Kantoren Castricum en Noord-Scharwoude maken plaats voor ‘mobiele adviseurs’

Man en vrouw doen online hun bankzaken

De kantoren van Rabobank Alkmaar e.o. in Castricum en Noord-Scharwoude sluiten per 1 januari 2021 de deuren. Belangrijkste reden daarvan is het sterk afgenomen kantoorbezoek. 'Steeds meer bankzaken kunnen met steeds meer gemak worden geregeld via de digitale weg,' stelt Jan Klaver, Directeur Particulier en Private Banking. 'Met de Rabo Bankieren App hebben we de bank letterlijk in onze broekzak. Daarnaast zien steeds meer klanten de voordelen van persoonlijk contact via de telefoon en chat, zeker in deze onzekere tijden.' Rabobank Alkmaar e.o. zet in op persoonlijk advies. Zo kunnen klanten die extra ondersteuning nodig hebben bij hun dagelijkse bankzaken een beroep doen op de 'mobiele adviseurs'. 'Zij helpen klanten op weg en komen indien nodig bij ze thuis.'

Bankbezoek in anderhalf jaar meer dan gehalveerd

Het bezoek aan de kantoren van Rabobank Alkmaar e.o. is de laatste anderhalf jaar met meer dan vijftig procent afgenomen. De contactenmomenten via de telefoon en chat namen in diezelfde periode met veertig procent toe.

Geldverwerkende apparaten verlaten bankhal

'Het overgrote deel van de spontane bankbezoeken heeft te maken met cashgeld,' zegt Jan Klaver. 'We zien de relevantie van cashgeld steeds meer afnemen. Steeds meer klanten betalen snel en veilig contactloos of per pin. Daarnaast verlaten, met de introductie van Geldmaat, alle geldverwerkende apparaten in de nabije toekomst de bankhal. Hierdoor zal het kantoorbezoek nog verder afnemen.'

Dankzij Geldmaat zijn in het gehele land op strategische plekken geldautomaten beschikbaar. Bij Geldmaat, een samenwerking van drie banken, kan geld worden opgenomen en (bij een aantal automaten) worden afgestort. In en rond de kernen Castricum en Noord-Scharwoude zijn al diverse automaten van Geldmaat. De introductie van geldmaat wordt medio 2021 afgerond. Tegen die tijd zijn in Alkmaar en omgeving ook weer elf sealbagautomaten in gebruik genomen. De automaten werden eerder dit jaar gesloten, vanwege plofkraken.

Kijk hier voor een actueel overzicht van automaten

Betrokken, persoonlijk en dichtbij

Jan Klaver: 'Onze aanwezigheid zit niet in stenen, maar in onze medewerkers van vlees en bloed. We zijn als bank verankerd in de lokale samenleving, zijn betrokken bij uiteenlopende lokale initiatieven én bij onze klanten. Klanten die verdieping willen, op momenten die ertoe doen, adviseren we graag persoonlijk. Door online dienstverlening te combineren met persoonlijk advies, blijven we dichtbij.' Vanaf 2021 kunnen klanten in de kantoren in Heiloo (Stationsweg 136), Heerhugowaard (Middenwaard 96A) en Alkmaar (Robonsbosweg 5) terecht voor advies over hun dagelijkse bankzaken. Wel worden klanten gevraagd het kantoorbezoek nu, vanwege de coronacrisis, zoveel mogelijk te beperken.

9-12-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn