Bijtelling voor elektrische auto's: alles wat je moet weten

Voor een elektrische auto van de zaak ontvang je korting op de bijtelling. In 2021 reken je 12 procent bijtelling tot € 40.000 van de cataloguswaarde van de auto. Voor elke euro boven dat drempelbedrag reken je 22 procent. Lees hoe de bijtelling voor elektrische auto’s werkt.

Na het lezen van dit artikel weet je

welke fiscale voordelen de elektrische auto van de zaak biedthoe het werkt met de drempelwaardehoe de bijtelling zich de komende jaren ontwikkelt

Elektrische auto van de zaak leasen?

Bijtelling als verleidingskunst

Als bijdrage aan een beter klimaat en milieu stimuleert de rijksoverheid elektrisch rijden. Dat doet ze al jaren. Een lage bijtelling moet zakelijke rijders verleiden in de elektrische auto te stappen. Voor een elektrische auto van de zaak waarin je ook privé rijdt, reken je een lagere bijtelling dan voor een auto met brandstofmotor. Dit levert je een flink belastingvoordeel op.

Lees ook: antwoord op de meest gestelde vragen over de bijtelling

Bijtelling elektrische auto tot en met 2020

Tot en met 2013 betaalde je met een elektrische auto van de zaak 0% bijtelling. Ook als je meer dan 500 kilometer op jaarbasis privé met je auto reed. Met ingang van 1 januari 2014 verhoogde de rijksoverheid de bijtelling voor elektrische auto’s naar 4%. En vanaf 1 januari 2020 steeg die naar 8%.

Bovendien is het lagere bijtellingspercentage voor elektrische auto's sinds 2019 niet meer onbegrensd. Een drempelbedrag heeft zijn intrede gedaan.

Drempelbedrag elektrische auto van de zaak

Het drempelbedrag lag in 2019 op € 50.000. Een jaar later werd dat verlaagd naar € 45.000. De 8% bijtelling van 2020 geldt dus alleen over de eerste € 45.000 van de catalogusprijs. Over elke euro daarboven moet je 22% bijtelling rekenen. Heb je bijvoorbeeld een elektrische auto met een catalogusprijs van € 80.000 op het oog, dan betaal je over de eerste € 45.000 8% bijtelling. En over de overige € 35.000? Nog eens 22% bijtelling.

Hoeveel bijtelling reken je in 2021 voor een elektrische auto?

Het bijtellingspercentage bedraagt per 1 januari 2021 12%. Tegelijkertijd is de drempelwaarde omlaag gegaan naar € 40.000. Dus tot € 40.000 van de cataloguswaarde van de elektrische auto bedraagt de bijtelling 12%, daarboven reken je 22%.

Deze waarden gelden voor auto’s die in 2021 op kenteken worden gezet. Verder blijven elektrische auto’s in 2021 vrijgesteld van de aanschafbelasting (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb).

Stel, je schaft in 2021 een nieuwe elektrische auto van de zaak van € 60.000 aan, dan bedraagt de bijtelling 12% over de eerste € 40.000 en 22% over de resterende € 20.000. Samen is dat € 9.200. Hoeveel bijtelling je dan netto betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt.

Na 2021 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog en de drempelwaarde omlaag. In 2022 bedraagt de bijtelling voor elektrische auto’s 16% tot een drempelwaarde van € 35.000. In 2026 zien we de elektrische auto zo vaak op de Nederlandse wegen, dat een stimulans vanuit de overheid naar verwachting niet meer nodig is.

Dit zijn de geplande bijtellingswijzigingen tot en met 2026:

Elektrische auto 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Bijtelling tot de drempelwaarde 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Drempelwaarde 45.000 40.000 35.000 30.000 30.000 30.000 n.v.t.
Lees meer over de bijtelling in 2021
Voorbeeld berekening bijtelling elektrische auto van de zaak

Het fiscale voordeel van elektrisch rijden

Al gaat de bijtelling omhoog, als zakelijk rijder blijf je profiteren van de elektrische auto. Laten we eens kijken aan de hand van een rekenvoorbeeld hoeveel je met een elektrische auto in 2021 kunt besparen.

Effect op de heffingskorting
Let op, in deze berekening is het effect van de bijtelling op de heffingskortingen niet meegenomen. Als je bijtelling betaalt, dan daalt meestal de inkomensafhankelijke heffingskorting. Je netto bijtelling komt daardoor hoger uit.

*We gaan uit van een belastingtarief van 37,10%.

Langer bijtellingsvriendelijk: de 60-maandenregel

De bijtelling blijft liefst 60 maanden verbonden aan je elektrische auto van de zaak. Schaf je in 2021 een nieuwe elektrische auto aan, dan profiteer je dus 60 maanden van de bijtellingsregels van 2021. Je krijgt in de komende jaren dus niet te maken met de verhogingen van het tarief.

De 60-maandenregel maakt het aantrekkelijk om een tweedehands elektrische auto van de zaak aan te schaffen. Schaf je een jonggebruikte elektrische auto uit bijvoorbeeld 2019 of 2020 aan, dan profiteer je nog een paar jaar van het vriendelijke bijtellingsregime uit die jaren. Met de verscherpte bijtellingsregels die per 1 januari 2021 gelden, heb je dus niets te maken. En uiteraard kun je ook een tweedehands elektrische auto bij ons leasen.

Innovatief elektrisch: waterstof- en zonnecelauto

Voor innovatieve elektrische auto’s geldt de bovengenoemde drempelwaarde de komende jaren niet. De waterstofauto en de zonnecelauto moeten zich nog bewijzen en krijgen daarom een extra stimulans van de overheid. In 2021 mag je dus 12% bijtelling rekenen over de gehele cataloguswaarde.

Elektrische auto van de zaak: investeringsvoordelen

Elektrische auto’s zijn ook in de periode 2020 tot 2025 vrijgesteld van de aanschafbelasting (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb). Dat maakt voor jou als ondernemer investeren in elektrische auto’s nóg aantrekkelijker. Bovendien geldt de milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA bedraagt 13,5% en is verrekenbaar met de winst. Elke elektrische auto komt in aanmerking voor de MIA. De MIA geldt tot een investeringsbedrag van € 40.000.

Ook van plan een elektrische auto aan te schaffen?

Natuurlijk kun je hem bij ons leasen. Met Rabo Lease spreid je de aanschafkosten van je elektrische wagen. En de auto is wel van jou.

Lees meer over elektrische auto leasen