De elektrische kranen van Mteck veroveren de wereld

11 maart 2022 11:57

‘Als we er nu eens in slagen om volledig elektrische kranen te bouwen, dan zouden we uniek zijn in de wereld. Een ambitieus idee was het, van Martijn van Eck en zijn compagnons André Huijer en Tinelot Tjebbes maar het was goed gedacht. Acht jaar later zijn de elektrisch aangedreven kranen van Mteck inderdaad uniek in hun soort, uitblinkend in zuinigheid en duurzaamheid.

Phasellus sodales libero et scelerisque

Het is vroeg in maart 2022 als de nieuwste gigant klaar voor transport staat, op het bedrijventerrein van Mteck aan het Haringvliet in Stellendam. De bestemming is Miami. Daar vervangt deze Mteck dragline – de Amerikanen spreken in dit geval niet van een kraan – de iconische Manitowoc 4600 dragline in het beulswerk van de mining sector. ‘Hij gaat zand en grind afgraven voor de weg- en waterbouw’, introduceert Martijn van Eck, ‘en creëert daarmee een meer. We hebben het Mteck-systeem voor deze klant op rupsen gebouwd. Deze machine wordt er een van vele.’

Concurrentiepositie

Van Eck heeft altijd in de kranenbouw gewerkt. Met zijn eigen bedrijf Mteck legde hij zich in eerste instantie toe op service aan en revisie van bestaande merken. Tót het idee ontstond van de zelf ontwikkelde, elektrische kraan. ‘Als er elektrische auto’s zijn, waarom zouden er dan geen elektrische kranen zijn?, dachten we. Toen we ermee begonnen was duurzaamheid nog niet het mega-topic bij opdrachtgevers als nu, maar we wisten wel dat het goed zou zijn voor onze concurrentiepositie.’

Dat elektrische aandrijving van een gigantische machine als een grote kraan beter is voor het milieu dan een dieselaandrijving spreekt voor zich. Dat levert tegenwoordig ook aanzienlijk voordeel op in aanbestedingstrajecten. De elektrificatie geeft de gebruiker echter nóg meer profijt. ‘Het onderhoud en de downtijd van onze kranen is praktisch nul. Er zitten geen draaiende onderdelen meer in die stuk kunnen.’

Klantspecifiek

Elke Mteck wordt klantspecifiek ontworpen. ‘Onze opdrachtgevers geven aan hoeveel ton per uur een kraan moet verzetten en onder welke omstandigheden. Aan de hand daarvan bouwen we. Dus in feite bouwen we iedere keer weer een compleet nieuw systeem. Dat is onze kracht. Aan Van Oord hebben we er inmiddels drie geleverd en in de Verenigde Staten hebben we dus een grote klant.’

‘Van Oord werkt samen met Boskalis aan een tunnel tussen Duitsland en Denemarken. Daar liggen twee kranen naast elkaar: een conventionele en een Mteck 1150E. Je kunt zo dus precies zien wat de verschillen zijn in verbruik en downtijd. Dat is voor ons fantastisch. Onze kraan draait 156 procent productie ten opzichte van wat de verwachting was. En het dieselverbruik is aanzienlijk lager dan bij de andere kraan: 64 liter tegenover 140 liter per uur.’

Dieselverbruik? Ja, dat is er nog wel: dat zit in de generator die de kraan van energie voorziet. ‘Hij kan theoretisch ook al op een accu draaien, maar daarvoor zou je in dit geval zo’n gruwelijk groot pakket nodig hebben dat het, nog, niet reëel is. Maar de mogelijkheid is er dus al wel.’

Rabobank

‘Mteck is vanaf dag één aan de Rabobank verbonden geweest. Alle zakelijke transacties lopen daar. De investeringen hebben we lange tijd uit eigen middelen kunnen bekostigen, maar in de afgelopen twee jaar zijn we sterk gegroeid. We bouwen meer kranen en de projecten worden groter en complexer. De Rabobank heeft ons goed geholpen om die te kunnen realiseren.’