Problemen bij internetbankieren

Zelf problemen oplossen als online bankieren niet lukt

We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat u altijd en overal kunt bankieren. Krijgt u een foutcode of foutmelding? Of heeft u een ander probleem bij internetbankieren, bijvoorbeeld met de Rabo Scanner? Als online bankieren niet lukt, kijk dan hier hoe u dit meestal zelf kunt oplossen.

Tip: check eerst of er een storing is.

Ziet u een foutmelding?

Storing of onderhoud?

Kijk of er een storing of onderhoud is. Misschien kunt u hierdoor niet inloggen.

Is er een storing of onderhoud?

Geen storing of onderhoud, toch problemen

Als er geen storing of onderhoud is, kunt u waarschijnlijk niet inloggen door een andere oorzaak. Een aantal problemen kunt u zelf oplossen.

Problemen zelf oplossen

Het ligt waarschijnlijk aan uw browserinstellingen.

Meer over besturingssystemen en browsers

Kies de foutmelding die u ziet in onderstaande lijst en volg de aanwijzingen op. Ziet u een andere foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren.

Foutmelding 737

U gebruikt de verkeerde pincode. U kunt nog één keer een poging doen om de juiste pincode in te voeren. Klopt de pincode weer niet, dan wordt uw pas geblokkeerd. Weet u uw pincode niet meer? Of is uw pas geblokkeerd? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Foutmelding 1090

De foutmelding 1090 “iDEAL kan uw verzoek niet verwerken” geeft aan dat het betaalproces onverwacht is afgebroken. Deze foutmeldingen kan voorkomen wanneer u gebruik heeft maakt van de knoppen in de browser om terug of verder te gaan. U kunt na ongeveer 15 minuten in Rabo Internet- of Mobielbankieren via uw rekeningoverzicht controleren of uw betaling is gelukt. 

Ziet u de iDEAL-betaling tussen uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren staan? Dan is de iDEAL-betaling goed verwerkt en hoeft u niets te doen. 

Staat de iDEAL-betaling niet bij uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren? Dan is de iDEAL-betaling niet goed gegaan en moet u de betaling opnieuw starten vanaf de site waar u de aankoop heeft gedaan.

Foutmelding TA0203

Geeft de Rabo Bankieren App foutmelding TA0203? Dan heeft u waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. U kunt het volgende doen:

  • Als u een betaling doet, ziet u onder de knop 'Verzenden' de knop 'Gebruikt u een andere pas of scanner' staan.
  • Klik op de knop om het pasnummer en rekeningnummer te controleren en eventueel aan te passen.
  • Bevestig de aanpassing met de Rabo Scanner.
  • Werkt dit niet, ga dan in de app naar 'Meer’ 'Instellingen' 'Toestelregistraties opheffen' en hef de toestelregistraties op.
  • Als u vervolgens inlogt in de app, kunt u uw toestel opnieuw registreren met de juiste pas.

Foutmelding TA0509

Geeft de Rabo Bankieren App foutmelding TA0509? Dan heeft u waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. U kunt het volgende doen:

  • Als u een betaling doet, ziet u onder de knop 'Verzenden' de knop 'Gebruikt u een andere pas of scanner' staan.
  • Klik op de knop om het pasnummer en rekeningnummer te controleren en eventueel aan te passen.
  • Bevestig de aanpassing met de Random Reader of Rabo Scanner.
  • Werkt dit niet, ga dan in de app naar 'Meer' 'Instellingen' 'Toestelregistraties opheffen' en hef de toestelregistraties op.
  • Als u vervolgens inlogt in de app, kunt u uw toestel opnieuw registreren met de juiste pas.

Kunt u nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Naar uw bank

Foutmelding 102

Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de bankpas die u gebruikt. Controleer daarom het volgende:

  • Gebruikt u deze pas altijd om in te loggen?
  • Is uw pas misschien verlopen? Controleer de vervaldatum op de voorkant van uw pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan. Als u niet kunt inloggen, kunt u dit doen via 'Service' in de Rabo Bankieren App of via uw Rabobank.

Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan of het aan uw browserinstellingen ligt door een inprivate- of incognitosessie te starten.

Dit werkt als volgt bij Internet Explorer:

  • Druk tegelijkertijd op de toetsen CTRL+SHIFT+P.
  • U opent op deze manier een zogenaamde InPrivate pagina.
  • Linksboven in de adresbalk ziet u 'about:InPrivate' staan. Typ hier www.rabobank.nl en log vervolgens in.

Dit werkt als volgt bij Google Chrome:

  • Druk tegelijkertijd op de toetsen CTRL+SHIFT+N.
  • U opent op deze manier een zogenaamde incognito pagina.
  • Typ in de adresbalk www.rabobank.nl in en log vervolgens in.

Kunt u nu wel inloggen? Verwijder dan de cookies en geschiedenis om te voorkomen dat u volgende keer weer problemen met inloggen heeft.

Verwijderen van cookies en geschiedenis

Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Naar uw bank

Foutmelding 202

Als de Rabo Scanner foutmelding 202 geeft, probeer dan het volgende:

  • Klik op F5 bovenaan uw toetsenbord. De pagina wordt nu vernieuwd en u krijgt een nieuwe kleurcode.
  • Speel bij het scannen een beetje met de afstand. Begin dicht bij het scherm en beweeg de scanner wat verder van het scherm af of andersom.

Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan de instelling van uw beeldscherm. Misschien gebruikt u software die de kleuren van uw beeldscherm aanpast aan het tijdstip van de dag. Schakel deze software uit bij het inloggen.

Controleer de schermresolutie. Als de schermresolutie niet goed ingesteld is, kan het beeld uitgerekt zijn. De kleurcode is dan niet vierkant waardoor deze niet gescand kan worden.

U kunt de schermresolutie als volgt aanpassen op een Windows computer:

  • Klik op start links onder op uw computerscherm.
  • Klik op 'Configuratiescherm'.
  • Klik op 'Resolutie aanpassen' (onder het kopje 'Vormgeving en persoonlijke instellingen' of 'Beeldscherm').
  • Klik achter 'Resolutie' in het grijze vlak en zorg dat de resolutie op 'hoog' staat (aanbevolen).

Foutmelding 718

Als de Rabo Scanner foutmelding 718 geeft, controleer dan het volgende: 

Zijn de batterijen van uw Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek de bankpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven vier groene streepjes. Als de batterijen bijna leeg zijn, ziet u maar één groen streepje staan. Vervang dan de batterijen. 

Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Dan is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken. 

Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Naar uw bank

Foutmelding 731

Als de Rabo Scanner foutmelding 731 geeft, is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.

Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Naar uw bank

Foutmelding 733

Uw pas is geblokkeerd. U kunt met een geldig legitimatiebewijs de pas laten deblokkeren bij uw Rabobank.

Foutmelding 874

Het betalingskenmerk van de acceptgiro is niet goed ingevuld.

  • Vul het kenmerk opnieuw in.
  • Neem het plusje niet over en vul het betalingskenmerk niet aan met nullen.
  • Krijgt u steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de instantie waarvan u de acceptgiro heeft gekregen.

Foutmelding 901

Uw iDEAL-betaling is onverwacht afgebroken.

  • Controleer via Rabo Internetbankieren of de Rabo Bankieren App of de betaling is verwerkt.
  • Als het bedrag is afgeschreven, is de betaling goed gegaan.
  • Ziet u de afschrijving niet? Dan is de betaling niet goed gegaan. Ga naar de website waar u de aankoop wilde doen om alsnog te betalen.

Krijgt u steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).

