"Als marktteam zijn we de ogen, oren én het gezicht van de bank in de regio”

Het werkgebied van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek strekt zich uit van de Duitse grens tot voorbij Zutphen. Om in die grote regio zichtbaar te blijven voor klanten, heeft de bank vier zogenaamde marktteams in het leven geroepen: Zutphen-Brummen, Lochem-Bronckhorst, Berkelland-Oost Gelre en Aalten-Winterswijk. Deze marktteams bestaan uit medewerkers die in verschillende functies werkzaam zijn, maar wel in hetzelfde gebied wonen. “Als je binding hebt met een plaats dan hoor je meer. Andersom vertrouwen mensen je ook meer toe omdat je een vertrouwd gezicht voor ze bent.”

Marktteam Aalten-Winterswijk

Otto Kruijsen, René ten Dolle en Michel Hoftijzer maken alle drie deel uit van het marktteam Aalten-Winterswijk. Zij ervaren dagelijks hoe belangrijk het is om thuis te zijn in de regio waar ze werken. “Michel werkt als verkoop- en servicemedewerker aan de balie, Ren is financieel adviseur Particulieren en zelf ben ik accountmanager voor het MKB. Ieder van ons pikt vanuit zijn eigen functie signalen op uit de markt. Omdat we hier zelf ook wonen en actief zijn in het verenigingsleven en lokale netwerken, weten we vanuit onze sociale omgeving vaak al goed wat er speelt in de regio Aalten en Winterswijk. Door alle signalen met elkaar te delen, kunnen we als bank kort op de bal spelen”, aldus Otto.

Kunnen jullie daar een voorbeeld van geven?

Michel: “Laatst kwam ik in Winterswijk in mijn vrije tijd een succesvolle ondernemer tegen die mij enthousiast vertelde dat hij bezig was met het uitbreiden van zijn bedrijf. Daardoor kon ik al vrij snel de link leggen naar Otto. In de privésfeer werkt dat ook zo. We zijn elkaars oren en ogen in deze regio.”

Dat is mooi. Hebben klanten daar ook profijt van?

“Natuurlijk, klanten komen dankzij de marktteams vaker vertrouwde gezichten tegen”, stelt René. “Of je nu op een event komt, of naar de bank gaat voor een zakelijke lening of een nieuwe hypotheek, het is altijd prettig wanneer je als klant mensen tegenkomt die je kent, waar je raakvlakken mee hebt en die begrijpen waar jij vandaan komt. Zoals Otto al zei, wij voelen ons betrokken bij de lokale gemeenschap, waardoor we snel verbanden kunnen leggen. Geloof me, dat praat voor klanten een stuk makkelijker. Ze voelen meteen dat we ze begrijpen. Deze werkwijze sluit heel goed aan bij het ‘naoberschap’ dat we hier in de Achterhoek zo koesteren.”

Het draait dus vooral om gerichte aandacht?

Otto: “Precies. Als marktteam focussen wij op een specifiek deel van de regio. Alleen zo kunnen wij in een geografisch groot werkgebied zichtbaar, dichtbij én betrokken blijven. Die aandacht werkt overigens twee kanten op: door te werken met vaste marktteams creëren we voor klanten al snel herkenning. Waar we ook komen.”

50+ Beurs Winterswijk

“Op de 50+ Beurs in Winterswijk hebben we gezien dat het ook echt zo werkt”, zegt Michel. “Wij waren daar als bank aanwezig en hebben veel aanloop gehad van mensen die ons – al dan niet van gezicht – kenden. Wij wilden daar laten zien dat wij er als Rabobank ook zijn voor 50-plussers, en velen lieten weten dat ze dit ook waarderen. Verbinding maken met mensen, daar gaat het om.” “Door als team naar buiten te treden, kunnen we bovendien beter en sneller anticiperen op ontwikkelingen in de omgeving. Dat is goed voor de bank, maar minstens zo goed voor onze klanten”, besluit René.

Dit artikel verscheen in de Samenspraak, juni 2016.

50plus beurs

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.


Particulieren


Bedrijven