Horeca in tijden van corona

Financiële hulp aanvragen als ondernemer

Heeft je bedrijf extra financiële ruimte nodig? Om inzicht te krijgen in passende mogelijkheden, kun je als klant van Rabobank de stappen in onze online omgeving doorlopen. Vervolgens kun je je aanvraag vrijblijvend indienen.

De overheidsregelingen BMKB-C, BL-C, KKC en GO-C zijn beschikbaar tot eind 2021. Wil je nog gebruikmaken van één van deze regelingen? Je kunt tot uiterlijk 13-12-2021 een aanvraag indienen bij Rabobank.

aanpassen van je rekening courant krediet-limiet een overbruggingslening (BMKB-C of KKC) uitstel van aflossing op je zakelijke lening

In vier stappen naar meer inzicht in financiële hulp

Het doorlopen van de stappen voor financiële hulp duurt ongeveer 30 minuten. Na het inloggen kom je in de online omgeving voor financiële hulp. Hierin doorloop je de volgende vier stappen:

1. Laat ons weten hoe het met je bedrijf gaat en waar je naar op zoek bent

Leg uit welke financiële hulp je zoekt (uitstel van aflossing, een overbruggingslening of advies) en welke maatregelen je zelf al getroffen hebt.

Wat heb je nodig voor je aanvraag?

Om je goed te kunnen helpen vragen we je om inzicht te geven in de financiële situatie van je bedrijf. Houd daarom de volgende gegevens bij de hand:

je (geconsolideerde) jaarcijfers van de afgelopen twee boekjaren je twee meest recente aangiften inkomstenbelasting eventueel: liquiditeitsprognose voor de komende 12 maanden, je verwachtingen voor de toekomst en een plan van aanpak
2. Beantwoord enkele vragen over de financiële situatie van je bedrijf

Om de mogelijkheden goed in beeld te brengen, stellen we je een aantal vragen over bijvoorbeeld je omzet, kosten en winstgevendheid, bestaande financieringen en bedrijfsstructuur. Heb je behoefte aan een overbruggingslening, dan vragen we je om recente transactiegegevens van je bedrijf te delen. Ook kunnen we gebruikmaken van bij ons bekende informatie, zoals gegevens over je bestaande financiering(en) bij Rabobank.

3. Bekijk je mogelijkheden en kies wat bij jou past

Na het invullen zie je direct welke opties er zijn en waarvoor we je een indicatief aanbod kunnen doen. Je kunt bij elke optie vrijblijvend aangeven of je erin geïnteresseerd bent.

4. Stuur je aanvraag in en bespreek het aanbod met ons in een videogesprek

Heb je interesse in uitstel van aflossing of een BMKB-C-lening? Dan doorloop je je aanvraag tijdens een videogesprek met een financieel adviseur. In dit gesprek gaan we uitgebreider in op je financiële situatie, de status van je huidige financieringen en de vooruitzichten voor jouw bedrijf. Als we er samen uitkomen, maken we de optie die bij je situatie past in orde.

Log in en start aanvraag

Zo werkt uitstel van aflossing

Met uitstel van aflossing betaal je over een periode van een aantal maanden geen aflossing op al je zakelijke leningen bij Rabobank. Zo krijg je tijdelijk extra financiële ruimte. De rente loopt in deze periode wel door.

Let op: Je komt niet automatisch in aanmerking voor uitstel van aflossing. Je kunt je aanvraag indienen via onze online omgeving. Vervolgens bekijken wij of uitstel van aflossing in jouw situatie mogelijk is.

Belangrijk om te weten

Je kunt uitstel van aflossing aanvragen voor een periode van 3, 6, 9 of 12 maanden. Het uitstel geldt voor al je zakelijke leningen bij Rabobank. De einddatum van je financieringen blijft hetzelfde. Let op: Je maandelijkse aflossingsbedrag wordt na afloop van de aflossingsvrije periode hoger. Hoe langer het uitstel van aflossing duurt, hoe hoger je maandlasten daarna worden. Als je uitstel van aflossing krijgt, stijgen de totale rentekosten over de gehele looptijd van de lening.

