Ondernemer met elektrische bestelwagen

“Twijfels heb ik niet gehad bij de keuze voor een elektrische bestelbus”

Je ziet ze inmiddels vaak (maar hoort ze niet): elektrische bestelbussen. Ondernemer Hans van der Helm is al helemaal om. “Ik rijd er probleemloos mee van klant naar klant, ook in de milieuzones in de binnenstad.” Lees hoe hij de keuze heeft gemaakt en laat je inspireren.

Ondernemer Hans van der Helm met elektrische bedrijfswagen

Ondernemer: Hans van der Helm
Bedrijf: Van den Berg Tuin & Park
Opgericht in: 1936
Aantal medewerkers: 12
Geleaste bedrijfsmiddelen: elektrische bestelbussen

Prima aanbod, lage gebruikskosten en hoge restwaarde

“Dat mijn bestelauto’s elektrisch zouden worden, stond al jaren vast. Ik wilde alleen even wachten totdat er een goed aanbod aan aantrekkelijke auto’s was. Dat is nu het geval.” Hans van der Helm rijdt zelf al jaren naar tevredenheid elektrisch. “Bij de aanschaf van mijn personenauto heb ik de total costs of ownership heel nauwkeurig uitgerekend. Uit ervaring weet ik inmiddels wat elektrisch rijden kost, dus zo’n calculatie heb ik voor de elektrische bussen niet nogmaals gemaakt. De energiekosten per kilometer zijn laag, het onderhoud is goedkoop en de restwaarde is goed. Ook het voordeel van de MIA en Vamil-regelingen telt zwaar mee.”

Jouw volgende bus: kies je voor diesel of elektrisch?

De elektrische bestelbus is écht aan het doorbreken. Met onze online keuzehulp krijg je in een paar minuten inzicht of elektrisch voor jou interessant is. Scheelt jou een boel uitzoekwerk.

Doe de check op Raboelectric.nl

Toegang houden tot de binnenstad

Van der Helm heeft de elektrische bestelbussen aangeschaft uit kosten- én milieuoogpunt. “De diesels die ik hiervoor had waren oud. Daar kom je de binnenstad niet meer mee in.” Van den Berg Tuin & Park heeft vooral klanten in de Randstad. Steden als Delft, Den Haag en Rotterdam kennen allemaal hun eigen milieuzone met beperkingen voor vervuilende diesels. Van der Helm weet bovendien dat de regels de komende jaren alleen maar strenger worden. “Over een tijdje kom je alleen nog maar met een elektrische wagen de stad in.”

Stijgen op de CO2-prestatieladder

De elektrische bestelauto’s zorgen ervoor dat het bedrijf stijgt op de CO2-prestatieladder. “Al acht jaar verbeteren we ons ieder jaar een beetje op CO2-prestatieladder. De overstap naar elektrisch rijden betekent weer een volgende stap. Met een goede score kom je beter naar boven bij overheidsaanbestedingen.” Elektrisch rijden biedt Van den Berg Tuin & Park zo direct groeikansen.

Elektrische bedrijfsbus leasen

De aanschaf van elektrische bestelbussen vraagt om een flink investering. Bij Tuin&Park hebben ze de bussen gefinancierd met financial lease. Daarmee zijn ze zelf eigenaar van de bussen, maar spreiden ze de aanschafkosten. “Rabobank is onze huisbankier, dus het was voor ons logisch om bij Rabo Lease uit te komen. En belangrijk: de tarieven zijn scherp.” Heb jij ook interesse om een elektrische bus aan te schaffen met financial lease?

Bereken je maandbedrag
Ondernemer Hans van der Helm met elektrische bedrijfswagen

“Uit ervaring weet ik wat elektrisch rijden kost. De energiekosten per kilometer zijn laag, het onderhoud is goedkoop en de restwaarde is goed.”

Elektrisch rijden als visitekaartje

Op het groene e-tje op de achterzijde na kun je niet zien dat de bestelbussen van Van den Berg Tuin & Park elektrisch zijn. Maar klanten horen het wél. De auto’s zijn veel stiller dan gebruikelijke dieselbusjes. Een positieve opmerking over het elektrisch rijden van zijn bedrijf, sterk in tuinmachines en gereedschap, is dan snel gemaakt.

Toch merkt Van der Helm dat mensen nog altijd terughoudend zijn als iets werkt op een accu. “Onze robotmaaiers en kettingzagen zijn ook elektrisch. Men vraagt vaak hoe betrouwbaar dat is. Gek dat men zich dat bij auto’s en tuingereedschap afvraagt, maar bij spullen in huis bijna nooit. Elektrische tandenborstels en draadloze scheerapparaten gaan toch ook ontzettend lang mee?”

Eigen laadpunt of niet?

“We verkopen tuinmachines- en gereedschappen en verzorgen ook het onderhoud en reparaties. We rijden dus van storing naar storing. Op een dag is dat vijftig tot honderd kilometer”, zegt Van der Helm. Onderweg laden is voor het bedrijf niet nodig. Het bedrijf heeft zijn eigen laadpunt en dat vindt Van der Helm een must voor elke ondernemer met elektrisch vervoer: “je bent dan niet afhankelijk van openbare laadpunten. Bovendien kopen wij onze stroom groen in bij onze energieleverancier.”

‘Kijk of het aanbod past bij jouw behoeften’

In de toekomst zoekt Van der Helm ook een volledig elektrisch aangedreven alternatief voor de twee verlengde en verhoogde bestelbussen die zijn bedrijf rijk is. “Op dit moment zijn er nog geen betaalbare alternatieven voorhanden. De batterijtechniek ontwikkelt zich echter zo snel, dat ik denk dat er binnen afzienbare tijd verandering in komt.”

Dat is wat Van der Helm graag voorspiegelt aan ondernemers die ook de stap naar de elektrische bestelbus willen maken: bedenk goed wat je nodig hebt en kijk dan of het huidige aanbod daarbij past. In plaats van andersom. “Of je klaar bent voor de overstap naar de elektrische bestelauto hangt van veel factoren af. Schat in ieder geval in hoeveel kilometer je per dag rijdt, of je dat op één stekkerlading kunt en of onderweg bijladen een optie is. Kijk ook of je in de toekomst regelmatig de binnenstad in moet. De eisen aan de milieuzones worden steeds strenger.”

Elektrische bestelbus leasen met Rabo Lease

Ook investeren in een elektrische bedrijfsbus?

Met Rabo Lease schaf je eenvoudig een elektrische bedrijfsbus aan. En de bus is helemaal van jou.

Bereken maandbedrag Vraag offerte aan