#2

Adviseur bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt. Op zoek bent naar een huis of studeert. Ook bij Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen hebben de coronamaatregelen impact op de manier van werken. Veel collega's werken thuis. In deze column vertelt Kim Stevens, financieel adviseur, vanuit huis hoe zij haar werkzaamheden nu uitvoert.

Als financieel adviseur help ik mijn klanten met hun financiële vraagstukken, voornamelijk op het gebied van wonen. Ik adviseer, financier en ben een sparringpartner. Voor de coronacrisis werkte ik vier dagen per week op ons adviescentrum in Beugen. Ik had afspraken fysiek op onze lokale kantoren of ik ging naar mijn klanten toe. Nu werk ik drie dagen in de week thuis en één dag op kantoor. Waar mijn afspraken eerder voornamelijk fysiek waren, zijn alle afspraken nu telefonisch of via een videogesprek.

Voor de coronacrisis zagen we al een kleine verschuiving van fysieke gesprekken naar videogesprekken. In de huidige situatie hebben de videogesprekken een enorme opmars gemaakt. Klanten beginnen steeds meer te wennen aan het online contact met een adviseur en beseffen dat dit voor de toekomst de nieuwe manier van ontmoeten is. Door de digitale mogelijkheden kan er flexibeler gewerkt worden en zijn wij in staat om onze klanten sneller te helpen. Er zijn veel voordelen aan een videogesprek. Het gesprek kan vanuit iedere plek gevoerd worden mits er een apparaat met camera en internetverbinding aanwezig is. Het levert tijdsbesparing op, is efficiënt en klanten met bijvoorbeeld kleine kinderen hoeven geen oppas te regelen. Daarnaast kan ik makkelijker op tijden buiten kantooruren gesprekken voeren. Ik help mijn klanten nu op afstand, maar wel persoonlijk, dat wordt enorm gewaardeerd.

Ik merk dat de vragen eigenlijk vergelijkbaar zijn als voor de coronacrisis, maar dat men nu meer naar de toekomst kijkt. Klanten blijven nadenken over hun financiële situatie en staan ook bewuster stil bij de toekomst van hun huishouden. Daarbij komen vragen op als: willen we hier blijven wonen en hoelang? Willen we gaan verbouwen? Willen we onze woning toekomstbestendig maken? Klanten gaan nadenken over de toekomst en komen bij ons om hun plannen te bespreken.

In deze tijd vind ik het belangrijk om persoonlijk betrokken en bereikbaar te zijn. Klanten waarderen het dat we er zijn en dat ze ons op afstand goed kunnen bereiken. Ik vind het fijn dat het volledige traject van oriëntatie tot advies op een digitale wijze kan verlopen, maar toch persoonlijk voelt. Samen komen we hierdoor vaak tot mooie oplossingen.

26-5-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn