Ondernemers helpen groeien: Holland-Rijnland Toerisme Groep uit Katwijk

Peter van Rijn van HTG

Groeien door middel van automatisering in een branche waar innovatie nog niet zo veel plaatsvindt. Toch durfde Holland-Rijnland Toerisme Groep uit Katwijk die stap te maken. Het resultaat is een unieke klantvriendelijke en volledig geautomatiseerde website, met achterliggend boekingssysteem,

Het was een drukke zomer voor Holland-Rijnland Toerisme Groep B.V. (HTG). Logisch, een mooie zomer en veel toeristen die Nederland weten te vinden, staan garant voor veel vaartochten. “We hebben zo’n duizend afvaarten gehad dit vaarseizoen,” vertelt Peter van Rijn van HTG, een trouwe klant van Rabobank, “het was een gekkenhuis!”

HTG bestaat uit drie gerenommeerde bedrijven. Rederij Van Hulst is al ruim zestig jaar en Groene Hart Cruises al ruim twintig jaar een begrip in de regio. In 2018 gingen de rederijen samen verder. Van Rijn: “We hebben de krachten van beide rederijen gebundeld, met behoud van eigen identiteit. Allebei zijn ze sterk op hun eigen gebied. Die combinatie is perfect.” Rederij van Hulst is een traditionele rederij en Groene Hart Cruises verzorgt rondvaarten voor feesten en partijen. Catering Cor Jansen, een cateraar met ruim dertig jaar ervaring, is het derde bedrijf en verzorgt de catering voor de rederijen, maar is ook zelfstandig in te huren voor bijvoorbeeld thuis, op kantoor of op locatie.

Rederij van Hulst is een traditionele rederij met vijf boten, waaronder een elektrische boot want duurzaamheid vindt het bedrijf belangrijk. De rederij verzorgt rondvaarten naar Kaageiland en Noordwijk, maar ook bijvoorbeeld een Paling- en tuinentocht, een tocht langs de Kromme Does en een dagtochten naar diverse steden. Groene Hart Cruises heeft twee grote partyboten voor feesten en partijen met twee vaste opstaplocaties. Op de boten kunnen tot maximaal tweehonderd gasten meevaren. Een bekende boot van HTG is de Stan Huygens, een modern schip met een luxe inrichting dat toevallig de favoriete boot van Freddy Heineken was

Toeristen vormen een belangrijk deel van de doelgroep van HTG. Van Rijn vertelt: “We willen o.a. toeristen uit Amsterdam halen en het toerisme in onze regio versterken. Het is zelfs onze missie om via de motoren van onze duurzame boten dé motor van het toerisme in de Leidse regio en het Groene Hart te zijn. Als unieke verbinder willen wij in samenwerking met lokale overheden en ondernemingen de prachtige natuurgebieden uit onze regio op de (internationale) kaart zetten. Vanuit deze gedachte hebben wij onze visie opgesteld: door middel van een divers scala aan vaartochten, inclusief hoogwaardige catering, bieden wij, in combinatie met de reeds aanwezige toeristische trekpleisters en partners, een unieke beleving en ontspanning voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.”

Grote investering

Dit seizoen werkt HTG voor het eerst met een nieuw CRM-systeem waar de boeking, planning en catering op zijn aangesloten. Dus als een klant via de website een vaart wil boeken, kan er meteen een lunch van Catering Cor Jansen worden bijgeboekt en worden de tickets gelijk via de mail verstuurd. Aan de ‘achterkant’ van de website, die dus alleen zichtbaar is voor de mensen van HTG, wordt meteen de planning, de boten, het personeel en de boekhouding geregeld. Van Rijn vertelt: “We willen innoverend zijn. De rederijwereld is redelijk traditioneel, innovatie is niet gangbaar. Voor zover we kunnen nagaan, zijn we de enige in deze branche met zo’n geautomatiseerd systeem. Een nieuw CRM-systeem is een grote investering, maar als het eenmaal staat kun je er jarenlang op voortborduren. Het zorgt bovendien voor veel gemak bij de klant, dat vinden we natuurlijk ook erg belangrijk.” 

Uiteraard gaat dat niet in een keer vlekkeloos, geeft Van Rijn toe. “We ontvangen graag feedback van onze klanten. We zien in ons systeem waar klanten afhaken en waar het dus te moeilijk wordt. We kunnen hen altijd telefonisch helpen, want ons callcenter blijft gewoon bestaan.” Terugkijkend op de drukke zomer is hij tevreden. “Het ging best goed allemaal. Volgend seizoen zijn we er helemaal klaar voor!”

Rabobank en ondernemers

Het is onze ambitie om ondernemers te stimuleren om gezond te groeien. Wij zien het mkb namelijk als de groeimotor van de Nederlandse economie. Als we het hebben over gezonde groei dan bedoelen we groei in omzet die toekomstbestendig is. Dus vanuit een gezonde financiële positie, vernieuwend, met respect voor omgeving en maatschappij en juiste balans tussen werk en privé. Ben je benieuwd hoe wij jou en je onderneming kunnen ondersteunen bij het realiseren van groeiplannen? Kijk dan op www.rabobank.nl/groei of maak een afspraak met een van onze accountmanagers.

19-9-2018

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn