Veelgestelde vragen over zakelijke hypotheek

Een bedrijfspand kopen of verbouwen is een belangrijk moment voor je onderneming. Daarom wil je je natuurlijk goed voorbereiden op alle vragen die bij zo’n investering komen kijken. En wil je dus ook weten hoe je het afsluiten of aanpassen van je zakelijke hypotheek aanpakt. Graag helpen we je verder.

Adviseur in gesprek met ondernemer

1. Hoe vraag ik een bedrijfshypotheek aan?

Een zakelijke hypotheek is een zakelijke lening waarmee je de aankoop of verbouwing van onroerend goed financiert. Het berekenen van je mogelijkheden voor een zakelijke hypotheek regel je al in 15 minuten. In dit stappenplan lees je hoe het aanvragen van een zakelijke hypotheek precies werkt.

Welke documenten heb ik nodig?

Bij een financieringsaanvraag heb je in ieder geval de definitieve jaarrekening(en) van het laatste boekjaar nodig. Je gaat namelijk gegevens invullen over je winst, omzet en afschrijvingen. Vul hier het exacte bedrag in, dus geen afgeronde cijfers. Verder vragen we in sommige gevallen om een aangifteformulier inkomstenbelasting en een prognose. Tijdens de online aanvraag ontdek je of deze documenten in jouw situatie ingestuurd moeten worden.

Heb ik een taxatierapport nodig?

Als je een bedrijfspand wilt aanschaffen, is het nodig om een taxatierapport aan te leveren. Let op: Rabobank stelt eisen aan de taxateur die dit rapport opstelt. Daarom raden we je aan om de taxatie van het gewenste pand vooraf af te stemmen met een van onze adviseurs.

Lees meer over het aanvragen van een financieringWil je meer dan 1 miljoen euro lenen? Neem contact op met een adviseur.

Zo werkt het online aanvragen van een zakelijke hypotheek

1

Bereid je aanvraag voor

Bepaal hoeveel financiering je nodig hebt.

Toon meer
2

In 15 minuten de online aanvraag invullen

Start de aanvraag en vul enkele gegevens in over je bedrijf en investering.

Toon meer
3

Bekijk je indicatieve aanbod

Je weet direct of je in aanmerking komt voor een zakelijke hypotheek en wat je hiervoor betaalt.

Toon meer
4

Nog een paar gegevens

Om de aanvraag compleet te maken.

Toon meer
5

Persoonlijk gesprek over je aanvraag

Wij staan in elke fase voor je klaar.

Toon meer
6

Teken de offerte en ga aan de slag

Na ondertekening kun je vaak al binnen twee werkdagen gebruikmaken van de financiering.

Wil je even met ons sparren?

Veel ondernemers willen graag op tijd in gesprek met de bank over een financiering. Bijvoorbeeld om te bespreken waar je op moet letten bij de aanvraag. Aarzel niet en maak een afspraak om telefonisch of via een videogesprek met ons te sparren.

2. Wat zijn de kosten voor een zakelijke hypotheek?

Aan het einde van de online aanvraag ontdek je direct of je in aanmerking komt voor de zakelijke hypotheek. Ook krijg je een indicatie van het leenbedrag, de kosten en de rente. Zo weet je snel waar je aan toe bent.

Vaste of variabele rente?

Over een zakelijke hypotheek betaal je een vaste rente. Met een vaste rente weet je waar je gedurende de looptijd van je hypotheek aan toe bent. Naast rente betaal je behandelingskosten. De hoogte van deze kosten hangt af van het leenbedrag. Je ontvangt korting op de behandelingskosten als je de financiering online aanvraagt of als je jaarcijfers digitaal aanlevert.

Lees meer over de tarieven van een zakelijke hypotheek

3. Hoe vergroot ik de kans op een succesvolle aanvraag?

Als je een zakelijke hypotheek aanvraagt, wil je de kans op succes natuurlijk zo groot mogelijk maken. Dan helpt het om te weten waar we als bank op letten bij het beoordelen van een aanvraag. We lichten alvast één aspect voor je uit.

Scherpe cashflow

Bij de beoordeling van je aanvraag is een belangrijke rol weggelegd voor de cashflow van je bedrijf. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je debiteuren je betalen? Als je te maken hebt met voorraad, zijn we ook benieuwd naar de omloopsnelheid. Is er sprake van dode voorraad en heb je scherpe afspraken met je leveranciers? Al deze factoren kunnen meetellen bij de beoordeling van je aanvraag van een zakelijke hypotheek.

Lees onze tips om de kans op een financiering te vergroten

4. Wat is de looptijd van een zakelijke hypotheek?

De gemiddelde looptijd van een zakelijke hypotheek is 25 jaar. Na de eerste 10 jaar bekijken we samen of de kenmerken van de financiering nog passen bij je situatie.

Eerder aflossen? Dat kan!

Het is mogelijk om de zakelijke hypotheek eerder dan de verwachte einddatum af te lossen. Het is wel belangrijk om te realiseren dat de maandlasten hierdoor wel hoger zijn. Het is ook mogelijk om jaarlijks 5% van de oorspronkelijke hoofdsom van de lening vervroegd af te lossen, zonder aanvullende kosten. Wil je meer aflossen? Dan betaal je in veel gevallen een vergoedingsrente aan ons.

5. Heb ik recht op investeringsaftrek?

Je hebt recht op investeringsaftrek als je een bedrijfspand koopt waarin je je onderneming gaat vestigen. Voor actuele informatie over investeringsaftrek verwijzen we je graag naar belastingdienst.nl.

De investeringsaftrek geldt alleen voor de aankoopwaarde van het pand, niet over de grond waarop het pand is gevestigd. Daarom moet je dus de waarde van het pand en de grond apart laten bepalen door een taxateur. We raden je aan om de taxatie vooraf af te stemmen met een betrokken adviseur van Rabobank.

Ga je in het pand zowel wonen als werken? Dan gelden er verschillende belastingopties. De doorslaggevende factor is of je een duidelijk bouwkundige onderscheid kunt maken tussen de woon- en bedrijfsruimte.

Verbouwing van een bedrijfspand

Ook als je een bedrijfspand gaat verbouwen, heb je waarschijnlijk recht op investeringsaftrek. Hierbij moet je wel het onderscheid maken tussen onderhoudskosten, zoals schilderwerk en de vervanging van kozijnen, en kosten ter verbetering van het pand. Voor het verbeteren van het pand kun je investeringsaftrek claimen. Dat geldt ook voor de kosten van de inrichting als deze minimaal € 450 bedragen.

Lees meer over investeringsaftrek op Belastingdienst.nl

Klaar met je voorbereiding?