Interviews met leden en klanten uit de Samenspraak

De Samenspraak is een uitgave van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. Het magazine wordt vier keer per jaar verzonden naar alle leden van onze bank. Hieronder vindt u de interviews uit de Samenspraak met onze leden en klanten.

Benieuwd naar het volledige magazine?

Blader dan hier online door de Samenspraak heen.

Hart voor de Achterhoek: Tovertafel

Het geeft een mooi beeld. Enkele dementerende ouderen hebben zich rond de grote tafel verzameld en spelen gelijk fanatiek mee. Het enthousiasme is groot en regelmatig wordt er gelachen. De spelletjes zijn interactief en worden met behulp van lichtprojecties zichtbaar. Zo kunnen de deelnemers met hun handen visueel blaadjes verschuiven, visjes vangen, een balletje wegduwen of bellen uit een bellenblazer uit elkaar laten spatten. “Door de speelse en aantrekkelijke opzet zijn ze er snel vertrouwd mee. Het nodigt gewoon uit om mee te doen”, weet Carla de la Haye, coördinator welzijn van verpleeghuis en woonzorgcentrum De Hoge Weide. 

Achter de wolken…

De Tovertafel zet aan tot fysieke actie, bevordert het reactievermogen, lokt sociale interactie uit en traint het geheugen. Dat laatste wordt duidelijk aan de hand van een ander spel, het afmaken van spreekwoorden en gezegden. Op de tafel verschijnt in letters het begin van een rijmpje. Achter de wolken… “schijnt de zon”, wordt al snel aangevuld. De ouderen hebben er zichtbaar schik in.

Dementie

In de praktijk blijkt de Tovertafel een boeiend hulpmiddel. Het is nuttig, doorbreekt passiviteit en zorgt voor afleiding en beleving. Het innovatieve zorgproduct werd ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek en met behulp van zorgprofessionals. Het concept is onder andere geschikt voor mensen met dementie, psychogeriatrische en somatische problematiek, een verstandelijke beperking of autisme.

Verlanglijstje

De Hoge Weide had de Tovertafel al een tijd op het verlanglijstje staan, maar de aanschaf was gezien de flinke investering nog niet haalbaar. Inner Wheel Barchem besloot de helpende hand te bieden. De serviceclub met leden uit de Achterhoek is maatschappelijk en sociaal betrokken en zet zich in voor goede doelen.

“Ieder jaar kiezen we een project uit”, vertelt Jannie Smelt. “In 2016 besloten we om een Tovertafel voor De Hoge Weide te realiseren. Een flinke uitdaging aangezien er zo’n € 6.400,- mee gemoeid was.”

Apetrots

Op allerlei manieren werd er geld binnen gehaald. Een bijdrage van € 421,- van Hart voor de Achterhoek, een initiatief van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek, maakte het eindbedrag uiteindelijk compleet. “We zijn apetrots dat het gelukt is”, glundert Jannie Smelt. “We hebben de Tovertafel gezien en zijn onder de indruk van het effect. Dit lokale project spreekt veel mensen aan. Dat komt omdat iedereen wel iemand kent die in De Hoge Weide hulp krijgt of er woont.” Carla de la Haye is er erg dankbaar voor. “Wij vinden het geweldig dat Inner Wheel Barchem aan ons gedacht heeft. De cliënten profiteren van dit mooie gebaar.”

Rabo Starter van het Kwartaal: Mathijs Marang

Tot twee jaar terug bestond het leven van Mathijs Marang vooral uit auto’s. Als tiener startte hij zijn eigen bedrijf The Car Collection, gespecialiseerd in de verkoop van exclusieve auto’s. “Dat liep na een tijdje zó goed dat het me begon te benauwen. Ik was pas twintig en het ging me allemaal te snel. Ik zocht meer zekerheid. Op dat moment kreeg ik de kans om bij Mercedes-Benz dealer Wensink in Deventer de verkoop van de personenauto’s op me te nemen. Die heb ik toen met beide handen aangegrepen.”

