Wees alert op fraude

Criminelen 'vissen' naar persoonlijke gegevens. Je ontvangt bijvoorbeeld een mail die afkomstig lijkt te zijn van de Rabobank. In deze mail probeert de crimineel je te verleiden om je persoonlijke gegevens of beveiligingscodes af te geven. Denk daarbij aan pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Rabobank vraagt je nooit om deze codes.

Hoe ziet een valse e-mail er uit?

Een valse e-mail is soms niet van echt te onderscheiden. In de aanhef staat soms zelfs je naam. Of de e-mail heeft hetzelfde logo, kleuren en lettertype als de Rabobank gebruikt. Het is daarom lastig om nepmails (phishing) te herkennen. Vaak wordt er druk op je uitgeoefend. In de valse e-mail benadrukt de crimineel dat je direct of heel snel moet reageren. De verzender van de valse e-mail hoopt dat je hiervan schrikt en daardoor minder goed oplet. Hier laten we je een paar voorbeelden zien van valse e-mails die in omloop zijn:

Voorbeelden van valse e-mails over je betaalpas (PDF) Voorbeelden van valse e-mails over je incasso-opdrachten (PDF) Voorbeelden van valse e-mails over internetbankieren (PDF)

Wat doe je als je een valse e-mail hebt ontvangen

Als je meteen al twijfelt, open de e-mail niet. Verwijder deze mail uit je ‘inbox’ én ‘verwijderde e-mail-box’ zonder hem te lezen of te openen. Je hoeft dan verder niets te doen.Heb je de mail wel geopend? Er is niks aan de hand als je niet op linkjes die in de e-mail staan hebt geklikt. Verwijder de mail uit je ‘inbox’ én uit je ‘verwijderde e-mail-box’. Je hoeft dan verder niks te doen. 
Je mag de valse e-mail als attachment (bijlage) sturen naar: valse-email@rabobank.nl. Zie de PDF hieronder voor de uitleg van het doorsturen. Als het niet lukt, is het niet erg. Zorg vooral voor je eigen veiligheid en verwijder het bericht. Als je een link in de mail wel hebt geopend en iets afwijkends ziet, bel dan direct de Rabobank. Samen zorgen we ervoor dat je geen slachtoffer wordt van internetcriminaliteit.

Fraude melden, neem contact op

Handleiding doorsturen van valse e-mail (PDF)

Ik heb een valse SMS ontvangen

Als je twijfelt over de echtheid van een SMS, open dan nooit de link die er in staat! Je mag de valse SMS doorsturen naar: valse-email@rabobank.nl. Als dat niet lukt, is het niet erg. Zorg vooral voor je eigen veiligheid en verwijder het bericht direct van je telefoon of tablet.

Handleiding doorsturen valse sms (PDF)

Ik heb een vreemd betaalverzoek ontvangen

Ontvang je een betaalverzoek met het Rabobank-logo, maar heb je het vermoeden dat deze vals is? Betaal deze niet en bel ons als: 

de link van het betaalverzoek niet begint met https://www.betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoekde naam van de ontvanger niet degene is die je wilt betalen

Fraude melden, neem contact op

CEO-fraude

Je ontvangt een spoedopdracht voor een betaling die afkomstig lijkt van een hoge baas binnen je bedrijf. De naam klopt en het e-mailadres lijkt zo goed, dat je door de spoed niet ziet dat dit niet klopt. Er staat soms zelfs een controlemogelijkheid in de mail. Zo kan het gebeuren dat jou bedrijf door de druk onbedoeld veel geld overmaakt naar een crimineel.

 

Factuurfraude

Criminelen sturen je per post een valse factuur, in de hoop dat je deze betaalt. Dit kan een factuur zijn waarop bijvoorbeeld het rekeningnummer is aangepast naar een vals rekeningnummer. Een nepfactuur voor een niet-bestaande betalingsverplichting of voor een niet-bestaand bedrijf is ook mogelijk. Wij mogen het bedrag dat je onterecht hebt betaald niet naar je terugboeken. Je hebt namelijk geen automatische incasso afgegeven, maar zelf een betalingsopdracht uitgevoerd en deze digitaal ondertekend met de Rabo Scanner. Controleer daarom je facturen altijd goed voordat je betaalt.

Andere vormen van fraude

Babbeltruc

Een oplichter probeert met een mooi verhaal jouw beveiligingscodes te krijgen. Hij of zij belt je namens 'de bank' of probeert je vertrouwen te winnen via chat, Skype of via social media. Dit gebeurt vaak nadat je eerst via valse emails persoonlijke gegevens hebt gegeven.

