Bijtelling in 2020: dit zijn de regels voor zakelijke auto's uit 2020

Rijd je een auto van de zaak of ga je er een aanschaffen, dan krijg je waarschijnlijk te maken met de bijtelling. Voor auto’s op benzine of diesel met datum van eerste toelating in 2020 geldt een percentage van 22 procent. Voor een elektrische auto reken je 8 procent tot het drempelbedrag van € 45.000 en 22 procent voor elke euro daarboven. Hieronder lees je meer over de bijtellingsregels voor zakelijke auto's uit 2020.

Wat is de bijtelling voor auto’s uit 2020 op benzine of diesel?

Voor voertuigen op diesel of benzine en hybride auto’s bleef de regelgeving van de Belastingdienst in 2020 op hoofdlijnen hetzelfde als in 2019. Dit betekent het volgende:

Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting. Voor auto’s en bussen op benzine of diesel en voor hybride auto’s geldt een bijtelling van 22 procent.

Bijtelling in 2020 berekenen: auto op benzine of diesel

We geven je een rekenvoorbeeld. Stel, je rijdt een benzineauto uit 2020 met een cataloguswaarde van 35.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 22% van 35.000 euro. Dat is 7.700 euro.

Hoeveel bijtelling je netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Als we aannemen dat je in het belastingtarief van 37,10 procent valt (en zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting), betaal je 2.857 euro extra belasting.

Wat is de bijtelling voor elektrische auto’s uit 2020?

Zakelijke bezitters van een volledig elektrische auto uit 2020 krijgen te maken met een lagere bijtelling. Er zijn wel twee belangrijke aanpassingen ten opzichte van eerdere jaren:

Je rekent het lagere tarief alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde. Dit drempelbedrag was voor elektrische auto's uit 2019 nog 50.000 euro. De bijtelling tot het drempelbedrag bedraagt 8 procent. Dit bijtellingspercentage was voor elektrische auto's uit 2019 4 procent.

Concreet betekent dit dat je voor een elektrische auto die voor het eerst op naam is gezet in 2020 8 procent bijtelling moet rekenen over de waarde tot 45.000. Is de cataloguswaarde van je elektrische auto hoger, dan reken je 22 procent bijtelling over de meerprijs.

Bijtelling 2020 berekenen: elektrische auto

Een rekenvoorbeeld. Je schaft een elektrische auto uit 2020 aan met een cataloguswaarde van 55.000 euro. De jaarlijkse bijtelling bedraagt 8 procent over de eerste 45.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. In totaal is dat 5.800 euro.

Hoeveel bijtelling je netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt. Bij een belastingtarief van 37,10 procent betaal je 2.152 euro extra belasting (zonder rekening te houden met het effect op de heffingskorting).

Elektrische auto aangeschaft vóór 1 januari 2020

De nieuwe regels gelden alleen voor elektrische auto’s die in 2020 worden aangeschaft. Voor een elektrische auto aangeschaft in 2019 blijft de bijtelling 4 procent over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde en 22 procent over de meerprijs.

Je verlaagde bijtellingspercentage geldt namelijk voor 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Na die 60 maanden wordt je bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden.

Bijtelling voor elektrische auto’s: de belangrijkste regels en ontwikkelingen

Wil jij een zakelijke occasion uit 2020 aanschaffen?

Je regelt de lease van een nieuwe of gebruikte auto van de zaak bij ons eenvoudig online. Je zoekt de auto zelf uit bij de dealer. Financier je hem via Rabo Lease, dan is en blijft het voertuig gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?

Wat is de bijtelling voor auto’s op waterstof?

Overweeg jij een elektrische auto uit 2020 op waterstof aan te schaffen, dan geldt hetzelfde bijtellingspercentage als voor volledig elektrische auto’s. 8 procent dus. Dat percentage mag je rekenen over de gehele cataloguswaarde. Voor dit soort innovatieve elektrische auto's geldt geen drempelbedrag.

Wat gebeurt er na 2020?

De bijtelling voor elektrische auto’s wordt na 2020 geleidelijk verhoogd. Ook wordt het drempelbedrag verlaagd. Het kabinet is namelijk van mening dat het steeds minder nodig is om elektrisch rijden fiscaal te stimuleren. Zoals het er nu naar uitziet, is er per 1 januari 2026 geen korting op de bijtelling meer voor emissievrije voertuigen. De bijtelling voor een elektrische auto is dan dus even hoog als voor een voertuig op benzine of diesel.

Bijtelling in 2021: dit zijn de regels