Bijtelling in 2022: dit waren de regels
Schafte je in 2022 een auto van de zaak aan die je ook privé ging gebruiken? Dan kreeg je te maken met de bijtelling. Hier lees je meer over de bijtellingspercentages in 2022 en wat de belangrijkste veranderingen waren in de regels. Ook vind je voorbeelden van berekeningen van de bijtelling voor een elektrische auto en voor een auto met brandstofmotor.
Bijtellingspercentages in 2022
Net als in voorgaande jaren gold in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto’s en hybride aangedreven modellen.
Voor elektrische auto’s bedroeg de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde gold 22 procent bijtelling.
Bijtelling berekenen in 2022
Als je een nieuwe auto of bus van de zaak met brandstofmotor in 2022 op naam zette, dan berekende je de bijtelling op de volgende manier: begin met de cataloguswaarde van je auto of bus en neem daar 22 procent van. Dat bedrag vermenigvuldig je vervolgens met je belastingtarief. Dit geldt voor auto's op benzine of diesel en voor hybride auto's.
Rekenvoorbeeld
Je auto met brandstofmotor heeft een cataloguswaarde van 35.000 euro. De 2022-bijtelling komt dan uit op 35.000 x 0,22 = 7.700 euro. Als je valt binnen het laagste belastingtarief van 37,07 procent, dan betaal je 2.854 euro extra belasting. Het effect op de heffingskorting laten we daarbij overigens achterwege.
Bijtelling elektrische auto 2022
De elektrische auto valt niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. De overheid bouwt de fiscale stimulans voor elektrisch rijden – een lage bijtelling – verder af. In 2022 gold een bijtelling van 16 procent, tegenover een bijtelling van 12 procent in 2021.
Nog altijd is de elektrische auto voor de zakelijke rijder voordeliger in bijtelling dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor. Ook als je een elektrische auto bij ons least profiteer je van de lagere bijtelling.
De bijtelling van 16 procent gold in 2022 tot de drempelwaarde van 35.000 euro. Koos je een elektrische auto uit met een hogere catalogusprijs, dan betaalde je over het resterende bedrag 22 procent bijtelling.
Rekenvoorbeeld
Koos je in 2022 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan rekende je 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro. Dat is 5.600 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 15.000 euro in dit geval - rekende je 22 procent bijtelling, oftewel 3.300 euro. In totaal telde je 8.900 euro bij. Viel je binnen het laagste belastingtarief van 37,07 procent, dan was je 3.299 euro extra aan belasting kwijt (we houden geen rekening met het effect op de heffingskorting).

Wil jij een elektrische auto aanschaffen?
De financiering van een elektrische auto regel je eenvoudig met Rabo Lease. Daarbij is en blijft de elektrische auto van de zaak gewoon van jou. Benieuwd naar de kosten?
Bijtelling: de elektrische auto vs de auto met verbrandingsmotor
Jaar voor jaar sluipt de bijtelling van de elektrische auto richting de bijtelling van benzine- en dieselauto’s en hybride modellen. Anno 2022 was de elektrische auto nog altijd voordeliger in de bijtelling. In het volgende rekenvoorbeeld zie je hoeveel dat scheelde. We gaan uit van auto’s met een cataloguswaarde van 40.000 euro.
Bijtelling auto met brandstofmotor: 22 procent. De bijtelling bedraagt 8.800 euro, waardoor je 3.262 euro extra belasting betaalt (op basis van een belastingtarief van 37,07 procent)
Bijtelling elektrische auto: 16 procent over de eerste 35.000 euro en 22 procent over de resterende 5.000 euro. De bijtelling bedraagt 6.700 euro, waardoor je 2.483 euro extra belasting betaalt (op basis van een belastingtarief van 37,07 procent)
Op jaarbasis bedraagt het verschil in netto bijtelling: 779 euro.
Elektrische auto met eerste toelating vóór 1 januari 2022
De bijtelling blijft 60 maanden verbonden aan een auto. Dat betekent dat elektrische auto’s met een datum van eerste toelating tussen 1 januari 2018 en 31 december 2021 nog tot maximaal vijf jaar hun bijtelling van 4, 8 of 12 procent behouden. Na de periode van 60 maanden bepaal je het bijtellingspercentage op basis van de dan geldende regels. Dit maakt het extra aantrekkelijk om een tweedehands elektrische auto van de zaak aan te schaffen. En ook een tweedehands auto kun je bij ons leasen.
De waterstofauto in 2022: hoe hoog was de bijtelling?
De waterstofauto is ook een elektrische auto. De bijtelling in 2022 bedroeg daarom 16 procent. Het verschil met de ‘normale’ stekkerauto is dat je dat percentage over de gehele cataloguswaarde mocht rekenen. Een drempelbedrag ontbreekt. Dat is een beloning voor zijn innovatieve karakter. De waterstofauto hoeft immers niet aan de laadpaal, maar tankt waterstof. Een brandstofcel aan boord van de auto zet die om in elektriciteit.
Hoe ontwikkelt de bijtelling zich na 2022?
De bijtellingspercentages in 2023 en 2024 blijven ongewijzigd: 22 procent voor auto’s met een brandstofmotor en 16 procent voor elektrische modellen. Wel verlaagt de fiscus het drempelbedrag voor elektrische auto’s per 1 januari 2023 naar 30.000 euro. Daarboven geldt een bijtelling van 22 procent.
Per 2025 stijgt de bijtelling door naar 17 procent voor elektrische auto’s. Als de kabinetsplannen niet veranderen, dan geldt er vanaf 1 januari 2026 een bijtelling van 22 procent op alle auto’s bij zakelijke inzet. Het onderscheid tussen emissievrije auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor verdwijnt dan.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.