Drive & Taste events

Hoewel fervent Volvo-rijder, is Erik Stormink al jaren klant bij Wensink. “Zo hebben wij elkaar leren kennen”, vervolgt Marang zijn verhaal. “We hadden meteen een klik en bedachten leuke sponsoracties voor Stormink en Wensink samen. Zoals Drive & Taste events: testrijden met een nieuwe auto en dan natuurlijk even langs de keukenstudio in Gorssel voor een hapje en een drankje. Ruim een jaar geleden vertrouwde Erik mij toe dat hij de zaak wilde verkopen en vroeg of ik belangstelling had. Dat had ik zelf nooit kunnen bedenken, maar zo is het balletje wel gaan rollen. In oktober 2016 zijn we in gesprek gegaan en 2 januari van dit jaar zaten we bij de notaris voor de overdracht. Vanaf dat moment sta ik als eigenaar in Keukenstudio Stormink.”

Affiniteit met exclusiviteit

De enige ervaring die Marang tot dan toe met keukens had, was de aankoop van een keuken voor zijn eigen huis. De vraag of hij de overname niet eng vond, ligt voor de hand. “Zeker weten, doodeng!” lacht Marang. “Ik heb er zelfs slecht van geslapen, maar de uitdaging was te mooi. Gelukkig is Erik nog een poosje gebleven om mij op gang te helpen en ook het personeel is behouden. Wij hebben twee binnenhuisarchitecten die actief de verkoop doen. Daarbij heb ik natuurlijk zelf ook de nodige affiniteit met exclusiviteit. Ik kan mijn creativiteit nu al veel beter kwijt in keukens dan in auto’s. Een auto heeft weliswaar diverse opties, maar die kan iedereen aanvinken. Met verschillende materialen en prijsklassen kunnen we hier elke klant op maat bedienen.”

Design, kwaliteit en service

Met een aantrekkende economie lijkt Marang op het juiste moment te zijn gestart. Er wordt weer volop gebouwd en dat uit zich in veel aanvragen. “Wij maken keukens voor zowel de sociale woningbouw als het topsegment en op al die fronten trekt het aan. Wat ik in deze korte tijd heb geleerd is dat klanten moeilijk door keukens heen kunnen kijken. Daarom maken wij complete plannen. Dus niet alleen voor de keuken, maar voor het hele interieur. Het moet allemaal perfect bij elkaar passen. Wij onderscheiden ons met design, goed advies en een perfecte service. Mensen uit het hele land komen daarom speciaal naar Gorssel voor een Stormink-keuken. We zijn inmiddels een ‘brand’ geworden.”

De mooiste keukenzaak van Nederland

In de persoon van Martin Peters krijgt Rabobank Noord- en Oost- Achterhoek regelmatig een kijkje in de keuken bij Stormink. “Voor de overname heb ik mijn ondernemingsplan met Martin besproken, waarna hij de bankzaken snel heeft geregeld. Ook onze bedrijfsverzekeringen lopen via de Rabobank. Met Martin kan ik bovendien prima sparren over de toekomst. De uitstraling die ik ambieer is dat je bij ons dingen koopt die je bij andere keukenzaken niet aantreft. Met aparte designs, een vernieuwde showroom, doordachte marketing en een super gemotiveerd team zijn alle ingrediënten aanwezig om van Stormink de mooiste keukenzaak van Nederland te maken.”

Energieke Cleantech Regio: FeelGoodClub AeroFitt

Menno van Luijn is projectmanager bij Energieke Cleantech Regio; een samenwerkingsverband tussen zeven gemeenten in de regio Steden-driehoek die over de as van duurzaamheid een economische impuls aan de regio willen geven. “Met het programma Energieke Cleantech Regio willen wij ondernemers verleiden om met de verduurzaming van hun bedrijfsonroerendgoed aan de slag te gaan en dat ook echt te benaderen als ondernemer. Je kunt er namelijk geld mee verdienen.” 

