"Als marktteam zijn we de ogen, oren én het gezicht van de bank in de regio”

Het werkgebied van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek strekt zich uit van de Duitse grens tot voorbij Zutphen. Om in die grote regio zichtbaar te blijven voor klanten, heeft de bank vier zogenaamde marktteams in het leven geroepen: Zutphen-Brummen, Lochem-Bronckhorst, Berkelland-Oost Gelre en Aalten-Winterswijk. Deze marktteams bestaan uit medewerkers die in verschillende functies werkzaam zijn, maar wel in hetzelfde gebied wonen.

Marktteam: Berkelland-Oost Gelre

Marktteam: Berkelland-Oost Gelre

“Als ik het voordeel van werken in een marktteam in een paar woorden zou mogen omschrijven dan zeg ik 'focus en structuur'. Als bank gaan wij steeds meer naar buiten om onze klanten te ontmoeten. Wij streven daarbij naar optimale zichtbaarheid en herkenbaarheid. Dat lukt alleen als wij bekende gezichten worden. Een afgebakend gebied binnen dat uitgestrekte werkterrein van de bank helpt daarbij natuurlijk enorm”, legt Laurens uit. “Wij kunnen ons qua netwerken en bijeenkomsten nu volledig concentreren op Berkelland en Oost Gelre. En daarin vinden we elkaar snel.”

Dichtbij en betrokken

Jarno beaamt dit. “Als marktteam communiceren we dagelijks met elkaar. Naar welke bijeenkomst gaan we wel en naar welke niet? Als financieel adviseur ben ik bijvoorbeeld altijd aanwezig bij informatiebijeenkomsten van nieuwbouwprojecten, zoals Brouwhuizen in Groenlo en Op de Bleek in Eibergen. Laurens en Niels gaan onder andere weer naar avonden van Ondernemers in Bedrijf, de Industriële Kring Berkelland of de banenmarkt van het Marianum. We stemmen onderling heel goed af wie wat doet. Het mooie van deze werkwijze is dat je altijd de meest betrokken mensen van de bank op de juiste bijeenkomsten krijgt. Je gaat namelijk ergens heen omdat je er belangstelling voor of binding mee hebt.”

Vertrouwd aanspreekpunt

Niels: “Het feit dat Jarno en ik in Groenlo wonen én geworteld zijn, maakt dat mensen ons hier ook makkelijker benaderen. Hierdoor weten we vrij goed wat er leeft en speelt in de omgeving.” Voor Laurens geldt in Berkelland hetzelfde. “Als adviseurs in dit deel van het werkgebied zijn wij de oren en ogen van de bank, maar veel belangrijker nog: een vertrouwd aanspreekpunt voor klanten. Die verbindende rol wordt in de toekomst alleen nog maar groter denk ik. Daarin schuilt voor mij de kracht van de marktteams.”

Marktteam Lochem-Bronckhorst

Als Rabobank willen wij dichtbij, betrokken én herkenbaar zijn in ons hele werkgebied. Om die reden hebben wij marktteams in het leven geroepen. Martin Bloemen, Wouter Creutzberg en Erik Bloemendaal maken deel uit van het marktteam Lochem-Bronckhorst. Hoewel de invulling van hun dagelijks werk niet wezenlijk is veranderd, ervaren zij dankzij het marktteam toch een belangrijk verschil.

“We stimuleren klanten en elkaar om ons ‘social capital’ optimaal in te zetten”

“Sinds wij als marktteam opereren zoek ik sneller contact met collega’s die specifiek voor Lochem en omstreken staan opgesteld”, bekent Martin. “Die weten vaak toch net iets beter wat er lokaal speelt. Daar heb ik veel aan. Als Relatiemanager Groot Zakelijk werk ik zelf in de hele Achterhoek. Vanuit die rol zoek ik graag de verbinding vanuit lokaal naar regionaal, nationaal en soms zelfs internationaal. Zo heb je lokaal in Lochem de IKL, waar veel maakindustrie vertegenwoordigd is. Regionaal kennen we Achterhoek 2020, Smarthub Achterhoek en VNO-NCW. Je probeert overal het gezicht van de bank te zijn, bedrijven met elkaar in contact te brengen en kennis te delen. Zo’n marktteam geeft daar net iets meer structuur aan.”

