Directiewisseling Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland

5 mei 2022 14:08

In 40 jaar tijd werkt Johan Hutten zich binnen Rabobank op van kasbaliemedewerker in Diever tot directeur van Meppel-Staphorst-Steenwijkerland. Nu hij het stokje overdraagt aan zijn opvolger Stefan Lohuis, is het een mooi moment om met beide heren terug te blikken en vooruit te kijken naar de toekomstige rol van de bank in dit werkgebied. ‘We willen in de eerste plaats een goede financiële dienstverlener zijn en blijven, die bovendien bijdraagt aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen.’

Links Johan Hutten en rechts de nieuwe coöperatief directeur van Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland, Stefan Lohuis

“We willen onze klanten helpen om hun ambities te realiseren”

Het is 1 mei 1982 wanneer Johan Hutten aan zijn eerste werkdag bij Rabobank begint. Op die dag gaat hij aan de slag als kasbaliemedewerker en verzekeringsadviseur bij de vestiging in het Drentse Diever, maar daar blijft het niet bij. Johan is namelijk ambitieus. ‘Ik ben altijd op zoek geweest naar uitdagingen. Daardoor heb ik ook als verzekeringsspecialist in Nieuwleusen gewerkt. Ik was adviseur grootzakelijk in Genemuiden. En ik ben manager bedrijven en private banking in Staphorst geweest voordat ik in 2005 werd benoemd tot directeur in Staphorst-Rouveen.’ Sinds 2014 vervult Johan de rol van directeur bij Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland. ‘In al die jaren is mijn persoonlijke doelstelling en die van Rabobank onveranderd gebleven: we willen onze klanten helpen om hun ambities te realiseren. Persoonlijk ben ik dankbaar dat ik hierbij altijd de steun en het vertrouwen van mijn collega’s heb mogen ervaren.’

Professionaliteit en plezier

Wil je als bank je klanten inderdaad helpen op de belangrijke sleutelmomenten in een mensenleven, dan zijn wat Johan betreft de “2 P’s” van groot belang, zo vertelt hij. ‘Die eerste P staat voor Professionaliteit. Rabobank is een financiële dienstverlener die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. We zijn deskundig en ervaren, weten wat er in ons werkgebied speelt en blijven continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Kortom, we zijn een professionele organisatie waar klanten op kunnen vertrouwen. Daarnaast hecht ik grote waarde aan de P van Plezier voor onze medewerkers. Mijn collega’s werken hard en dan is het belangrijk dat ze waardering, vrijheid en plezier ervaren in hun werk. Zorg je daar goed voor, dan kun je als team mooie successen behalen.’

Energie en enthousiasme

Terwijl Johan zijn verhaal uit de doeken doet, zit naast hem zijn opvolger Stefan Lohuis instemmend te knikken. ‘Ik ben het helemaal met Johan eens. Mede door deze aanpak staat Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland er goed voor. Er is een sterke betrokkenheid met de klanten in het werkgebied. De bank is goed zichtbaar en 24/7 bereikbaar. En het marktaandeel van Rabobank is in Meppel-Staphorst-Steenwijkerland hoog. Aan mij de taak om als nieuwe directeur de koers van Johan voort te zetten.’

“Als bank willen we bijdragen aan het welzijn in dit werkgebied”

Bijdragen aan het welzijn

Aan het enthousiasme en de energie van Stefan zal het niet liggen. Bovendien kijkt hij vol bewondering naar deze regio. ‘Mensen hier hebben een enorm arbeidsethos en samen vormen ze een hechte gemeenschap. Daar willen we als bank een steentje aan bijdragen. Door een goede financiële dienstverlener te zijn. Maar ook door als coöperatieve partner op lokaal niveau invulling te geven aan de klimaat- en energietransitie, de voedseltransitie en de transitie naar een maatschappij met gelijke kansen voor iedereen. Op die manier kunnen we ook in de toekomst bijdragen aan het welzijn van dit werkgebied, zoals Johan de afgelopen 40 jaar bij Rabobank heeft gedaan.’