1. De elektrische auto is nu écht mainstream

Europese wet- en regelgeving dwingt autofabrikanten hun vloot te vergroenen. Gemiddeld mag een auto 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar die emissiewaarde gaat de komende jaren verder naar beneden. “Autofabrikanten zetten massaal in op elektrisch rijden om hoge boetes te voorkomen. Er zijn al veel elektrische auto’s geïntroduceerd de laatste tijd, maar er komen er heel veel aan. Ze worden betaalbaarder en de actieradius neemt toe”, zegt Stan Berings. Hij is partner bij PwC Nederland en hoofd van het automotive team.

Elektrische bestelbus

In het kielzog van de elektrische auto is de elektrische bestelbus in opkomst. De bestelauto profiteert van de technologische ontwikkelingen die de elektrische personenauto doormaakt. Het aanbod aan betaalbare elektrische bestelbussen met veel gebruiksgemak neemt toe. Dat is voor veel ondernemers mooi op tijd, want ze willen met een investering nu de aankomende grootstedelijke ‘brandstofmotor-ban’ voor zijn. Vanaf omstreeks 2025 laten dertig (grote) gemeenten alleen nog emissievrije bestelwagens in hun binnensteden toe.

Elektrische auto van de zaak leasen

Hulp bij jouw keuze

Nieuwsgierig of de overstap naar de elektrische auto of bus iets voor je is? Met onze keuzehulp krijg je in een paar minuten inzicht of elektrisch voor jou interessant is. Scheelt jou een boel uitzoekwerk.

2. De elektrische occasion is in opmars

Dat de elektrische auto volwassen wordt, is duidelijk zichtbaar op de occasionmarkt. Berings: “De eerste hausse aan elektrische lease-auto’s van drie tot vijf jaar geleden bereikt nu het tweedehands-aanbod.”

De vraag naar elektrische occasions wordt versterkt doordat het huidige chiptekort grote vertragingen oplevert in de levering van nieuwe elektrische auto’s. “Een vertraging van een half jaar of zelfs meer, is geen uitzondering. Als je snel een elektrische auto wilt rijden, ben je aangewezen op een tweedehands.” Ook de coronapandemie heeft de occasionmarkt een duw in de rug gegeven. “Mensen willen het liefst in hun eigen veilige coconnetje reizen van A naar B.”

3. Meer subsidie voor elektrisch rijden, maar hogere bijtelling

De overheid stimuleert elektrisch rijden met aanschafsubsidies voor particulieren en ondernemers. Zo gaat er in 2022, 2023 en 2024 in totaal € 90 miljoen extra aan subsidies naar elektrisch rijden. De voornaamste subsidieregeling voor emissieloze bedrijfsauto’s, de SEBA, bedraagt in 2022 € 28 miljoen. SEBA voorziet in een maximum subsidiebedrag van € 5.000 per bestelauto.

Bijtelling tot en met 2026

Waar de subsidiepotten voor aanschaf groeien, wordt het bijtellingsvoordeel voor elektrische leaseauto’s en bestelbussen steeds kleiner. Het bijtellingspercentage voor emissievrije voertuigen stijgt per 1 januari 2022 van 12 naar 16 procent, tot een drempelbedrag van 35.000 euro. Volgens de huidige plannen bedraagt de bijtelling voor een elektrische auto vanaf 2026 22 procent. Dat is gelijk aan een auto met brandstofmotor.

Elektrische auto/bestelbus202120222023202420252026
Bijtelling12%16%16%16%17%22%
Drempelbedrag€ 40.000€ 35.000€ 30.000€ 30.000€ 30.000nvt

4. Werkgevers zoeken naar flexibeler mobiliteitsoplossingen

Zowel Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) als het CPB weten het op basis van hun peilingen zeker: thuiswerken blijft. “Die dagen op het thuiskantoor veranderen de mobiliteitsbehoeften en de invulling ervan”, denkt Stan Berings. “Als werkgever zul je veel flexibeler moeten omgaan met de auto van de zaak. Het is niet meer hét zakelijke vervoersmiddel, maar een van de vele mogelijkheden, naast bijvoorbeeld de elektrische fiets van de zaak.”

Autodelen en het mobiliteitsbudget

Berings ziet die flexibiliteit terug in de populariteit van het mobiliteitsbudget en vergelijkbare hybride oplossingen. Een werknemer mag daarin het budget vrijelijk besteden aan vervoersvormen die voor hem het aantrekkelijkst zijn. Hij ziet ook veel kans voor de zakelijke deelauto. “De sharing economy maakt zijn opmars naar bedrijfsniveau. Als werkgever vervang je de vaste auto van de zaak dan door poolauto’s die door meerdere mensen worden gebruikt. Individueel of om samen te reizen.”

5. De vaste reiskostenvergoeding staat onder druk

De nieuwe realiteit – we werken vaker vanuit huis – heeft gevolgen voor reiskostenvergoeding. Volgens de regel mag een werkgever een onbelaste reiskostenvergoeding (tot € 0,19 per kilometer) uitkeren aan werknemers die ten minste 128 dagen per jaar (60% van 214 werkdagen die een kalenderjaar telt, op basis van een vijfdaagse werkweek) naar kantoor komen.

Nu veel werknemers dat minimum aantal kantoordagen niet meer redden, ben je als werkgever verplicht de uitkering te stoppen. Berings verwacht dat veel werkgevers hun reiskostenvergoeding inruilen voor bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding. “Het anders en slimmer omgaan met vergoedingen voor gemaakte reiskosten past in het beeld van meer flexibiliteit rondom mobiliteit. Als werkgever kun je in plaats van een tegemoetkoming in de reiskosten meer investeren in een ideale werkplek thuis.” Nieuw voor 2022 is een onbelaste vergoeding voor thuiswerken van 2 euro per dag.

Schaf jouw bedrijfswagen aan met Rabo Lease