Voorbeelden babbeltrucs (PDF)
Pinpastruc

Pinpastrucs

Shouldering

Iemand kijkt over je schouder mee als je je pincode intoetst. Vervolgens probeert een andere persoon je bankpas te rollen of te stelen (tientjes- of muntentruc). Scherm tijdens het pinnen altijd het toetsenbord af als je je pincode intoetst!


Tientjestruc

Nadat je je pincode hebt ingetoetst, wijst iemand erop dat er een bankbiljet is gevallen. Als je bukt op het op te rapen, verwisselt een handlanger snel je pas voor een soortgelijke pas. Laat je nooit afleiden tijdens het pinnen!


Muntentruc

Je hebt boodschappen gedaan. Bij het wegzetten van het karretje vraagt iemand of je een muntje kunt wisselen. Als je je portemonnee opent, gooit iemand een muntstuk op de grond. Je bukt en iemand pakt je pas uit de geopende portemonnee. Wees altijd alert als men vraagt om geld te wisselen!

Computervirussen en malware

Malware is kwaadaardige software die via een virus verspreid wordt. Als je computer ermee besmet is, kunnen internetcriminelen via de computer op afstand dingen doen zonder dat je het merkt. Zoals je betalingen manipuleren wanneer je aan het internetbankieren bent. Of rekening- en creditcardgegevens of beveiligingscodes achterhalen. 

Wees daarom altijd alert als de schermen van internetbankieren er anders uitzien dan je gewend bent.

Voorbeelden van virussen (PDF)
Oplichting met kleurcode Rabo Scanner

Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om je op te lichten. Zo proberen ze klanten van de Rabobank een kleurcode te laten scannen met de Rabo Scanner om geld van hun rekening te stelen. Criminelen doen alsof zij iets op Marktplaats willen kopen.


Wat doen criminelen?

Criminelen doen op Marktplaats alsof zij een koper zijn. Ze tonen interesse en vragen aan de verkoper zijn rekeningnummer én pasnummer om te kunnen betalen. Vaak zeggen ze dan dat ze een zakelijke rekening hebben en dat daarom de betaling anders verloopt. Natuurlijk is dat niet zo. Als de crimineel het rekeningnummer én pasnummer heeft, kan hij een kleurcode aanmaken op de inlogpagina van Rabo Internetbankieren of in de Rabo Bankieren App. Nu heeft hij alleen nog een inlog- of signeercode nodig. Om deze te krijgen, stuurt de crimineel de verkoper een berichtje via Whatsapp of sms met daarin een kleurcode. Hij vraagt aan de verkoper om die kleurcode te scannen. De verkoper krijgt dan een code van 8 cijfers. De crimineel vraagt om de code door te sturen en steelt vervolgens geld van de rekening van de verkoper. 


Wat kun je doen?

Als je iets verkoopt op Marktplaats of via een andere website, dan heeft de koper alleen je naam en rekeningnummer (IBAN) nodig. Meer niet! 

Voor het ontvangen van een betaling hoef je alleen je rekeningnummer maar door te geven. Om geld te kunnen ontvangen, hoef je verder niets te doen. Je bankpas is persoonlijk en vertrouwelijk, net als je rijbewijs, paspoort en/of identiteitskaart. Foto’s of kopietjes opsturen is erg gevaarlijk.Een kleurcode maak je altijd zelf aan in Rabo Online Bankieren of in de Rabo Bankieren App. Je krijgt een kleurcode nooit van iemand toegestuurd. Scan alleen kleurcodes die je zelf hebt aangemaakt.Na scannen van je kleurcode, staat op het scherm van de Rabo Scanner wat er gaat gebeuren. Staat er op de Rabo Scanner iets wat je niet wilt doen, stop dan meteen. Als je twijfelt, stop dan ook en neem contact met ons op. Vertelt iemand je dat het niet klopt wat je op de Rabo Scanner ziet staan? Dan kunt je te maken hebben met iemand die fraude wil plegen.Als er toch iets misgaat, bel dan direct de Rabobank of neem contact op met onze Helpdesk.
Geldezel

Criminelen proberen je bankrekening te gebruiken voor het doorsluizen van crimineel geld. Word geen geldezel. Leen nooit je pinpas en pincode uit. Ga niet in op aanbiedingen waarbij je 'even snel geld kunt verdienen'. Volg je gezonde verstand.

Word geen geldezel (PDF)
Cash trapping

Je gaat pinnen maar er komt geen geld uit de automaat. Criminelen hebben een afdekplaatje op de geldautomaat geplaatst. Blijf bij de automaat en bel de politie. Als je wegloopt, gaan de cash trappers er met je geld vandoor. Ziet het klepje van de gelduitgifte van een geldautomaat er anders uit dan je gewend bent? Gebruik de automaat dan niet en neem contact op met de bank.