Foutmelding 942

Het is niet mogelijk om met deze pas in te loggen. Het volgende kan van toepassing zijn:

  • Gebruikt u Rabo Internetbankieren Professional? Mogelijk is uw pas nog niet ingesteld als toegangsmiddel. Laat een medewerker met de rol Eigenaar of Beheerder(Plus) de pas koppelen. Bent u zelf Eigenaar of Beheerder(Plus) dan kan uw pas door de bank gekoppeld worden.
  • De pas is nog niet geactiveerd. Heeft u deze pas recent ontvangen? U kunt uw pas online activeren.

Activeer uw pas

Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met uw Rabobank.

Naar uw bank

Foutmelding 943

Uw bankpas is geblokkeerd of u heeft een nieuwe pas die nog niet bruikbaar is voor inloggen in Internetbankieren.

  • Ga langs bij uw Rabobank. Zij kunnen voor u nakijken waarom uw pas geblokkeerd is. Ook kunnen zij uw pas deblokkeren. Hiervoor heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
  • Heeft u onlangs een nieuwe pas gekregen? Dan is deze inactief naar u verzonden. U kunt deze pas gebruiken nadat u deze geactiveerd heeft.

Activeer uw pas

  • Is uw nieuwe bankpas al geactiveerd? Dan is deze mogelijk nog niet bruikbaar voor Internetbankieren. Neem in dat geval contact op met uw Rabobank.

Foutmelding 944

Uw pas is verlopen.

  • Controleer of u een nieuwe pas heeft ontvangen. Drie maanden voordat uw pas verloopt, krijgt u een nieuwe pas toegestuurd. Log in met de nieuwe pas.
  • Heeft u geen nieuwe pas ontvangen? Vraag dan een nieuwe pas aan.

Nieuwe pas aanvragen

Foutmelding 945

Er is te vaak een foutieve toegangs- of signeercode ingevoerd.

  • U heeft uw rekeningnummer, pasnummer of de toegangscode niet goed ingevuld. Controleer de gegevens en vul ze eventueel opnieuw in.
  • U gebruikt een verkeerde bankpas. Wilt u weten of u de goede pas gebruikt? Neem dan telefonisch contact op met uw Rabobank.
  • Uw bankpas is verlopen. Controleer de vervaldatum op de voorkant van uw pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.

Nieuwe pas aanvragen

Heeft u een Random Reader? Waarschijnlijk is de batterij bijna leeg. Dit controleert u zo:

  • Druk 5 keer op 'Menu' zodat er 'Informatie?' in het scherm komt te staan.
  • Druk op 'OK'.
  • Staat er 'Batt = goed' met een lager percentage dan 25%? Vraag dan een Rabo Scanner aan, dit is de opvolger van de Random Reader. De Random Reader kunt u niet meer aanvragen.

Een (vervangende) Rabo Scanner aanvragen

Lever uw kapotte Random Reader in bij uw Rabobank, bij de milieustraat van de gemeente of bij een inleverpunt van Wecycle. De kapotte Rabo Scanner kunt u kosteloos naar ons terugsturen in de envelop die u bij uw nieuwe Rabo Scanner ontvangt.

Foutmelding 947

De combinatie van het ingetoetste rekeningnummer, het pasnummer en/of de toegangscode is op een of andere manier niet goed:

  • U heeft uw rekeningnummer, pasnummer of de toegangscode niet goed ingevuld. Controleer de gegevens en vul ze eventueel opnieuw in.
  • U gebruikt een verkeerde bankpas. Wilt u weten of u de goede pas gebruikt? Neem dan telefonisch contact op met uw Rabobank.
  • Uw bankpas is verlopen. Controleer de vervaldatum op de voorkant van uw pas. Als de pas niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.

Nieuwe pas aanvragen

Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Dan is uw Random Reader of Rabo Scanner waarschijnlijk kapot. Vraag een (vervangende) Rabo Scanner aan. De Random Reader kunt u niet meer aanvragen.

Een (vervangende) Rabo Scanner aanvragen

Lever uw kapotte Random Reader in bij uw Rabobank, bij de milieustraat van de gemeente of bij een inleverpunt van Wecycle. De kapotte Rabo Scanner kunt u kosteloos naar ons terugsturen in de envelop die u bij uw nieuwe Rabo Scanner ontvangt.

