Moonback! Bewust kiezen voor een eerlijker hotelreservering

3 januari 2022 8:49

Een prettige en eerlijke hotelboeking. Goed voor de reiziger, goed voor het hotel en vooruit: ook voor het platform waarop je de overnachting boekt. Maar wel in die volgorde. Vanuit dat ideaal – en uit ergernis over de werkwijze van de internetreuzen in deze markt – richtte Niels Meijssen in 2020 Moonback op. Daar kun je sinds enkele maanden al je eerste stedentrips regelen. En er komen meer steden aan.

Moonback

Welk verschil maak je door je hotelovernachting te reserveren via Moonback.com? Niels Meijssen vertelt: ‘Het is voor jezelf een fijne ervaring. Geen knipperende kermisknoppen die zeggen: één kamer vrij en vijf mensen zijn op zoek. Je krijgt een eerlijk aanbod te zien, met op een kaart de ligging aangegeven. En het hotel houdt meer over aan de reservering. Wij rekenen geen exorbitante bemiddelingspercentages.’

Noem het een bewuste keuze. Precies wat er volgens Meijssen bij grote platforms aan ontbrak. Allereerst: ‘Een online reserveringsdienst is een mooi instrument. Vlak voor de coronacrisis heb ik een reis door Japan gemaakt, waar gebrekkig Engels gesproken wordt. Hoe geweldig is het dan dat je toch makkelijk een hotel kunt boeken. Maar toen ik terugkwam in Nederland las ik over de staatssteun die grote platforms kregen, terwijl er in het jaar ervoor miljarden euro’s waren uitgekeerd aan aandeelhouders. Dat maakte me boos en dat schreef ik van me af op LinkedIn.’

Alternatief

Dat bericht sloot hij af met een oproep: bij duizend likes overweeg ik een alternatief op te zetten. Lachend: ‘Daar werd ik snel aan herinnerd. Het ontplofte. Het bericht werd enorm veel bekeken, geliket en gedeeld. Ik kreeg meer dan duizend mails en DM’s op LinkedIn. Het grote voordeel daarvan: ik had meteen een netwerk.’ Startup-strateeg Meijssen organiseerde een crowdfunding en die leverde voldoende op om Moonback op te richten. ‘Dat was tegelijkertijd een validatie. Een bericht liken is één ding, maar als je ook bereid bent te investeren zegt dat iets over het echte draagvlak.’

Een jaar na de crowdfunding kwamen de eerste steden ‘live’ op het nieuwe boekingsplatform Moonback: Antwerpen en Rotterdam. Bewust wordt de tijd genomen om Moonback verder uit te rollen, maar 2022 wordt het jaar van de verdere groei. De derde stad zal snel worden gepresenteerd.

Excessen

Voor de gebruiker doet Moonback op het eerste gezicht niets anders dan andere platforms. ‘Het is vooral de manier waarop we onszelf hebben georganiseerd die ons uniek maakt. We zijn een steward-owned bedrijf. Dat betekent dat investeerders meeprofiteren van winst die we maken, maar geen stemrecht krijgen. Dat is wat er bij de grote platforms zo vaak fout gaat en waarover je dagelijks leest: belastingconstructies, privacykwesties, onderbetaalde medewerkers. Zulke excessen gebeuren wanneer een bedrijf naar de beurs gaat of wordt verkocht.’

De hotelbranche reageert enthousiast op de komst van Moonback, maar Meijssen weet: het succes van het platform valt of staat met de reiziger. ‘We hebben vijftienhonderd investeerders en tienduizend lezers van onze nieuwsbrief, dat helpt. En jaarlijks zijn er twee miljard hotelovernachtingen in Europa, dus het is geen must dat iedereen meteen voor ons kiest. We hebben in deze fase maar een fractie van die mensen nodig, die bewust gaan voor het eerlijke alternatief.’

Duurzaamheid

Moonback onderscheidt zich zoals gezegd door zijn organisatiestructuur. Die garandeert onder andere eerlijke vergoedingen voor de hotels en indirect dus ook voor hotelmedewerkers. ‘We denken erover na om gebruikers in de toekomst te helpen bij het maken van duurzame keuzes. Bijvoorbeeld door alternatieven voor vliegen voor te stellen, compensatie voor CO2-uitstoot aan te bieden of duurzaamheidslabels van hotels prominent weer te geven. Onze achterban is daar wel mee bezig.’ Meijssen, lachend: ‘Er zijn veel ideeën, maar we zijn nog zo jong. We gaan stapje voor stapje vooruit.’

Rabobank

‘Het steward-ownership is geen standaard financiële constructie’, begrijpt Niels Meijssen. ‘We hebben bij de start meerdere banken aangeschreven en Rabobank reageerde veruit het snelst. Misschien kon de Rabobank zich het beste in ons verplaatsen, omdat het zelf een coöperatie is. We hebben het ook ervaren als de meest menselijke bank: de mensen komen bij je langs en spreken je telefonisch. Ik heb alleen maar complimenten voor hoe ze ons hebben gefaciliteerd.’