Snel energiebesparingen realiseren

Ondernemers die koploper willen zijn op het gebied van duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen kunnen bij Van Luijn een laagdrempelig praktisch adviestraject aanvragen. “Het begint natuurlijk met bewustwording. Onafhankelijke deskundigen laten zien hoe snel energiebesparingen te realiseren zijn en wat de mogelijkheden zijn voor duurzame energieopwekking. Met zonnepanelen bijvoorbeeld of geothermie. Een belangrijk onderdeel van ons adviestraject is een quickscan. Daarin geven we heldere adviezen over aanpassingen en inzicht in de terugverdientijd.”

Goed voor imago

Remge Vink, eigenaar van FeelGoodClub AeroFitt, werd door een mailing van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek geattendeerd op Energieke Cleantech Regio. “Verduurzaming staat bij ons al een tijdje hoog op de agenda. Enerzijds voor de besparingen, anderzijds met het oog op ons imago. Met onze airco’s en verwarmde zwembaden verbruiken wij namelijk veel energie. Vorig jaar hebben wij al drie vestigingen uitgerust met led verlichting en daar gaan we in de andere panden nu stapsgewijs mee door. Dit jaar hebben wij ook ons licht laten schijnen op zonnepanelen, maar daar zijn zoveel aanbieders van. Bij wie moet je zijn? Toen de Rabobank met het programma Energieke Cleantech Regio voorbij kwam, was de keuze niet moeilijk meer. De bank staat 400% achter dit programma en dat geeft een heel vertrouwd gevoel. Ik heb meteen mijn accountmanager Jeroen Gort gebeld. Inmiddels hebben we subsidie aangevraagd voor zonne-panelen voor onze twee grootste locaties.”

Warm aanbevolen door de Rabobank

De Rabobank heeft dit project om vastgoed te verduurzamen landelijk omarmd. Van Luijn: “De bank helpt ons met het werven van deelnemers voor Energieke Cleantech Regio en dekt een deel van onze proces-kosten vanuit coöperatief dividend. Milieubeheer ligt van nature dicht bij de Rabobank. Daarbij ziet de bank als geen ander het belang van waardebehoud van onroerend goed voor ondernemers.”

Breder kijken dan besparen

“Los daarvan is de focus op duurzaamheid helemaal van nu”, reageert Vink. “Klanten letten daar op. Natuurlijk is het fijn dat we geld gaan besparen, maar wij kijken breder. Ons bedrijf staat voor een bepaalde leefstijl. Wij zijn in onze FeelGoodClubs ook al overgestapt op een gezonde kantine. Cola en chips passen niet meer bij ons. Dat geldt ook voor energieverspilling. Wij willen beweging, gezondheid en ontspanning uitstralen. Groene energie hoort daar wat mij betreft bij. We gaan dit thema ook zeker gebruiken in onze marketing.”

Starten kost weinig energie

Deelnemer worden van Energieke Cleantech Regio is volgens Vink een kleine moeite. “Je hikt er in het begin misschien even tegenaan, maar het is eigenlijk een kwestie van de telefoon pakken. Gewoon even bellen met Jeroen Gort van de Rabobank. Daarna wijst alles zich vanzelf.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over Energieke Cleantech Regio of deelnemer worden? Neem dan contact op met Jeroen Gort (Rabobank) via bedrijven.noa@rabobank.nl, (0544) 47 47 44 of met Menno van Luijn (Projectmanager Cleantech Regio Development) via info@cleantechregio.nl, (0571) 27 98 93.

Vruchtbare Kringloop: Boerderij 'de Peppel'

Henk Jolink is één van de 250 melkveehouders die zich actief bezighoudt met een efficiënte benutting van mineralen om de bodemvruchtbaarheid en de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater te verbeteren. “Waar het bij VKA om gaat is het sluiten van de kringloop ‘voer-melk-mest’. Enerzijds om de milieukwaliteit te verhogen, anderzijds om onze bedrijfsresultaten te verbeteren. Als ik kijk naar de afgelopen vier jaar dan hebben wij op ‘de Peppel’ aantoonbaar mooie resultaten geboekt.” 

Met minder input meer melk

Een belangrijk kengetal binnen VKA is het stikstofbodemoverschot, uitgedrukt in kilo zuiver N (Nitraat). “Wij hebben op ons bedrijf het bodemoverschot terug weten te brengen van 270 kg in 2013 naar 180 kg in 2016. Dit betekent dat er op ons bedrijf geen stikstof meer uitgespoeld wordt naar de bodem. In die periode ging de opbrengst van ons grasland omhoog van 5.831 kg naar 8.880 kg droge stof gras per hectare”, vertelt Jolink trots. “Tegelijkertijd hebben we met minder krachtvoer meer melk geproduceerd. Hadden we in 2013 nog 29 kg krachtvoer per 100 kg melk nodig, in 2016 was dat nog maar 25,2 kg. Onze melkproductie is in die vier jaar gestegen van 8.010 liter per koe naar 8.398 liter. Om dat even in geld uit te drukken: we praten dan over een besparing van circa € 6.000,- aan krachtvoer en een meeropbrengst van 40.000 liter melk á € 0,35. De bemesting is in al die jaren min of meer gelijk gebleven. We hebben dus met minder input meer output gerealiseerd.”

Winst voor de bodem- en waterkwaliteit

Volgens Carel de Vries, projectleider bij VKA, illustreert het succes van Jolink exact wat er op projectniveau aan conclusies wordt getrokken. “De cijfers laten zien dat de deelnemers een hogere gewasopbrengst hebben bij een lagere bemesting. Dat betekent dus een betere benutting van stikstof en fosfaat. Ruim de helft van alle deelnemers aan VKA voldoet, gemiddeld over drie jaar, aan de uitspoelingsnorm voor het stikstofbodemoverschot. De rest van de bedrijven zit nog maar een klein eindje boven die norm. Eén ton droge stof gras per hectare erbij (+ ca. 10%), bij gelijke bemesting, en ook zij voldoen eraan.

Het project werpt dus z’n vruchten af. Dat is winst voor de deelnemende bedrijven, voor het milieu en voor de bodem- en waterkwaliteit.” 

Meer winst zit in de bodem

Intussen richt Jolink zich al op de volgende stap. “Onze aandacht gaat nu vooral uit naar het verbeteren van de kwaliteit van de bodem. Als boer denk je ‘ik gooi 100 kg zuivere stikstof op het grasland en dat komt via de bodem bij het gewas terecht’, maar zo werkt dat dus niet. Van die 100 kg blijft nu nog 60% in de bodem zitten t.b.v. het bodem-leven (bacteriën, insecten, schimmels etc.) en maar 40% komt bij de plant. De vraag is dus: hoe kun je met behulp van het bodemleven zorgen dat die 60% niet uitspoelt maar beschikbaar komt voor de plant? Samen met mijn zoons ben ik nu bezig met een plan van aanpak om structureel te werken aan een vitale bodem.”

Betrokkenheid van de Rabobank

Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek participeert al vanaf het begin in Vruchtbare Kringloop. “Dit project sluit uitstekend aan bij onze visie ‘Banking for Food’, waarin we ons sterk maken voor het duurzaam voeden van de wereld. Tegelijkertijd toont het onze betrokkenheid bij agrarische ondernemers en onze directe leefomgeving”, aldus directievoorzitter Jan ten Hove. “Vruchtbare Kringloop Achterhoek laat zien dat er met gezamenlijke inspanning veel bereikt kan worden. Het project is zo succesvol dat de Achterhoek zich nu koploper mag noemen op het gebied van kringlooplandbouw en duurzaam water- en bodembeheer. Wij zijn er trots op dat, mede dankzij onze participatie, Vruchtbare Kringloop nu ook in andere regio’s van de grond komt.”

Leden in de spotlights: Degoede.com

Kijkend naar de grote merken waar Degoede.com voor werkt, kun je je nauwelijks voorstellen dat dit bedrijf dertig jaar geleden “vanuit een oude Volvo” is gestart. Oprichter Paul de Goede verwisselde als zelfstandig elektrotechnicus TL-lampen bij bedrijven op het industrieterrein in Zevenaar. Vervolgens kwamen daar de lichtbakken en de reclamestickers bij. Zoon Bob (32) heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt. “Als kleine jongen ging ik graag met mijn vader mee. Ik speelde vaak in de werkplaats, maar was ook niet bang om op daken op een hoogte van vijftig meter toe te kijken hoe neoninstallaties werden geplaatst. Dat waren mooie tijden. Zes jaar geleden ben ik in de zaak komen werken.” 

Plug & Play concepten

Meer dan twintig jaar geleden is Degoede.com zich steeds meer gaan richten op de internationale Retail. “Voor alle duidelijkheid, wij doen niks met winkelinrichting”, benadrukt Bob. “Dat wordt vaak gedacht. Wij maken letters, verlichte doosletters, prints, (verwissel-bare) doeken voor decoratie, permanente afbeeldingen op folie en lichtbakken. De promotieproducten die wij hier in Brummen maken, komen voort uit de concepten die wij samen met onze klanten verzinnen. Als het concept staat wordt het door ons verder uitgerold.” In het begin gingen de medewerkers de hele wereld over, maar door een steeds efficiëntere samenwerking tussen de opdrachtgevers en Degoede.com komen de meeste medewerkers niet veel meer over wereldgrenzen. “Wij maken onze producten ‘plug & play’ en sturen ze vervolgens op naar de plaats van bestemming. Elektriciens zijn er overal in de wereld en die hoeven ter plekke alleen nog maar een kabel aan te leggen. Fysiek zijn wij zelden meer in de winkels van onze klanten te vinden, behalve bij speciale projecten.” 

Hard werken en humor

Hoe komt zo’n relatief klein bedrijf aan ‘Global Brands’? “Voornamelijk via mond-op-mond reclame”, weet Bob. “De Retail is een kleine wereld; men weet alles van elkaar. Wij werken met de beste materialen en machines, maken erg mooie dingen en zijn bijzonder loyaal aan onze klanten. Tommy Hilfiger en Rituals zijn hier niet voor niets al circa twintig jaar klant. Wij zetten bovendien niet alleen producten, maar ook de mensen waarvoor we werken in de schijnwerpers. Goed contact met klanten, hard werken en veel humor, daar draait het bij ons om. Dat verhaal vertelt zichzelf.” 

Reclame voor de Rabobank

Zo loyaal als Degoede.com is aan klanten, zo loyaal is het bedrijf ook aan toeleveranciers. Toch besloten Paul en Bob twee jaar geleden om na zesentwintig jaar bankieren bij een andere bank breder te kijken. “Om voorop te blijven lopen wilden wij investeren in een grote UV-printer. Dan praat je over een fors bedrag. Daarom hebben we – naast onze bestaande bankrelatie – Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek uitgenodigd om mee te denken richting de toekomst. Dat bleek een goede zet. Annerieke Mollink en Henk Floor, de betrokken accountmanagers, keken meteen verder dan de financiering van machines. Ook de overname van het bedrijf betrokken zij in de plannen. Daar heeft Annerieke ons fantastisch mee geholpen. In dat licht bezien was onze keuze voor de Rabobank snel gemaakt, omdat we gezamenlijk gaan voor de 'WOW factor'. Had ik al verteld dat we regionaal ook al jaren voor de Rabobank werken? We hebben laatst nog frames geplaatst met (verwisselbare) geprinte doeken bij de Rabobank in Zevenaar.”

Nieuw initiatief: Groeikracht

Gerard Abbink (28) weet waarover hij praat. De eigenaar van Groeikracht groeide op tussen de koeien, studeerde af op de Hogere Landbouwschool en runt al enkele jaren samen met zijn ouders een melkveebedrijf in het Winterswijkse buurtschap Meddo. Eerder was hij actief als productmanager op het gebied van bemesting, bodem-gezondheid en voederwaarde. Abbink beschikt dus over veel theoretische kennis en praktijkervaring, een ideale combinatie om met Groeikracht een nieuw avontuur aan te gaan. “Er blijft opbrengst op het land liggen door simpele gebreken. Dat noem ik het laaghangend fruit. Mijn handen jeukten om alle kennis eens in praktijk te brengen en veehouders te helpen om betere resultaten te halen. Een efficiënte gras- en maisteelt is daarbij met name voor melkveehouders van cruciaal belang.” 