Foutmelding 948

De signeercode die u heeft ingevuld, is niet goed:

  • Controleer of u de juiste signeercode heeft ingevuld of maak een nieuwe aan.
  • Is de code goed en krijgt u steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).
  • Ga na of u dezelfde bankpas gebruikt als waarmee u heeft ingelogd.
  • Controleer het totaalbedrag van de opdracht(en) in het signeerscherm. Is dit hetzelfde als het werkelijke totaalbedrag?

Foutmelding 950

Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:

  • U gebruikt een verkeerde bankpas. Wilt u weten of u de goede pas gebruikt? Neem dan telefonisch contact op met uw Rabobank.
  • Er staan oude bestanden op uw computer waardoor u niet kunt inloggen. Verwijder de cookies en geschiedenis.

Verwijderen van cookies en geschiedenis

Naar uw bank

Foutmelding 953

Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:

Cookies worden niet geaccepteerd of de datum en tijd van uw computer staan niet goed ingesteld.

  • Wis de cookies en log daarna opnieuw in.
  • Zorg dat cookies van de Rabobank worden geaccepteerd.
  • Voeg bij de internetopties in uw browser https://*.rabobank.nl toe aan de vertrouwde websites en log opnieuw in.
  • Stel de datum en tijd van uw computer goed in.

Krijgt u de foutmelding hierna nog steeds? Dan heeft u waarschijnlijk een programma op uw computer staan dat cookies niet toelaat:

  • Schakel het programma uit als u gaat internetbankieren.
  • Stel het programma zo in dat cookies van de Rabobank worden geaccepteerd of verwijder het programma van uw computer.

Problemen bij inloggen zelf oplossen

Foutmelding 958

U heeft iets verkeerd ingevuld tijdens het signeren (ondertekenen) van een betaling in iDEAL. Controleer rekeningnummer en pasnummer. Zijn deze juist? Controleer dan de signeercode:

  • De Rabo Scanner toont eerst een samenvatting met daarin een bestel- of factuurnummer. Dit is NIET de signeercode. Kies eerst voor 'Ja' als antwoord op de vraag 'Klopt dit?'. Hierna ziet u de signeercode.
  • Signeer de opdracht 2x met een verschillende signeercode ZONDER tussendoor op 'Annuleren' te drukken.

Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).

Foutmelding 965

Als u in de Rabo Bankieren App foutmelding 965 krijgt, is uw toegangscode geblokkeerd. Dit kan de volgende oorzaken hebben:

  • U heeft een foutieve toegangscode ingevoerd of een typefout gemaakt.
  • U heeft een toegangscode ingevoerd die bij een ander rekeningnummer hoort.

U dient uw toegangscode te wijzigen. Zodra u dit heeft gedaan, kunt u opnieuw inloggen.

Toegangscode wijzigen

Foutmelding 974

U probeert in te loggen met een Random Reader nadat u eerder al heeft ingelogd met de Rabo Scanner. Start uw internetbrowser opnieuw op en log in met uw Rabo Scanner. Wilde u een iDEAL-betaling doen? Annuleer deze en start de betaling opnieuw.

Foutmelding 999

U heeft een nieuwe bankpas

In de Rabo Bankieren App staat uw oude pas nog geregistreerd. Daarom krijgt u een foutmelding. Als u één keer via uw pc of laptop inlogt in internetbankieren, kunt u daarna de app weer gebruiken.


Er is iets anders aan de hand

De oorzaak van deze foutmelding is onbekend. Dit kunt u doen:

  • Kies opnieuw voor het onderdeel van Rabo Internetbankieren waar u mee bezig was (bijvoorbeeld 'Betalen & Sparen').

Krijgt u nog steeds deze foutmelding?

  • Log uit.
  • Sluit uw browser.
  • Open een nieuwe browser.
  • Log opnieuw in.

Krijgt u steeds deze foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).

Contact

Rabobank