De nieuwe manier van online identificeren

iDIN is de nieuwe inlog- en identificatiedienst van banken. Met iDIN biedt u uw klanten een soepeler inlogproces.  Zo verbetert u eenvoudig de conversie op uw website.

Identificeren via de bank

iDIN is het beste te vergelijken met iDEAL. Wanneer klanten willen inloggen op uw website, verschijnt er op het scherm een soortgelijk venster als bij iDEAL. Zij kiezen hun bank en loggen in met de Rabo Scanner.

Meer zekerheid, minder fouten

iDIN geeft u als ondernemer meer zekerheid over de identiteit van uw (online) klanten. Zij zijn namelijk al geïdentificeerd bij het openen van een bankrekening. Als uw klanten inloggen met iDIN worden de gecontroleerde gegevens direct aan u verzonden. Denk bijvoorbeeld aan gegevens als naam, geboortedatum, woonadres of geslacht. Het automatisch versturen van deze gegevens zorgt voor minder fouten in uw administratie.

Makkelijk in gebruik

Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de helft van de klanten liever geen profiel aanmaakt bij nieuwe websites of webwinkels. Daarnaast willen klanten graag één inlogmethode voor meerdere sites. Met iDIN hoeven uw klanten hun gebruikersnaam en wachtwoorden niet meer te onthouden.

Mogelijkheden

iDIN kan onder andere gebruikt worden voor:

  • Het registreren van nieuwe klanten
    Op basis van de gecontroleerde persoonsgegevens van de klant wordt er automatisch een nieuw account aangemaakt.
  • Het verifiëren van de leeftijd van de klant
    Een leeftijdscheck op basis van de gegevens van de klant. Bij online alcoholverkoop is het bijvoorbeeld van belang om zeker te weten dat de klant minimaal 18 jaar of ouder is.
  • Het digitaal ondertekenen van overeenkomsten
    Zekerheid of de juiste persoon zijn handtekening zet onder digitale overeenkomsten. Bijvoorbeeld bij het ondertekenen van een koopcontract of het afsluiten van een telefoonabonnement.

Met de mogelijkheden van iDIN kunt u het proces op uw website veiliger en makkelijker inrichten en zo de conversie verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het gemak waarmee u nieuwe klanten kunt registreren.

Veiligheid

iDIN onderscheidt zich ten opzichte van andere inlogdiensten (Facebook, Google) met name op veiligheid. Uw klanten kiezen zelf of zij iDIN gebruiken. Bij ieder gebruik geeft de klant goedkeuring voor het versturen van persoonsgegevens.

Organisaties krijgen nooit toegang tot de bankgegevens van hun klanten. En na het identificeren of inloggen wordt de verbinding tussen de bank en de ontvanger direct verbroken. Omgekeerd ontvangt de Rabobank ook geen gegevens, zoals bezochte websites en bestellingen.

Meer weten hoe u iDIN kan gebruiken voor uw organisatie