Overbruggingsleningen als gevolg van corona

In de online omgeving kun je direct een aanvraag doen voor de Klein Krediet Corona-regeling (KKC) en de Borgstellingsregeling midden- en kleinbedrijf (BMKB-C). Dit zijn financieringen waarbij de overheid garant staat voor een groot deel van het financieringsbedrag. KKC en BMKB-C zijn bedoeld om een liquiditeitstekort als gevolg van corona te overbruggen. Ook investeringen die nodig zijn om je omzet terug te brengen op het niveau van voor corona kun je met de KKC of BMKB-C regeling financieren.

Lees meer over financiering aanvragen door de gevolgen van corona

KKC & BMKB-C

Klein Krediet Corona (KKC)

De kenmerken in het kort:

voor financieringen van € 10.000 tot € 50.000, na uitbreiding maximaal € 250.000 vaste looptijd van 5 jaar 4 procent rente (vast tarief) je hoeft de eerste 12 maanden niet af te lossen overheid staat borg voor 95 procent van de financiering

BMKB-C

De kenmerken in het kort:

voor financieringen van € 10.000 tot € 1,5 miljoen, ongeacht bestaande financieringen looptijd van maximaal 4 jaar indicatie van rente na aanvraag mogelijkheid om eerste 12 maanden niet af te lossen overheid staat borg voor 75 procent van de financiering

Veelgestelde vragen

Wanneer hoor ik iets nadat ik financiële ondersteuning heb aangevraagd?

Als je een aanvraag indient voor uitstel van aflossing, ontvang je direct een bevestigingsmail van ons. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.

Nadat je de aanvullende gegevens met ons hebt gedeeld, nemen we binnen twee werkdagen contact met je op. Wanneer we alle benodigde informatie binnen hebben, plannen we een videogesprek met je in om je aanvraag door te nemen en je financiële situatie en vooruitzichten te bespreken.

Wanneer gaat het uitstel van aflossing in?

Komen we er samen uit in het videogesprek, dan stellen we de akte voor je op. Ondertekenen kan digitaal of per post.

Is de ondertekende akte voor de 21ste van de maand bij ons binnen, dan gaat het uitstel de eerstvolgende maand in.Hebben wij de ondertekende akte na de 22ste van de maand binnen, dan gaat het uitstel in vanaf de tweede kalendermaand daarna. Stel bijvoorbeeld dat wij de akte op 24 maart ontvangen, dan gaat het uitstel in per mei.
Kan ik een betaalpauze voor mijn lopende lease-overeenkomst(en) aanvragen?

In de online omgeving kun je alleen voor je zakelijke leningen uitstel van aflossing aanvragen. Dit uitstel geldt niet voor lopende lease-overeenkomsten. Heb je een lease bij Rabobank en kom je in de knel bij de maandelijkse betalingen? Neem dan contact op met een accountmanager van je eigen Rabobank. Samen gaan we op zoek naar een oplossing die past bij je situatie.

Ik heb eerder al uitstel van aflossing of een overbruggingslening gehad. Kan ik opnieuw een aanvraag indienen?

Je kunt via onze online omgeving voor financiële hulp een aanvraag indienen. Heb je al eerder gebruik gemaakt van een coronamaatregel van Rabobank (zoals uitstel van aflossing of een overbruggingslening), maar nog steeds behoefte aan extra liquiditeit? Dan is een oplossing op maat nodig. Daar betrekken we mogelijk onze afdeling Bijzonder Beheer bij. Als je je aanvraag indient zal een financieringsexpert de aanvraag met je bespreken en bekijken of jouw situatie vraagt om betrokkenheid van de afdeling Bijzonder Beheer. Meer informatie over Bijzonder Beheer lees je hier.

Wat zijn de opties voor financiële hulp voor zzp'ers?

Als zzp'er kun je aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensbehoud. Dit is de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstanding Ondernemers (TOZO) van de overheid. Deze regeling wordt verlengd tot 1 juli 2021.

Heb je hier al gebruik van gemaakt? Ook dan kun je als zzp'er bij ons financiële hulp aanvragen.

Log in start aanvraag