Nationale Jeugdronde Roosendaal zet stappen dankzij Rabo ClubSupport
‘Eerst evenement upgraden, dan groeien’
Het leukste fietsfestival voor jongeren van 10 tot en met 14 jaar. Zo afficheert de Nationale Jeugdronde Roosendaal zich. En als je de blije gezichten van de deelnemers aan het eind van de etappekoers door West-Brabant ziet, weet je dat er geen woord van gelogen is. Om het evenement een meer solide basis te geven, kan de organiserende stichting echter wel wat hulp gebruiken. Dankzij inzicht dat verkregen werd met hulp van Rabo ClubSupport is de Nationale Jeugdronde de afgelopen tijd zonder twijfel toekomstbestendiger geworden.
Matthieu Verbogt, bestuurslid van de stichting, durft het ronduit te zeggen: “De toekomst ziet er absoluut mooier uit, dankzij de adviezen die we hebben gekregen. We werden gedwongen beter over veel zaken na te denken en dat brengt je écht verder.”
Evenement upgraden
Rabobank deed, en dat is natuurlijk ook niet raar voor een bank die jarenlang zelf een profwielerteam sponsorde, ook al sinds jaar en dag mee met het fietsfestival. Door het evenement financieel te ondersteunen en zelf ook teams in te schrijven. Maar het oude sponsorcontract is stopgezet. Matthieu Verbogt: “Dat we nu wel op hulp van Rabo ClubSupport konden rekenen, is ons echter heel wat meer waard.”
Het bood de Stichting Nationale Jeugdronde Roosendaal namelijk de kans om met hulp van een trajectbegeleider te onderzoeken hoe er meer inkomsten voor het evenement konden worden gegenereerd. Verbogt: “Al bij het eerste gesprek kwamen we tot het inzicht dat we eigenlijk de verkeerde weg zochten. We wilden meer inkomsten om daarmee ons evenement te verbeteren. Maar inmiddels beseffen we dat je eerst je evenement naar een hoger niveau moet brengen. Daarna is de kans dat je meer deelnemers, meer vrijwilligers, meer fans én meer sponsors krijgt veel groter. We hebben het dus omgedraaid en zijn eerst het evenement gaan upgraden.”
Niet alleen zenden
Om de Jeugdronde te verbeteren was het voor de organisatoren nodig om het oor goed te luisteren te leggen. Zeker, ook in het verleden werd aan deelnemers en vrijwilligers gevraagd om na afloop bijvoorbeeld een enquête in te vullen. Maar met de resultaten daarvan werd nauwelijks iets gedaan. “We legden de formulieren op een stapel, zelden of nooit pakten we iets specifieks op omdat we de urgentie niet voelden. In dit traject was dat wel anders.”
Gesprekken met de expert van Rabo ClubSupport leerden Verbogt en zijn collega-bestuurders dat het juist zo belangrijk is om te communiceren met de achterban. Dat moet vooral geen eenrichtingsverkeer zijn. “Je moet niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Daarom hebben we tips en adviezen opgehaald bij onder meer de sponsoren en vrijwilligers. Ook zijn er interviews gehouden met de allerbelangrijkste mensen binnen onze organisatie, namelijk de kinderen die meedoen. We hebben ze gevraagd wat ze wel en niet leuk vonden, wat we eventueel zouden kunnen veranderen of absoluut hetzelfde moeten laten. Uit die interviews kwamen een heleboel ideeën.”
Rooskleurige toekomst
Gevoegd bij de suggesties die van onder meer vrijwilligers kwamen, werd een prioriteitenlijst opgesteld. De organisatie koos er, in samenspraak met Rabo ClubSupport, voor om meteen de ‘quick wins’ uit te voeren. En inmiddels worden ook de lange-termijndoelen opgepakt.
Verbogt: “Nu we het evenement nog beter neer kunnen zetten, komt de groei vanzelf. Meer deelnemers, meer vrijwilligers én meer geld van sponsoren. We zijn ervan overtuigd dat dankzij het traject van Rabo ClubSupport de toekomst van de Jeugdronde er rooskleuriger uitziet. We snappen nu waar we écht op moeten letten, waar we winst kunnen halen. Nu we het proces beheersen, gaan we stappen maken.”