Van evenementenorganisatie naar hospitalityconcept: Mr. Green Boutique Offices

15 juni 2022 13:32

Het is uniek in Nederland en zelfs wereldwijd bestaat er geen soortgelijk concept als de Boutique Office Collection van Mr. Green. ‘Althans, niet dat we weten’, zegt bedenker en eigenaar Sam Verwaijen. Door middel van een ‘membership’ bij Mr. Green kunnen bedrijven toegang krijgen tot luxe kantoorlocaties die van alle gemakken voorzien zijn: een lunchcafé, vergaderruimtes, ingerichte kantoren, belcellen, een sportschool en soms zelfs een zwembad. ‘Welkom in een nieuwe wereld.’

“Mr. Green heeft alles al voor je geregeld”

Want Mr. Green doet het allemaal anders. Neem de locatie in Klarenbeek, het Gelderse lintdorp aan de rand van Apeldoorn. Middenin het groen en tussen de weilanden ligt het duurzame kantorencomplex van Mr. Green, dat bij binnenkomst qua sfeer als een hotel aanvoelt. Alleen dan zonder receptie. Naar binnen ga je met je telefoon en je staat direct in het lunchcafé met een optisch stromende waterval op de achtergrond. Het achtergrondmuziekje, de verse bloemen en de geur van koffie maken het af.

Members kunnen gebruikmaken van een van de vele kantoorruimtes die volledig zijn ingericht en zijn voorzien van de laatste snufjes. ‘Hier hoef je niet je eigen laptop, printer en oplader mee te nemen of de bedrijfsnaam op de deur te plakken. Dat hebben wij al voor je geregeld’, zegt Verwaijen. ‘Hier kun je meteen inloggen en aan de slag gaan. Bij ons betaal je alleen voor wat je gebruikt, tot op de minuut nauwkeurig.’ Want het unieke aan Mr. Green is dat alles om flexibiliteit draait. Een kantoor kan je boeken voor een uur of een vaste dag, maar ook voor een maand, jaar of langer.

Deelauto

Mr. Green is te vergelijken met een deelauto. ‘Een leaseauto was de eerste mooie stap naar betaling naar gebruik, maar toch stond die auto toch nog steeds tachtig procent van de tijd stil. Daarom is deelvervoer een beter alternatief. Met Mr. Green doen we eigenlijk hetzelfde op kantorengebied. Kantoren staan de meeste tijd gewoon leeg’, zegt Verwaijen. Ook op het gebied van flexibel werken is een slag te maken. ‘In Nederland is vier procent van de kantoren flexibel ingericht. 96 procent is dus nog traditioneel ingericht. Er was dus nog geen alternatief, daarom hebben wij voor dit nieuwe smaakje gekozen.’

Als Verwaijen mensen vertelt over Mr. Green, dan volgt vaak al snel ten onrechte het stempel ‘flexkantoor’. ‘Ik nodig bedrijven dan altijd uit om de voordelen van Mr. Green te ervaren. Een advocatenkantoor bijvoorbeeld maakte altijd gebruik van tien kantoren, bij ons van slechts één kantoor. Ze zijn er superblij mee. En wat blijkt: de bezettingsgraad van dat ene kantoor is heel laag. Want onze data geeft ook inzicht in hoe efficiënt een ruimte gebruikt wordt. Daarmee blijkt dus dat die tien kantoren helemaal niet nodig waren.’

Pijn in het hart

Voor de coronapandemie beschikte Verwaijen over twee congreslocaties en een cateringbedrijf, waar in totaal 45 medewerkers werkten. Daarmee richtte zijn bedrijf zich vooral op bedrijfsevenementen. ‘Maar ineens was ons hele agenda een jaar leeg’, blikt hij terug. ‘We hebben toen met pijn in het hart besloten om te stoppen met het organiseren van evenementen. Dat was lastig, want we hebben toen ook afscheid moeten nemen van collega’s.’

Verwaijen merkte dat door corona er steeds meer behoefte ontstond aan flexibiliteit. ‘Het idee van Mr. Green was er al vijf jaar, maar nu kregen we door corona de kans om het anders te doen. Door de pauzesituatie hadden we ineens tijd om te pionieren. We hebben ons de vraag gesteld: hoe zou Mr. Green in de ideale wereld eruitzien? Met die vraag zijn we aan de slag gegaan, met uiteindelijk de locatie in Klarenbeek als voorbeeld. We hebben zelf alles gemaakt met ons bouwbedrijf en meubelmakerij. En wat blijkt? We hebben nu vaste klanten uit Amersfoort, Utrecht en Arnhem die elke dag naar Klarenbeek komen. De reisbereid is groot.’

In het havengebied van Rotterdam staat een kopie van de Mr.Green-locatie in Klarenbeek, ook Apeldoorn is inmiddels geopend. Zwolle en Spijkenisse verwelkomen Mr. Green later dit jaar. Verwaijen kijkt met veel vertrouwen naar de toekomst. ‘Bedrijven hebben geen reden om bij ons weg te gaan. Want als ze eenmaal Mr. Green gewend zijn, gaan ze niet meer terug naar een pand met systeemplafonds.’

“De Rabobank heeft net als wij zijn nek uitgestoken”

Nek uitgestoken

Verwaijen voelt zich in het nieuwe avontuur gesteund door Rabobank. ‘Ik heb tegen de Rabobank gezegd: laat mij eerst één locatie bouwen, dan kijken we daarna wat we ervan vinden. De bereidwilligheid en het vertrouwen van Rabobank waren enorm. Ons plan werd breed gedragen, dat heeft enorm geholpen. Omdat wij de eerste waren die de business omgooide, vond de Rabobank het fijn dat we zelf het heft in handen namen. Je kunt in een hoekje gaan zitten huilen of met nieuwe energie de koers veranderen. Wij hebben dat laatste gedaan. De Rabobank heeft net als wij zijn nek uitgestoken. Dat verdient alle lof.’ \

Tekst Arjan Dijkema / Fotografie Peter Timmer
uit: ZON-magazine