Hoe studenten en ondernemers elkaar helpen en versterken

16 september 2022 15:58

Als studenten ondernemers bijstaan bij hun digitale uitdagingen en ondernemers zich ervoor open stellen om zich door die studenten te laten adviseren, dan hebben beide partijen daar baat bij. Door onderwijs en ondernemers op deze manier aan elkaar te koppelen wil Digiwerkplaats Rijnmond de digitalisering van het mkb stimuleren. Ellen Wynia, eigenaar van NAN damesmode, deed mee en is enthousiast.

Het midden- en kleinbedrijf, de motor van de economie, stond onder druk in de coronaperiode. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat maakte daarom geld vrij om digitalisering – en daarmee efficiency en productiviteit – te bevorderen. Netwerkorganisatie IT Campus Rotterdam pakte in deze regio de handschoen op met de oprichting van Digiwerkplaats Rijnmond, waaraan ook vele onderwijsorganisaties, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en overheden zich verbonden.

‘Ondernemers kunnen bij ons aankloppen met hun vragen over het online aspect van hun werk’, vertelt programmamanager Daphne Swart. ‘Veel aanvragen gaan over social media en online marketing, maar we kunnen ook de website kritisch bekijken of advies geven over cyber security. Daarvoor stellen we teams van studenten samen, bij voorkeur van verschillende opleidingen en disciplines, die zich een aantal weken in het bedrijf verdiepen. Zo creëer je een win-win-win-situatie: voor onderwijs, studenten en ondernemers.’

Daar kun je zelfs nog een ‘win’ aan toevoegen, betoogt ze: ‘We willen marktversterkend zijn voor de professionele partijen. Vanuit Digiwerkplaats helpen we ondernemers bij de eerste stappen van de digitalisering, zodat ze enthousiast worden over de online mogelijkheden. Dat maakt de vervolgstap naar de echte specialisten kleiner.’

NAN

NAN is een Nederlands dameskledingmerk met als dna het damespak. De collecties worden via de NAN brandboutique in Rotterdam en vanuit de NAN webshop-verkocht. Ellen Wynia is sinds zeven jaar de designer, producent én de ondernemer achter NAN. ‘Rondom het damespak bieden we alles om een outfit compleet te maken: jassen, tops, schoenen, tassen en zelfs party dresses. Alles om onze klant te ontzorgen en tijd te besparen. Onze klanten zijn vooral vrouwen die verschil weten te maken in waar zij voor staan, zowel in hun carrière als in hun privé.’

De brandboutique en de webshop hadden tot begin 2020 een ongeveer gelijk aandeel in de omzet. ‘Tot corona. Toen nam de winkel zelf het leeuwendeel over en nam de verkoop via de webshop af. Dat deed mij realiseren dat de webshop erg belangrijk was; zelfs belangrijker dan ooit, mocht de winkel nog eens dicht moeten door onvoorziene omstandigheden. We waren zelf al druk bezig met online en toen kwam de tijd om een professionele partij in te schakelen om nog verder te groeien. En precies op dat moment kwam ook Daphne Swart met de Digiwerkplaats. Wat een toptiming! Het leek me een interessant idee om jongeren te laten meekijken.

Leerproces

Ellen Wynia was onder de indruk van de presentatie die de groep studenten deed, maar tot concrete verbeterpunten leidde die nog niet. ‘Het advies dat ze na die presentatie gaven was niet voldoende passend met het NAN-concept. Zo stelden ze voor om de prijzen te verlagen, maar wij zitten juist tegen het hoge segment aan, waar onze klanten mooie stoffen en goede service terugkrijgen. Maar ik begin gewoon aan een tweede ronde met Digiwerkplaats, want ik vond het wél een boeiend proces. Ik vind het leuk om mijn ervaring met studenten te delen en de visie van jonge meiden en jongens – naast die van de professionele partij – vind ik heel belangrijk.’

De ervaring van Ellen Wynia is precies waarom het draait, aldus Daphne Swart. ‘Je krijgt gratis advies van jonge, creatieve geesten, maar het zijn wel studenten. Het is voor hen ook een leerproces, dus we verwachten kritische feedback van de ondernemers. Zo hebben zij ook invloed op de aanscherping van het onderwijs. En hopelijk leren ook zij ervan, want dat is wat we juist graag willen: dat ondernemers nadenken over digitaal ondernemen.’

Meer informatie