Kinderevenement Jeugdland kan doorgroeien dankzij Rabo ClubSupport
‘Kennis levert op de lange termijn veel meer op dan alleen geld’
Al sinds de jaren zestig kijkt heel Etten-Leur uit naar de zomervakantie. Want dan is het weer tijd voor Jeugdland. Voorzitter Koen van Steen noemt het “een paradijs voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Een dag lang hutten bouwen, knutselen, theater en spelen. Alles voor drie euro per dag. Met een waterglijbaan, gratis friet en pannenkoeken, dropveters voor 5 cent en ranja van 30 cent. En dat alles zonder papa’s en mama’s hè. Echt een paradijs.”
Jeugdland trekt drie weken lang dagelijks gemiddeld zo’n 300 kinderen. Generaties in West-Brabant groeiden er mee op. Koen van Steen: “Als ik in Etten-Leur bij de slager sta, en het gesprek komt op Jeugdland, hebben zowel de slager, zijn personeel als de klanten herinneringen aan Jeugdland. Dat maakt het geweldig om te doen, je weet dat je de kinderen van nu ook een blijvende herinnering meegeeft.”
‘Kennis levert meer op dan alleen geld’
Jeugdland doet al jaren mee met de Rabo ClubSupport Stemcampagne. De leden van de Rabobank stemmen dan op hun favoriete stichting of vereniging. Hoe meer stemmen een stichting of vereniging krijgt, hoe meer geld deze ontvangt. Afgelopen jaar wilde Jeugdland het geld gebruiken voor een nieuwe ‘snoepwinkel’, die was toe aan vervanging. Aan die oproep is door de leden flink gehoor gegeven, want het leverde 1.634 euro op. Inmiddels is het ijzeren raamwerk in elkaar gelast en begint de afwerking.
Dit jaar doet Jeugdland ook mee aan de Rabo ClubSupport verenigingsondersteuning, een 1-op-1 begeleidingstraject. “En we hebben nu al het idee dat dat weleens veel waardevoller kan zijn. Kennis levert op de lange termijn veel meer op dan alleen geld”, aldus Jeugdland-voorzitter Van Steen.
Inventariseren wat er leeft
Jeugdland merkt de laatste jaren dat het steeds lastiger wordt vrijwilligers te werven. “De individualisering van de maatschappij speelt daarbij mee, iedereen wil zelf in control zijn. Zelf het tijdstip bepalen waarop hij of zij sport of iets anders onderneemt, en vooral vrijheid van beslissen voelen.”
De hulpvraag aan Rabo ClubSupport was dan ook duidelijk. Hoe kan je als organisatie van een evenement als Jeugdland het vrijwilligersmanagement verbeteren? En dus niet alleen meer vrijwilligers werven, maar deze ook meer bij de organisatie betrekken, ze vasthouden voor de komende jaren door een professionelere aanpak. Bij een eerste gesprek met de door Rabo ClubSupport geselecteerde expert werd Jeugdland direct al veel wijzer. “We zijn op zijn advies eerst eens gaan inventariseren wat er leefde binnen onze stichting, bij het bestuur, maar ook bij de vrijwilligers zelf.”
Het grootste en gaafste kinderevenement
Dat leverde twee concrete vragen op. Namelijk: Hoe werf je vrijwilligers en hoe behoud je ze? En, voor daarna: Hoe communiceer je met je vrijwilligers, maar ook met de kinderen, hun ouders en de sponsoren van het evenement? Er is met Rabo ClubSupport een traject uitgestippeld dat de komende tijd zijn beslag gaat krijgen en moet zorgen voor meer structuur. Eind maart 2023 stond de eerste meeting met een aantal vrijwilligers gepland, er volgen er nog een aantal.
Van Steen: “De hulp van Rabo ClubSupport betekent voor ons dat we beter worden, dat we ons verder kunnen ontwikkelen. Als we straks de handvatten hebben om vrijwilligers beter en voor langere tijd aan ons te binden, ziet de toekomst van Jeugdland er nog beter uit. Dan kunnen we de kinderen een nog onvergetelijkere herinnering meegeven. We willen natuurlijk wel het grootste, en vooral het gaafste, kinderevenement van de regio blijven. En op termijn uitbreiden met jeugdevenementen op andere momenten in het jaar.”