#3

Adviseur bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt. Op zoek bent naar een huis of studeert. Ook bij Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen hebben de coronamaatregelen impact op de manier van werken. Veel collega's werken thuis. In deze column vertellen Sylvia Lekatompessij en Marianne Verweijen, managers dagelijkse bankzaken, hoe zij hun werkzaamheden nu uitvoeren.

Ons team van 18 adviseurs helpt klanten bij de dagelijkse bankzaken op ons adviescentrum of op een van onze kantoren in de regio. Tevens zijn wij verantwoordelijk voor de operationele zaken, de kantoren en de bezetting.

Zo’n 9 weken geleden, aan het begin van de coronacrisis, was er ineens veel hectiek. Door de maatregelen moesten wij tijdelijk onze kantoren sluiten. Op dit moment is alleen ons adviescentrum in Beugen opengesteld voor klanten. Net als veel andere ondernemers moesten ook wij de nodige voorzorgsmaatregelen treffen, zoals plexiglas schermen en informatieborden. Daarnaast moesten onze klanten en externe partijen geïnformeerd worden over de aangepaste bereikbaarheid en dienstverlening.

Gelukkig kunnen wij in bijna alle gevallen onze klanten telefonisch helpen en adviseren. Dit wordt enorm gewaardeerd. Wij zien dat onze klanten steeds meer gebruik maken van onze online dienstverlening. Zo zijn tegenwoordig ook bijna alle bankzaken online te regelen. Klanten die het online bankieren nog lastig vinden, helpen wij waar mogelijk telefonisch of op ons kantoor. Ook krijgen we veel vragen over volmachten. Vooral ouderen zoeken in deze tijd een manier om geholpen te worden met hun bankzaken. Zij geven dan een volmacht aan bijvoorbeeld dochter of zoon, die de bankzaken namens hem/haar mag verrichten. Jammer genoeg zijn we momenteel ook veel in gesprek met nabestaanden in verband met het overlijden van een dierbare. Dit zijn vaak emotionele gesprekken.

Onze meest kwetsbare klanten, die we regelmatig op kantoor helpen, hebben we telefonisch benaderd voor een ‘praatje’. We vinden het belangrijk om ook in deze tijd belangstelling te tonen en te vragen hoe met ze gaat en of we ze ergens mee kunnen helpen. We zien door de coronacrisis de zelfredzaamheid van onze klanten vergroten doordat er meer gebruik wordt gemaakt van onze online dienstverlening. Desondanks hopen we snel onze kantoren weer te kunnen openen zodat wij onze klanten weer persoonlijk kunnen ontvangen.

26-5-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn