Update

Voordelen digitalisering in de praktijk

28 april 2020 09:06

Het verhogen van de veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid in de bouw. Dat is het doel van bouwbedrijf Aboma: een bedrijf dat op een duurzame manier bouwt aan veiligheid en kwaliteit. De afgelopen tijd, en nog steeds, heeft het bedrijf stappen gezet in het digitaliseren van hun processen. Wij spraken met Michel Bilstra, hoofd ICT over hun succesvolle transitie en gevolgen voor hun klanten en medewerkers. In dit artikel vind je antwoord op de meest gestelde vragen over digitalisering in de wereld van ICT.

Pand Aboma
“Een goede partner die gevraagd en ongevraagd met je meedenkt is essentieel in een digitale transitie.”

Grote veranderingen door digitalisering

Hoe verandert de ICT door digitalisering?

“Voor de ICT-sector geldt dat er door digitalisering sneller informatie beschikbaar is en daardoor ook sneller inzicht wordt gecreëerd. Zowel voor onze adviseurs en keurmeesters als voor de klanten. Er komt sneller informatie beschikbaar over bijvoorbeeld keuringen omdat we werken met business intelligence tools.”

In hoeverre is Aboma op dit moment afhankelijk van digitale diensten?

“In het dagelijkse werk zijn we heel afhankelijk van digitale diensten. Deze afhankelijkheid geldt bij zowel de medewerkers van de buitendienst als bij de mensen van bijvoorbeeld facturering. Stel dat er bepaalde digitale diensten onvoldoende presteren, heeft dit direct een negatieve invloed op onze dienstverlening naar klanten. Het is bijvoorbeeld een keer voorgekomen dat het klantenportaal niet gevuld kon worden met actuele informatie. In zo’n situatie lopen we het risico om flinke imagoschade op te lopen.

Maakt Aboma intern gebruik van op cloud gebaseerde diensten?

“Ja, we maken steeds meer gebruik van Office 365 in de cloud. Ook het klantenportaal is een cloud dienst. Zowel het verkoopproces, klantondersteuningsproces als personeelsproces verloopt bij ons gedeeltelijk via de cloud, waardoor er zeker een bepaalde afhankelijkheid is. Als deze systemen niet werken, hebben we daar direct last van.”

Voordelen voor medewerkers en onze klanten

Wat vinden jij en je medewerkers van de toenemende digitalisering?

“Aboma ziet digitalisering als grote winst. Het is intern van het grootste belang. Processen gaan efficiënter waardoor het tijd oplevert. En tijdswinst betekent kostenbesparing. Ook is er beter inzicht in de processen, waardoor er meer controle is over de voortgang ervan”.

“Ook voor de klant is er veel veranderd. Met het digitale klantenportaal kan Aboma klanten aantrekken, binden en ook behouden. Voor de klant betekent dit ook tijdswinst. Klanten zijn 24/7 in staat om bij hun eigen dossier te komen. Zij zien bijvoorbeeld real-time de status van hun keuringen. En dat scheelt ons veel tijd, en geld. Digitalisering is absoluut van toegevoegde waarde.

Een goede partner is onmisbaar

Welke rol spelen digitale infrastructuur providers (datacenter aanbieders, netwerk- en cloud providers), in deze verandering?

Aboma werkt voor hun transitie samen met CTS IT uit Ede. “De bijdrage van en samenwerking met onze digitale provider is cruciaal. Met name voor de transitie die wij van ‘oud naar cloud’ noemen, zijn ze onmisbaar. CTS IT is onze sparringpartner en ondersteunt en adviseert waar nodig. Gevraagd én ongevraagd. Heel waardevol!”

Benieuwd naar meer informatie over digitalisering in de wereld van ICT en de huidige ontwikkelingen? Lees het artikel over de impact van corona op de IT-branche.


Chat onbeschikbaar