SBR: standaard bedrijfsrapportages

Digitaal en online uw uitgebreide jaarcijfers aanleveren in de vorm van digitale SBR kredietrapportages

  • Snel online uw financiële gegevens aanleveren
  • Geen print of post meer nodig
  • Zelf aanleveren of samen met uw intermediair
  • De nieuwe standaard vanaf 1 januari 2017
  • Kosteloos online aanleveren of € 250 als u na 1 april 2017 aanlevert via post of e-mail

Vraagt u een financiering aan bij de Rabobank, dan hebben wij een aantal financiële gegevens nodig van uw bedrijf. In sommige gevallen hebben wij die gegevens ook van u nodig als u al een financiering heeft (revisie). Op deze manier kunnen we beoordelen of een financiering bij u past.

Veel ondernemers leveren financiële cijfers aan via hun boekhouder of accountant, die gebruikt maakt van een eigen koppeling met SBR. Informeer hiernaar bij uw accountant. U kunt echter ook zelf uw financiële gegevens aanleveren via het online portaal SBR Direct.

Lees meer over het zelf aanleveren op SBRDirect.nl

Lees de informatie voor intermediairs op SBRBanken.nl

Wat is SBR?

SBR komt voort uit een samenwerking van verschillende partijen zoals banken, de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Om het uitwisselen en vastleggen van financiële gegevens tussen ondernemers en die partijen efficiënter te maken is deze standaard ontwikkeld. Gegevens worden uitgewisseld in het XBRL-formaat. Zo kunt u veilig en betrouwbaar uw gegevens aanleveren. De Rabobank, ING en ABN AMRO werken samen aan SBR Banken en SBR Direct. Bij de Rabobank is het digitaal aanleveren via SBR vanaf 1 januari 2017 de standaard. Levert u uw cijfers aan via SBR, dan kunnen wij deze kosteloos verwerken.

Waarom SBR?

SBR is ontstaan uit de gedachte dat ondernemers op een veilige en efficiënte manier gegevens willen uitwisselen met hun bank en bijvoorbeeld de belastingdienst. Door het geautomatiseerde proces is er minder kans op fouten en bespaart u tijd.

Accountants en boekhouders hebben daarnaast de mogelijkheid om hun software te koppelen aan SBR.

Voor wie is SBR?

SBR is vanaf 1 januari 2017 de standaard voor ondernemers die een financiering willen aanvragen of tijdens de looptijd van hun huidige financiering financiële gegevens moeten aanleveren. Zij kunnen dit digitaal regelen via SBR. Dit geldt ook voor het aanleveren van rapportages aan bijvoorbeeld de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Vanaf 1 april betaalt u voor aanlevering via papier, e-mail of pdf behandelingskosten.

Aanleveren via SBR Banken

SBR Banken is geschikt voor kleine en middelgrote rechtspersonen, eenmanszaken en samenwerkingsvormen zoals VOF's, maatschappen en CV's.

Aanleveren via SBR Direct

Bedrijven die willen aanleveren via SBR Direct moeten aan minimaal twee van de onderstaande drie voorwaarden voldoen:

  • een balanstotaal van minder dan € 6 miljoen
  • een netto omzet lager dan € 12 miljoen
  • minder dan 50 werknemers

Hoe werkt SBR?

Aanleveren via SBR kan op twee manieren. Uw accountant/intermediair regelt dit voor u via SBR Banken of u kunt dit zelf via het online portaal SBR Direct.

SBR Banken

Veel accountants en intermediairs zijn aangesloten op het SBR netwerk. Zij hebben hun rapportagesoftware en boekhoudprogramma's direct gekoppeld aan dit netwerk via de machine-to-machine methode.

SBR Direct

Op de website van SBR Direct maakt u een account aan. U heeft daarmee toegang tot een online omgeving waarin u uw jaarcijfers kunt invullen en andere financiële gegevens kunt aanleveren. Na het invullen verstuurt u met één druk op de knop uw gegevens naar de Rabobank of een andere partij waar u cijfers bij aan wilt leveren.

Het is ook mogelijk om via SBR Direct uw financiële gegevens aan te leveren samen met uw accountant of boekhouder. Zij kunnen met een eigen SBR Direct account (een deel van) uw gegevens inzien, controleren en verder aanvullen.

Kosten

Voor het aanleveren bij de Rabobank via SBR betalen u en uw klant geen aanvullende kosten.

Kosten na 1 april 2017

Na 1 april brengen wij € 250 in rekening als u of uw intermediair uw gegevens aanlevert per post, e-mail of pdf. Heeft uw bedrijf twee jaar op rij meer dan € 12 miljoen omzet en een hoger balanstotaal dan € 6 miljoen per jaar, dan rekenen wij voor die aanlevering nog geen kosten. Dit komt omdat intermediairs in deze situatie nog geen controleverklaring kunnen afgeven bij aanlevering via SBR.

Ook bedrijven in de gezondheidszorg, non profit dienstverlening, overheid/onderwijs, recreatie, binnen-, zee- en kustvaart, banken en verzekeringsmaatschappen betalen na 1 april 2017 geen kosten voor aanlevering via post, e-mail of pdf.

Aanleveren via uw accountant of boekhouder

Kosten na 1 april 2017

Veel accountants en boekhouders hebben hun software nu al gekoppeld aan SBR. Zo kunnen zij eenvoudig uw actuele cijfers via SBR verstrekken aan onder andere de Rabobank. Meer hierover leest u op SBRbanken.nl

Lees meer op SBRBanken.nl

Contact

Rabobank