Het startersverhaal van een foodtruck

De festivals in Nederland afreizen, wie wil dat nu niet? Marloes van Oorschot en Larissa Stevenaar doen dit ieder weekend. Met een oude camper als foodtruck gaan Pittige Dames voor pikante gerechten. Wij stelden hen een aantal vragen over de start van hun onderneming.

Het startersverhaal van een foodtruck

Hoe verliep jullie start?

“De start ging letterlijk met horten en stoten. We waren op zoek naar een camper op Marktplaats, maar daar hebben we wel van geleerd. De tijdsdruk was hoog en we waren direct verliefd op deze oude camper. Maar toen we wegreden stonden we na een paar kilometer al met pech langs de kant. Inmiddels is de camper helemaal omgebouwd en past hij precies bij ons concept. Oh ja… Hij rijdt ook gewoon tegenwoordig!”

Vertel eens wat over jullie eerste klus

“Die was op Koningsnacht 2016. We moesten naar het festival gesleept worden, omdat de bus nog niet reed, dat was een vreemd begin. Gelukkig stond er direct een rij voor de truck, het voelde al meteen heel natuurlijk. Koningsdag zelf was een domper vanwege het slechte weer. Dat was een harde eerste les; bij slecht weer kan je omzet dramatisch uitpakken.”

Klantverhaal van de Pittige dames

Wat was jullie grootste valkuil?

“Onze impulsiviteit. We zijn natuurlijk hartstikke jong, enthousiast over alles en we waren vorig jaar ook nog wel een beetje naïef. De camper was bijvoorbeeld een veel te impulsief idee. Gelukkig hadden we een goede zakelijke autoverzekering, dus dat heeft ons goed geholpen.

We zeiden overal ja tegen. Sommige festivals vragen heel veel geld voor de afdracht en een staanplaats, dan is het niet rendabel. Daar hebben we wel van geleerd. We kiezen in alle opzichten veel gerichter.”

“Netwerk is ontzettend belangrijk. Omring je met de juiste mensen, dan krijg je veel voor elkaar.”

-Larissa

Hoe kopen jullie voorraad in voor een festival?

“We kunnen inmiddels een jaar terugkijken. Op sommige festivals komen we voor de tweede keer en dan kijken we wat we vorig jaar hebben gedaan. We houden de weersverwachting scherp in de gaten en houden via Facebook bij hoeveel aanmeldingen er zijn. Maar het blijft onvoorspelbaar. We waren laatst om half acht al helemaal uitverkocht terwijl het festival tot elf uur duurde. En we zijn ook wel eens met 40 kilo kip terug naar huis gegaan, dan baal je wel ontzettend.”

Hebben jullie wel eens ruzie?

“Natuurlijk, we zijn vrouwen. En we heten niet voor niets Pittige Dames! Nee hoor, dat valt reuze mee. We hebben nooit écht ruzie. We zijn vriendinnen, dus zaken zijn snel en gemakkelijk uitgepraat. We vullen elkaar goed aan; we kennen elkaars sterke en zwakke punten, op basis daarvan verdelen we de taken.”

Klantverhaal van de pittige dames

Wat is jullie gouden tip voor de startende ondernemer?

“Gewoon doen! Jaag je dromen na en zet je voor 100% in. Netwerk is ontzettend belangrijk. Omring je met de juiste mensen, dan krijg je veel voor elkaar. Zoek positieve mensen op die goed in hun vak zijn.”

Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar?

“Het gaat nu allemaal heel erg goed. We hadden gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan. Maar nu we ons tweede festivalseizoen draaien, worden we al herkend. Mensen komen terug voor onze gerechten, dat is een enorm compliment. Het werk als foodtrucker is ons leven, onze passie. Hier worden we heel gelukkig van.”