Samen de schouders eronder na een grote brand

7 februari 2023 16:00

Nadat een brand restaurant De Sultan in Vlagtwedde in mei 2020 in de as legde, ging eigenaar Zekeriya Saglam niet bij de pakken neerzitten. Binnen vijf weken heropende het restaurant op een tijdelijke locatie iets verderop en ruim anderhalf jaar later gingen de deuren van het herbouwde restaurant open. Het resultaat: behoud van de klantenkring en meer. In het nieuwe restaurant is het drukker dan ooit.

Verzend het artikel per e-mail

Levenswerk in brand

Toen zij hoorden dat hun levenswerk in brand stond, sprongen Zekeriya en zijn zoon Adnan gelijk in de auto. Nog voordat zij vanuit hun woonplaats Hoogezand de plaats des onheils hadden bereikt, had hij zijn verzekeringsadviseur van de Rabobank al aan de telefoon. Nieuws gaat snel rond op het Oost-Groninger platteland. Veel wist de ondernemer op dat moment nog niet. Even later moest hij constateren dat de brand het restaurant, waarin hij ziel en zaligheid had gestoken, volledig in de as had gelegd. Niemand raakte gewond of erger, een geluk dat de eigenaar zich onmiddellijk realiseerde.

“Naar voren kijken, nieuwe doelen stellen, actie ondernemen”

Helpende handen

Tijd om bij de pakken neer te zitten, nam de restauranthouder nauwelijks. Al de volgende dag kwam de expert van Interpolis de schade opnemen. Risicospecialist van de Rabobank Linda Bolscher adviseerde hem om zelf contra-expertise te laten uitvoeren en ook dat gebeurde nog diezelfde dag. Een week later volgde nog een afrondend gesprek en daarbij zegde de verzekeraar polisdekking toe.
Met die toezegging op zak kon de restauranthouder voortvarend aan de slag met sloop- en herbouwplannen en tegelijk het vinden van een tijdelijke locatie. Hierbij werd duidelijk dat het draagvlak van het restaurant en de eigenaar in Vlagtwedde en omgeving groot zijn. Van alle kanten staken collega-ondernemers helpende handen toe. Zekeriya: “Zo’n brand overkomt je, dat kun je niet ongedaan maken. Het is een situatie waarmee je verder moet, een nieuwe start maken. Het is ontzettend belangrijk om actief te blijven als je verder wilt. Naar voren kijken, nieuwe doelen stellen, actie ondernemen. Het geld komt later wel.”

Uitstekend geregeld

Linda beaamt zijn betoog: “Het is bekend dat veel bedrijven een brand niet overleven, zelfs als zij prima verzekerd zijn. Behoud van bestaande klanten is essentieel. Je moet niet afwachten totdat alles tot in detail is afgewikkeld. Het verhaal van De Sultan is een heel goed voorbeeld van een ondernemer die ondanks grote tegenslag - er werden tot overmaat van ramp in diezelfde periode ook nog allerlei coronabeperkingen opgelegd - alles op alles zette om klanten te behouden. Met hulp van velen lukte dit.” Linda stelt dat de regie in zo’n situatie bij de ondernemer ligt: “Gebeurt er zoiets dan kun je als expert of tussenpersoon niet zeggen ‘zo gaan we het doen’. Het gaat erom hoe de klant erin staat. Wat wil je? Waar wil je heen?” Zekeriya: “Je kunt als ondernemer je verzekeringspakket niet tot in detail doorzien. Je moet je er dus maar op vertrouwen dat alles goed voor elkaar is. En dat bleek gelukkig zo te zijn. De Rabobank en Interpolis hadden alles uitstekend voor ons geregeld.”

Tekstschrijver: Jan Johan ten Have
Fotograaf: Guido Hansman