Leads gaan minder snel dwalen

Voor Wouter, accountmanager MKB, betekent het marktteam vooral heel veel netwerken. “Martin is bestuurslid van de IKL, Erik is vooral actief in Hengelo en Vorden en dat spoort mij aan om in Lochem zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien. Bij Ondernemers in Bedrijf bijvoorbeeld ben ik voor veel mensen de Rabobank. We gaan ook samen naar events, zoals de Lochemse Ondernemersavond en de Keidagen. Omdat wij als marktteam vaker bij elkaar zitten en we onderling ervaringen delen, horen we ook eerder van elkaar waar kansen liggen. Leads gaan zo minder vaak dwalen en klanten worden hierdoor sneller bediend.”

Vertrouwde gezichten spreken aan

“Voor particuliere klanten werkt het eigenlijk niet anders”, vult Erik aan. “Wanneer je zoals ik al 20 jaar een bekend gezicht bent aan de balie, dan spreken mensen je sneller aan. Dat is belangrijk, want daardoor leren wij onze klanten ook goed kennen. Mocht ik iets horen wat zakelijk interessant is, dan is een linkje naar Wouter of Martin zo gelegd. En vergeet ook het belang van een bosje bloemen bij een jubileum niet! Dat wordt enorm gewaardeerd. We maken als marktteam vaak het verschil met kleine dingen.”

Marktteam Lochem-Bronckhorst

Marktteam Zutphen-Brummen

Om continu dichtbij en betrokken te blijven in deze snel veranderende samenleving, hebben wij als bank zogenaamde marktteams in het leven geroepen. Deze keer stellen wij u graag voor aan Mascha Gebbink, André Gerritsen en Harrie Kenkhuis van het marktteam Zutphen-Brummen.

Korte lijnen

“Met het werken in marktteams doen we eigenlijk wat vroeger ook heel gewoon was”, trapt André af. “Vroeger kende je de mensen die op kantoor kwamen bij naam, wist je van wie ze familie waren en waar ze werkten. Veel gebeurde op basis van vertrouwen. Dat is de afgelopen jaren een beetje minder geworden, in de héle samenleving. Als marktteam proberen wij dat werken op basis van vertrouwen weer terug te halen. Dat betekent voor mij dat ik mensen meestal mijn 06-nummer geef; dan kunnen ze me ook bereiken via Whatsapp. Korte lijnen, daar draait het om.”

Hoe reageren de mensen daarop?

Mascha: “Heel erg goed. Ik vind het ook ontzettend leuk dat als je ergens bent, zakelijk of privé, dat mensen nu vrij snel naar je toe komen en je aanspreken. Soms gewoon omdat ze weten dat je bij de bank werkt, maar steeds vaker ook met vragen. Het voordeel van een marktteam is dat je snel de bal kan doorspelen indien dit nodig is. Het leggen en onderhouden van persoonlijke contacten is mooi om te doen. Eigenlijk hebben we als bank nooit anders gedaan. Alleen de vorm is anders. Netwerken is in mijn ogen het nieuwe dichtbij van de bank.”

Waar komen we jullie zoal tegen?

“In ieder geval bij de bekende evenementen in Zutphen en omgeving. Denk aan de Ronde van Zutphen en World Press Photo. Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek is daar ook de sponsor van. Het is mooi om zoiets spectaculairs samen met de mensen hier te

beleven. Dat maakt de afstand snel kleiner”, aldus Harrie. “Daarnaast laten we ons gezicht natuurlijk graag zien op het Chocoladefestival, de Nationale Bokbierdag en tal van andere evenementen”, vult Mascha aan. “Vanzelfsprekend leven we ook mee met mensen als er minder leuke dingen gebeuren in het leven.”

Dit artikel verscheen in de Samenspraak, september 2017.

Klanten verder helpen dus, ongeacht hoe?

André: “Ja, verbinding zoeken en duidelijk maken tot wie mensen zich kunnen richten. Extern zorgen wij voor herkenbaarheid en vertrouwen, intern voor de contacten. Met maar één doel: dat mensen hun bankzaken met een goed gevoel geregeld krijgen.”

marktteam zutphen

Marktteam Aalten-Winterswijk

Otto Kruijsen, René ten Dolle en Michel Hoftijzer maken alle drie deel uit van het marktteam Aalten-Winterswijk. Zij ervaren dagelijks hoe belangrijk het is om thuis te zijn in de regio waar ze werken. “Michel werkt als verkoop- en servicemedewerker aan de balie, Ren is financieel adviseur Particulieren en zelf ben ik accountmanager voor het MKB. Ieder van ons pikt vanuit zijn eigen functie signalen op uit de markt. Omdat we hier zelf ook wonen en actief zijn in het verenigingsleven en lokale netwerken, weten we vanuit onze sociale omgeving vaak al goed wat er speelt in de regio Aalten en Winterswijk. Door alle signalen met elkaar te delen, kunnen we als bank kort op de bal spelen”, aldus Otto.

Kunnen jullie daar een voorbeeld van geven?

Michel: “Laatst kwam ik in Winterswijk in mijn vrije tijd een succesvolle ondernemer tegen die mij enthousiast vertelde dat hij bezig was met het uitbreiden van zijn bedrijf. Daardoor kon ik al vrij snel de link leggen naar Otto. In de privésfeer werkt dat ook zo. We zijn elkaars oren en ogen in deze regio.”

Dat is mooi. Hebben klanten daar ook profijt van?

“Natuurlijk, klanten komen dankzij de marktteams vaker vertrouwde gezichten tegen”, stelt René. “Of je nu op een event komt, of naar de bank gaat voor een zakelijke lening of een nieuwe hypotheek, het is altijd prettig wanneer je als klant mensen tegenkomt die je kent, waar je raakvlakken mee hebt en die begrijpen waar jij vandaan komt. Zoals Otto al zei, wij voelen ons betrokken bij de lokale gemeenschap, waardoor we snel verbanden kunnen leggen. Geloof me, dat praat voor klanten een stuk makkelijker. Ze voelen meteen dat we ze begrijpen. Deze werkwijze sluit heel goed aan bij het ‘naoberschap’ dat we hier in de Achterhoek zo koesteren.”

Het draait dus vooral om gerichte aandacht?

Otto: “Precies. Als marktteam focussen wij op een specifiek deel van de regio. Alleen zo kunnen wij in een geografisch groot werkgebied zichtbaar, dichtbij én betrokken blijven. Die aandacht werkt overigens twee kanten op: door te werken met vaste marktteams creëren we voor klanten al snel herkenning. Waar we ook komen.”

50+ Beurs Winterswijk

“Op de 50+ Beurs in Winterswijk hebben we gezien dat het ook echt zo werkt”, zegt Michel. “Wij waren daar als bank aanwezig en hebben veel aanloop gehad van mensen die ons – al dan niet van gezicht – kenden. Wij wilden daar laten zien dat wij er als Rabobank ook zijn voor 50-plussers, en velen lieten weten dat ze dit ook waarderen. Verbinding maken met mensen, daar gaat het om.” “Door als team naar buiten te treden, kunnen we bovendien beter en sneller anticiperen op ontwikkelingen in de omgeving. Dat is goed voor de bank, maar minstens zo goed voor onze klanten”, besluit René.
Dit artikel verscheen in de Samenspraak, juni 2016.

50plus beurs

Contact

Ma-vr: 8.00-21.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven