Update

5 tips voor retailondernemers tijdens de coronacrisis

28 april 2020 09:58

Winkeliers hebben het moeilijk. Er is veel concurrentie, online shoppen neemt toe en daar komen de maatregelen voor het coronavirus nog bovenop. Vooral fysieke kleding-, sport- en schoenenwinkels hebben het nu erg zwaar. Hoe hou je als ondernemer het hoofd boven water? In dit artikel vind je vijf tips: van digitale kansen tot samenwerking en financiële hulp. Gebaseerd op best practises van andere ondernemers.

5 tips voor retailondernemers tijdens de coronacrisis
“Als je wilt, kun je binnen een dag online verkopen. Met een webshop, of gewoon via social media.”

Tip 1. Verkoop online

Het was voor de coronacrisis al één van de grootste trends in de retailbranche: online verkopen. Voor veel bedrijven is corona het laatste zetje om producten online in de markt te zetten. Zo zien we dat ondernemers foto’s maken van producten in de winkel en deze online verspreiden. Dat kan natuurlijk in een webshop, maar ook via sociale media zoals Facebook en Instagram. Voor veel bedrijven is het mogelijk om al binnen een dag een online producten te verkopen en te regelen dat de producten bezorgd worden. Ben jij ook pas begonnen met het online verkopen van producten? Zorg ervoor dat jouw klanten en omgeving ervan op de hoogte zijn en weten hoe zij jouw producten online bestellen.

Wil je liever geen eigen webshop? Dan kun je producten verkopen via een verkoopplatform zoals Bol.com of Amazon. Zo bereik je veel meer klanten en heb je geen opstartkosten voor je eigen webshop.

Tip 2. Werk samen

Je bent niet de enige ondernemer die de impact van de coronacrisis voelt. Daarom is het slim om samen te werken. Denk bijvoorbeeld aan je buren in de winkelstraat. Samen zorg je voor een vitaal en aantrekkelijk stadscentrum waar mensen graag naartoe komen. Bundel je krachten door bijvoorbeeld pakketten van verschillende winkels samen te stellen. Zo leert de klant van je buurman jouw winkel ook gelijk kennen. En vergeet je leveranciers niet. Bouwmarkt Bauhaus sprak bijvoorbeeld af met leveranciers dat producten nog sneller geleverd worden en dat ze geen boetes in rekening brengen als er een bestelling te laat geleverd wordt.

Tip 3. Geef online advies

Het houden van digitale adviesgesprekken is een alternatief voor goede klantenservice in de winkel. De Nederlandse schoenenketen Omoda is bijvoorbeeld nog open, maar met strenge richtlijnen. Daardoor zijn er minder klanten in de winkel om te adviseren. Dankzij de online personal shopping service van Omoda komen hun klanten via Google Hangouts, WhatsApp of Facetime in contact met winkelmedewerkers. “Op deze manier kunnen klanten vanuit huis veilig, gemakkelijk én met goed advies shoppen”, zegt de retailer. Ook sanitair specialist ‘Sanitairwinkel’ komt met online adviesgesprekken. De zes showrooms in Nederland zijn open, maar vervangen face-to-face adviesgesprekken door digitaal contact. Met video-afspraken adviseren zij klanten over hun nieuwe badkamer.

Tip 4. Maak private shopping mogelijk

Waar winkels normaal gesproken gezellig druk zijn, zijn ze nu stil en verlaten. Tegelijkertijd is dat een goede kans om je klanten persoonlijk advies te geven in de vorm van private shopping. Zo kunnen geïnteresseerden een afspraak maken bij de Sissy-boy en jeanswinkel Score voor een 'een-op-een-sessie' in de winkel met een stylist. Doordat klanten zo advies op maat krijgen, is de kans groter dat ze ook daadwerkelijk met een volle tas naar huis gaan. Daarnaast is dit hét moment om een band met je klant op te bouwen. Is dat gelukt? Dan is de kans groot is dat hij of zij na de coronacrisis nog eens terugkomt.

Tip 5. Kijk naar financiële ondersteuning

Ook al ga je creatief met de coronamaatregelen om: je loopt hoogstwaarschijnlijk omzet mis. Gelukkig zijn er een aantal manieren om financiële steun te ontvangen. Hieronder vind je vijf financieringsregelingen.

Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS)

In eerste instantie kon non-food retail geen aanspraak maken op de TOGS-regeling. Inmiddels is dat wel mogelijk. Dat houdt in dat je een eenmalige tegemoetkoming van €4.000 kan aanvragen.

Lees meer over de TOGS-regeling

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)

Via het NOW-loket mogen werkgevers een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Hiermee kunnen ondernemers werknemers met een vast of flexibel contract gewoon doorbetalen. De tegemoetkoming vraag je in ieder geval voor drie maanden aan, met de mogelijkheid tot verlenging met nog eens drie maanden.

Lees meer over de NOW-regeling

Verruimde BMKB-regeling voor ondernemers

De verruimde borgstellingslening midden- en kleinbedrijf (BMKB) is een overbruggingslening waarbij de overheid borg staat voor 75% van de financiering voor bijvoorbeeld apparatuur en gebouwen. Je bedrijf komt hiervoor in aanmerking als je financiële gevolgen ondervindt door de coronacrisis.

Lees meer over de verruimde BMKB-regeling

Oproep aan verhuurders

Er is een 'deal' gesloten tussen brancheorganisaties van verhuurders en vastgoedbeleggers over huuruitstel. De afspraken in het kort:

De huur van het tweede kwartaal wordt omgezet naar maandhuur;Retailers krijgen uitstel van betaling van 1 tot 20 april;Geen boetes of rente over uitgestelde huur;De exploitatieverplichting (verplichting om een gebouw in gebruik te hebben) in onderling overleg opheffen.

Deze afspraken zijn alleen niet bindend, maar slechts een oproep aan verhuurders om zich hieraan te houden. Je kunt hier natuurlijk wel altijd over in gesprek gaan met de verhuurder van je pand.

Uitstel van aflossingsverplichtingen van financiering bij de Rabobank

We bieden bedrijven de mogelijkheid om een verzoek tot uitstel van aflossingen in te dienen. Je vraagt dit online aan.

Lees meer over de mogelijkheden

Dit artikel is afgeleid van een artikel op het online platform RetailTrends. Meer weten over de trends in de wereld van retail? Lees het volledige artikel op Retailtrends.nl.