'Wie niet innoveert, staat stil'

KempenLezing Innovatie

De KempenLezing op 22 november bij Domein Oogenlust in Eersel stond in het teken van innovatie. Ruim 250 bezoekers, vooral Kempische ondernemers, kregen praktische tips & trucs hoe hun bedrijf zelf om kan gaan met innovatie.

Succesvolle derde KempenLezing

Rabobank De Kempen kijkt terug op een succesvolle derde (en tevens laatste) Kempenlezing van dit jaar. Cindy de Koning, bekend van Omroep Brabant, praatte de avond vakkundig aan elkaar. Verder was de avond georganiseerd in samenwerking met Innovatieplatform De Kempen (IPK), waarbij voorzitter Jan Timmers de lokale betrokkenheid (en het gratis lidmaatschap) van IPK benadrukte. IPK ondersteunt ondernemers op diverse manieren bij de gezamenlijke realisatie van innovaties en veranderingen.

Bestaande ideeën loslaten

Professor Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatie bij Nyenrode Business University, vertelde vol enthousiasme hoe ondernemers op het gebied van innovatie permanent kansen kunnen ontdekken: ‘Innovatie wil niet zeggen dat je telkens iets nieuws uit moet vinden. Het gaat vaak om combineren van wat er al is. 75 procent van het innovatiesucces komt voort uit slimmer werken: systemen van elkaar overnemen bijvoorbeeld. De grote uitdaging ligt vaak niet in het genereren van nieuwe ideeën, maar juist in het loslaten van bestaande ideeën.’

Lokale successen

Hierna ging Cindy de Koning op het podium met drie lokale ondernemers in gesprek. Al snel werd duidelijk dat De Kempen op het gebied van innovatie barst van talent. Ruud Schippers uit Bladel is - samen met zus Miranda en broer Martijn - oprichter van het eerste online uitzendplatform van Nederland voor jongeren (JAMwerkt.nl) waarbij ook nog eens ruim negenhonderd bedrijven zijn aangesloten. Het bedrijf staat inmiddels bekend als ‘de booking.com van de uitzendmarkt’. Leonie van Zuilichem groeide op in het melkveebedrijf van haar ouders in Bladel en besloot na haar studie economie zelf melk te gaan verwerken tot kwark. Inmiddels ligt haar succesnummer ‘Qarc’ bij grote supermarkten zoals Albert Heijn en Emte in de schappen. Volgens Frank Stege van het snelgroeiende softwarebedrijf Infoland in Veldhoven is innovatie ‘heel erg leuk’ maar daarnaast vooral een kwestie van doen, mislukken, daarvan leren en weer van voren af aan beginnen totdat het weer succes oplevert.

Moderne manier van netwerken

Na afloop werd er onder het genot van een hapje en een drankje nog gezellig nagekaart. Jurgen van Hoof, eigenaar van M54 Beeldcreaties, videoproducties en fotografie in Valkenswaard, had een leuke avond gehad: ‘Het is mooi om te zien hoe Rabobank ondernemers bij elkaar brengt. Een moderne manier van netwerken. De conclusie van deze avond is voor mij duidelijk: wie niet innoveert staat stil.’

Eersel, 30-11-2017

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn