De toekomst bloeit voor Van der Dussen Groencentrum

31 augustus 2021 16:00

Het Tuinplantencentrum werd dit jaar het Groencentrum, want tja… Groener dan Van der Dussen Groencentrum kan een bedrijf echt niet worden. De familienaam staat in de wijde regio rond Nieuwerkerk aan den IJssel al bijna vijftig jaar synoniem voor bomen, planten en tuinen. Nu de derde generatie Van der Dussen het bedrijf (mede) overgenomen heeft, staat de toekomst volop in bloei.

De toekomst bloeit voor Van der Dussen Groencentrum

De naamswijziging legt de nadruk op de grote kracht van Van der Dussen: de enorme groene oase die het buitenterrein is. Je kunt een heerlijke wandeling maken over de veertienduizend vierkante ‘beboste’ meters aan de Albert van ’t Hartweg in Nieuwerkerk. Het aanbod is zó gigantisch – en scherp geprijsd ­­– dat Van der Dussen Groencentrum voor zowel particuliere als professionele klanten het vaste adres is; een unieke combinatie.

Grondlegger Jan Sijbrand van der Dussen begon nog vrij kleinschalig in 1975. Zijn zoons David en Nathan hielpen het familiebedrijf uitbouwen. Het was aanvankelijk een tuincentrum voor particulieren. Maar er kwamen ook hoveniers en andere groenvoorzieners naar Van der Dussen, speciaal voor de kennis, het assortiment en het netwerk van kwekers – beduidend dichter bij huis dan Boskoop bovendien. Nathan vond dat business to business-aspect leuk en stimuleerde dat. Om meer ruimte te creëren werd er in de loop der jaren steeds meer terrein van buren bijgekocht. David leidde alles administratief in goede banen.

Broers, oom, neven

Tim is sinds januari 2021 een van de drie eigenaren van het familiebedrijf, samen met zijn broer Simon en zijn oom Simeon – de jongste broer van David en Nathan. Om het verhaal nog iets mooier en gecompliceerder te maken: ze werden bij elkaar gebracht in hun leidinggevende rol door Gideon van der Dussen, de vierde en laatste broer van David, Nathan en Simeon. Tim vertelt: ‘Nathan moest om gezondheidsredenen stoppen, onze vader David kwam al een beetje op leeftijd en opa is zelfs al in de tachtig. Het was een goed moment om over opvolging na te denken. ’Het was de wens van de oprichter en alle eigenaren om het familiebedrijf te laten voortbestaan. Gideon wist zijn neven Tim en Simon te enthousiasmeren. De eerste is een bedrijfseconoom, de tweede de man met de échte groene vingers. Beiden waren al enige tijd werkzaam in het bedrijf. In zijn jongere broer Simeon vond Gideon de laatste ontbrekende schakel in de nieuwe bedrijfsleiding: een topper in de verkoop.

Moderniseren, automatiseren

Met de hulp van een ervaren consultant werd een toekomstgericht bedrijfsplan opgesteld. Aan de hand daarvan gingen Tim, Simon en Simeon de uitnodiging aan om Van der Dussen Groencentrum te moderniseren, met behoud van de karakteristieke kernwaarden van het bedrijf. Voor de zakelijke klanten is al een geautomatiseerd bestelsysteem geïntroduceerd en voor particulieren is een webshop in de maak. Klanten worden geïnformeerd via de social media en een nieuwsbrief en op het eigen buitenterrein is een fysiek informatiecentrum ingericht. ‘Daar helpen we mensen met adviezen en hebben we een cash-and-carry-punt voor de hoveniers’, vertelt Tim. ‘Verder hebben we het transport grotendeels uitbesteed. We verwachten dat het allemaal meehelpt om verder te groeien. Zeker in de drukke maanden maart, april en mei, waarin we echt tegen onze grenzen aanliepen.’

Rabobank

‘We lopen hier ons hele leven al rond’, klinkt het eensgezind. ‘Vanaf het moment dat Gideon ons bij elkaar bracht hebben we punten die volgens ons beter en efficiënter konden op een rijtje gezet. We werden er steeds enthousiaster over. De familie heeft ons geholpen bij de overname, iedereen is blij dat wij het bedrijf voortzetten. Ginjow de Jong van de Rabobank geloofde in onze plannen, ook toen de coronacrisis net toesloeg. We zijn blij dat we hem getroffen hebben. Hij heeft ons erg geholpen met de financiering.’

Duurzaamheid

Het groene gezicht van het bedrijf was ook een factor in de geslaagde overname. ‘We zijn zeer bezig met recycling’, vertellen Simon en Tim. ‘Klanten mogen potjes en treetjes kosteloos terugbrengen en we werken nauw samen met een bedrijf dat ze recyclet. Verder doen we zoveel als we kunnen: met LED-verlichting in de kassen en uiteraard gebruiken we geen leidingwater.’ Simeon besluit: ‘En we zijn een Groencentrum. De wereld groener maken, dat is wat we doen.’