
Glissenaar Accountants: Dynamiek van ondernemen vraagt om snelle antwoorden
Ondernemers zoeken altijd nieuwe kansen en willen snel kunnen handelen. Dat merkt ook het accountantskantoor van Henk Glissenaar. ‘We moeten vaak snel inspringen op vragen, ook bij financieringen. Daarom is het handig dat ondernemers binnen vijftien minuten weten wat ze kunnen lenen.’
Grote adviesrol
Glissenaar Accountants begeleidt inmiddels zestig jaar lang mkb-ondernemers bij hun zakelijke stappen. In 1998 nam Henk Glissenaar het bedrijf over van zijn vader. In de decennia daarna richtte hij zich vooral op verdere automatisering en het vergroten van de adviesrol. Ook het aantal medewerkers groeide de afgelopen jaren flink, van vier in de jaren negentig tot twintig nu.
Alle fases van een bedrijf
‘We zijn van een administratiekantoor dat vooral jaarrekeningen en belastingaangiftes deed doorgegroeid naar een full service accountantskantoor met meerdere disciplines in huis’, vertelt Henk. ‘Onze ongeveer driehonderd klanten kunnen we daardoor ondersteunen bij alle fases van hun ondernemerschap. Van de oprichting, startup-fase tot doorgroei en eventuele verkoop of staking van het bedrijf. We spelen ook een belangrijke rol in fusies en overnames, reorganisaties en splitsingen van bedrijven.’

Niet-planbare verrassingen
“Een deel van het werk binnen het kantoor is goed planbaar. ‘Denk aan de basisadministratie als de btw-aangifte en jaarcijfers. Check wat je kan automatiseren.”
Een deel van het werk binnen het kantoor is volgens Henk goed planbaar. ‘Denk aan de basisadministratie als de btw-aangifte en jaarcijfers. Vooral een maand na het kwartaal zijn we daar erg druk mee, met het vierde kwartaal als hoogtepunt. Gelukkig hebben we een deel van dit werk geautomatiseerd. Daarnaast heb ik altijd medewerkers klaarstaan op de momenten dat het nodig is. Verder bestaat een deel van ons werk uit wat ik noem ‘niet-planbare verrassingen’. Dat hoort ook bij de dynamiek van ondernemerschap.’
Flexibel inspelen
‘Voorbeelden van dit soort verrassingen? De koop of verkoop van een bedrijf. Of de aanschaf van een nieuwe woning waarvoor een ondernemer op heel korte termijn jaarcijfers nodig heeft. Als je op dat soort verzoeken continu ‘nee’ moet verkopen omdat je er geen tijd voor hebt, raak je klanten kwijt. Wij spelen daarop in door altijd wat overcapaciteit in te bouwen. De ervaring leert dat we daardoor het beste flexibel kunnen inspelen op spoedvragen.’
Goud waard
“"Dat ondernemers via de berekentool binnen 15 minuten weten wat ze kunnen lenen, is heel handig. Wat echt goud waard is, is dat bij Rabobank altijd een adviseur klaarstaat voor vragen en hulp."”
Ook bij zakelijke financieringen is het volgens Henk vaak snel schakelen geblazen. ‘Als accountantskantoor zijn we daar vaak bij betrokken. Ondernemers hebben regelmatig een lening nodig. Voor bijvoorbeeld de aankoop van zakelijk onroerend goed of een ander bedrijf, de uitbreiding van het werkkapitaal of de aanschaf van voorraden. Dat ze via Rabobank binnen 15 minuten weten wat ze kunnen lenen, is heel handig. Wij kunnen ze helpen met het aanleveren van de benodigde gegevens. Wij, maar ook de adviseurs van Rabobank, kunnen meedenken hoe we de kans van slagen kunnen vergroten, bijvoorbeeld door prognoses aan te leveren. Wat echt goud waard is, is dat bij Rabobank altijd een adviseur klaarstaat voor vragen en hulp. Dat persoonlijke contact is uniek aan Rabobank. Samen zorgen we er zo voor dat ondernemers zich kunnen richten op hun bedrijf.’
Ook je flow vasthouden?
Benieuwd naar de kosten om een investering of plannen te financieren? Bereken direct online wat de geschatte kosten zijn en vraag de financiering aan. Of start meteen je aanvraag.