuit de naam van de opdrachtgever. ‘Oftewel: we zijn volledig white label, waarbij het geïncasseerde geld altijd over de rekening van de bank van de opdrachtgever loopt. Debiteuren betalen dus niet aan bijvoorbeeld een Stichting Derdengelden, wat vaak verwarring oproept. De eindklant weet precies aan wie deze betaalt.’

Een totaaloplossing

Twikey is een van oorsprong Belgisch bedrijf en sinds ongeveer acht jaar actief op de Nederlandse markt. ‘We onderzoeken of we ook kantoren in Frankrijk en Duitsland kunnen openen.’ Voorbeelden van bestaande klanten zijn de ANWB, Total en Sligro. Alkemade: ‘We bieden deze bedrijven een totaaloplossing. Voor de digitale klantonboarding maken we gebruik van online identificeren, digitaal ondertekenen en SEPA-contracten via Rabo Identity Services. Wij zijn een van de weinige bedrijven in Nederland die namens klanten SEPA-batches mogen aanbieden.’

Een soort hub

‘Rabobank heeft mooie producten op de plank liggen, wij zorgen er via een samenwerking voor dat we die met ons platform laagdrempelig kunnen aanbieden aan onze klanten’, aldus Alkemade. ‘Zo zijn we een soort hub tussen de bank en de systemen van onze klanten. We werken met Rabobank samen op zowel het gebied van de identiteitsdiensten van Rabo Identity Services als de betaaloplossingen via Rabo OmniKassa. We zijn er beide zijn op gebrand om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen – daarom biedt deze samenwerking in mijn ogen heel veel kansen.’