Veehouderij vraagt steeds meer kennis

De agrarische sector is de afgelopen tijd veel kennisintensiever geworden. Bodembeheer, mestverwerking, precisielandbouw, ruw-voerteelt, rantsoensamenstelling, milieubeleid en gewasbescherming. Je moet tegenwoordig overal verstand van hebben. Dat is voor een mens haast ondoenlijk. Veehouders fungeren daarom ook steeds vaker als manager. “Ze moeten de grote lijnen in de gaten houden en kunnen op verschillende onderdelen specialistische hulp gebruiken om hun bedrijfsvoering te optimaliseren. Die kennis en ondersteuning bieden wij met Groeikracht op het gebied van ruwvoerteelt”, legt Abbink uit.

Lagere kostprijs

Het kapitaal zit in de grond. De voerkosten en het bewerken van de grond bepalen voor een groot gedeelte de kostprijs van de melk. Abbink: “Als je de bodem goed aan het werk zet, kan dat een groot verschil maken. Dat zie je terug in een beter rendement in de ruwvoer-teelt van gras en mais. In een vergelijkbare situatie kan de kostprijs met ongeveer drie cent per kilo melk worden verlaagd. Bij een bedrijf met honderd melkkoeien praat je op jaarbasis al gauw over een bedrag van € 20.000,- tot € 25.000,-.” Hij stoelt het met een voorbeeld. Meestal laten melkveehouders in de winter bodemmonsters nemen. Als daaruit blijkt dat de grond een te lage pH (zuurgraad) heeft, is het raadzaam om kalk te strooien. “De winter is daar niet het juiste moment voor. In het voorjaar is men echter weer druk met alle andere werkzaamheden en het wordt soms ook gewoon vergeten. Dat is geen onwil of onkunde.”

Plan van aanpak

Met een simpele planning valt het probleem te ondervangen. Groeikracht richt zich daarom niet alleen op kennisoverdracht. Het zorgt ook voor een gedegen plan van aanpak waarbij de bemesting van de grond aan de hand van een grondanalyse een voornaam onderdeel inneemt. Meten is weten, maar de gegevens moeten wel weer terug te vertalen zijn in een simpel en doeltreffend plan van aanpak, daar draait het om. Het leidt tot preciezere landbouw. “Meedenken met de klant, rekening houden met individuele bedrijfsfactoren en daardoor maatwerk leveren. De loonbedrijven die participeren in Groeikracht zijn een verlengstuk van de veehouder op het land. Het gaat niet om die mooie machines, maar om het product dat geoogst wordt. Daarin willen de aangesloten loonwerkers zich onderscheiden.”

Marktteam: Lochem-Bronckhorst

“Sinds wij als marktteam opereren zoek ik sneller contact met collega’s die specifiek voor Lochem en omstreken staan opgesteld”, bekent Martin. “Die weten vaak toch net iets beter wat er lokaal speelt. Daar heb ik veel aan. Als relatiemanager Grootzakelijk werk ik zelf in de hele Achterhoek. Vanuit die rol zoek ik graag de verbinding vanuit lokaal naar regionaal, nationaal en soms zelfs internationaal. Zo heb je lokaal in Lochem de Industriële Kring Lochem, waar veel maakindustrie vertegenwoordigd is. Regionaal kennen we Achterhoek 2020, Smarthub Achterhoek en VNO-NCW. Je probeert overal het gezicht van de bank te zijn, bedrijven met elkaar in contact te brengen en kennis te delen. Zo’n marktteam geeft daar net iets meer structuur aan.”

Leads gaan minder snel dwalen

Voor Wouter, accountmanager MKB, betekent het marktteam vooral heel veel netwerken. “Martin is bestuurslid van de IKL, Erik is vooral actief in Hengelo en Vorden en dat spoort mij aan om in Lochem zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien. Bij Ondernemers in Bedrijf bijvoorbeeld ben ik voor veel mensen de Rabobank. We gaan ook samen naar events, zoals de Lochemse Ondernemersavond en de Keidagen. Omdat wij als marktteam vaker bij elkaar zitten en we onderling ervaringen delen, horen we ook eerder van elkaar waar kansen liggen. Leads gaan zo minder vaak dwalen en klanten worden hierdoor sneller bediend.”

Vertrouwde gezichten spreken aan

“Voor particuliere klanten werkt het eigenlijk niet anders”, vult Erik aan. “Wanneer je, zoals ik, al twintig jaar een bekend gezicht bent aan de balie, dan spreken mensen je sneller aan. Dat is belangrijk, want daardoor leren wij onze klanten ook goed kennen. Mocht ik iets horen wat zakelijk interessant is, dan is een linkje naar Wouter of Martin zo gelegd. En vergeet ook het belang van een bosje bloemen bij een jubileum niet! Dat wordt enorm gewaardeerd. We maken als marktteam vaak het verschil met kleine dingen.”

Het benutten van ‘social capital’

“Waar het dus vooral om draait is het benutten van ‘social capital’, het gebruiken van onze netwerken voor anderen”, stelt Martin. “We verbinden mensen en bedrijven met elkaar. In ons eigen werkgebied, maar ook landelijk, via sectormanagement van Rabobank Nederland bijvoorbeeld. Zo helpen we particulieren en ondernemers continu verder. Wij dagen de lezer dan ook graag uit om ons hiervoor te gebruiken. We hebben als Rabobank een groot netwerk en veel kennis, maak er gebruik van! Op die manier kunnen we met elkaar doorgroeien."

Autobedrijf Nobel

Nobel verkoopt zowel nieuwe als gebruikte auto’s en onderhoudt ze met passie. “Wij kunnen alle automerken inkopen. Soms zelfs goedkoper dan een merkdealer. Regelmatig krijgen wij opdrachten van klanten om op zoek te gaan naar een speciale auto. Is die in Nederland niet te vinden, dan kijken we in het buitenland. Voor een mooie auto gaan we ver! Nieuwe personenauto’s of bedrijfswagens leveren wij overigens onder dezelfde voorwaarden als de merkdealer, compleet met fabrieksgarantie.”

De zekerheid van Bosch Car Service

Ook op het gebied van onderhoud en service doet Nobel naar eigen zeggen niet onder voor een merkdealer. “Sinds 2003 zijn wij aangesloten bij Bosch Car Service; een concept dat staat voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Onze klanten weten dat ze bij onderhoud of reparatie bij ons de fabrieksgarantie behouden, ongeacht waar de auto is gekocht. Wij werken volgens de voorschriften van de fabrikanten en gebruiken uitsluitend originele onderdelen.

Om Bosch Car Service te blijven, volgen onze monteurs bovendien elk jaar trainingen. Hierdoor is onze technische kennis altijd up-to-date. Of het nu gaat om een onderhoudsbeurt, Apk-keuring of het inbouwen van accessoires, elke auto is bij ons in vertrouwde handen.”

Wasstraat met uniek waterbehandelingssysteem

Met een ultramoderne wasstraat geeft Nobel nog meer glans aan zijn reputatie. “Wij wassen met zeer zuiver osmosewater en textiel, waardoor er bij het droogproces geen vlekken achterblijven op de lak. De auto is bovendien binnen vijf minuten compleet gewassen.”

Snel schakelen met de Rabobank

Vooruitkijken en vaart maken, daar houdt Nobel van. Om die reden spiegelt hij graag met Martin Peters, accountmanager MKB bij Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. “Als ik wil investeren en de cijfers kloppen, dan kunnen we snel schakelen. Ook in het dagelijks verkeer reageert de bank snel. Het komt weleens voor dat ik voor de aankoop van meerdere auto’s ineens grote bedragen moet overmaken. Dat gaat altijd goed. Met de Rabobank voel ik me vrij om te ondernemen zoals ik dat wil.”

Bekijk de website van Autobedrijf Nobel

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon.


Particulieren

Bedrijven