Veiliger online betalen

Begin 2021 introduceerden we een nieuwe manier van online betalen met je zakelijke creditcard. Betalen via 3D Secure wordt nog eenvoudiger én veiliger. Op deze pagina lees je hoe je op de nieuwe manier - 3D Secure 2.0 - met je Rabo BusinessCard online betaalt.

Methodes naast elkaar

Online verkopers zetten deze nieuwe methode vanaf nu steeds vaker in. Omdat de overgang geleidelijk gaat, blijven beide 3D Secure-methoden - 1.0 en 2.0 - de komende tijd naast elkaar bestaan.

Bevestigen met Rabo App of Rabo Scanner

Je bent op de website of in de app van een online verkoper. Je wilt een online aankoop doen, tikt op bestellen en je geeft aan dat je de bestelling wilt betalen met je Rabo BusinessCard.

Je bevestigt de creditcardbetaling met de Rabo Scanner of de Rabo App. Welke methode je gebruikt, ligt aan je situatie:

  1. Heb je een volmacht, bijvoorbeeld als werknemer, dan kun je de creditcardbetaling alleen bevestigen met de 6-cijferige transactiecode en de Rabo Scanner.
  2. Heb je geen volmacht, maar gebruik je de Rabo App niet zakelijk? Ook dan bevestig je een creditcardtransactie met de 6-cijferige transactiecode en de Rabo Scanner.
  3. Heb je geen volmacht en gebruik je wel zakelijk de Rabo App? Dan bevestig je je creditcardbetaling in de Rabo App.

Minder kans op fraude

Door gebruik te maken van de Rabo Scanner of de Rabo App, bankier je veilig. Betaal je in deze veilige omgeving met een creditcard, dan is er ook nog eens minder kans op fraude. De online verkoper weet dan zeker dat de koper ook echt de eigenaar is van de creditcard. Deze nieuwe manier van online betalen met je creditcard is een Europees initiatief en heet 3D Secure. Bij het doen van je betaling herken je dit als Mastercard ID Check of Visa Secure.

Veelgestelde vragen

Met welke creditcard moet ik op de nieuwe manier online betalen?

De nieuwe manier van online betalen geldt voor al onze creditcards: Rabo BusinessCard, Rabo GoldCard en RaboCard.

Geldt dit voor alle creditcards?

Ja, de nieuwe manier van online betalen betreft alle creditcards.

Waarom heb ik bij de ene verkoper wel de nieuwe schermen en bij de ander niet?

Online verkopers gaan allemaal over naar de nieuwe manier van online betalen met de creditcard, maar gaan niet allemaal tegelijk over. Door deze overgangsperiode kan het daarom voorkomen dat je bij de ene verkoper nog betaalt via de huidige manier en bij een andere al via de nieuwe manier.

Waarom moet ik zelf wisselen tussen de website of app van de online verkoper en internetbankieren?

In de richtlijnen staat dat je als klant zelf de app of internetbankieren moet openen bij een online betaling met een creditcard. Daarom moeten wij dit betaalproces zo inrichten. Zo geven we je de mogelijkheid om veilig online te betalen met je creditcard.

Kan ik de aankoop bevestigen in internetbankieren als ik bestel via een app en andersom?

Ja, dat kan. Je kunt je aankoop bevestigen in zowel de app als in internetbankieren. Het maakt daarbij niet uit of je bestelt via een app of een website.

Wat is 3D Secure precies?

3D Secure staat voor '3 domain–structure security'. Een veilige manier van betalen doordat je als kaarthouder minimaal twee van de drie vormen van authenticatie gebruikt:

  1. iets dat je bezit
  2. iets dat je weet
  3. een uniek lichamelijk kenmerk
Is 3D Secure op Europees niveau geregeld?

Ja, de afspraken om 3D Secure toe te passen staan in de EU-standaarden voor strenge klantauthenticatie: Strong Customer Authentication (SCA). Deze standaard is een onderdeel van de EU-richtlijn PDS2 die zorgt voor een meer uniform en veiliger betalingsverkeer in de Europese Unie.

Het bevestigen van een online creditcardbetaling met mijn iPhone lukt niet. Wat nu?

Waarschijnlijk gebruik je de standaard browser Safari van iPhone. Check of dit de meest recente versie is en installeer eventueel een update. Lukt het na de update niet, doe dan de bevestiging van de betaling via een andere browser zoals Chrome.

Ik kan mijn online creditcardbetaling niet bevestigen in een app van de online verkoper. Klopt dat?

Ja, dat kan kloppen. Het gaat dan om de automatische doorleiding van de app van de winkelier naar de Rabobank-omgeving. Het betaalproces (aankoopproces) kan wel worden gestart in de app van de winkelier. Wij werken aan een oplossing hiervoor. Totdat deze beschikbaar is, kun je via de website van de online verkoper je aankopen doen en daar met je creditcard betalen.

Neem contact met ons op