Samenspraak 2018 - editie 1

De Samenspraak is een uitgave van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. Het magazine wordt vier keer per jaar verzonden naar alle leden van onze bank. Hieronder vindt u de interviews uit de Samenspraak met onze leden en klanten.

Benieuwd naar het volledige magazine?

Blader dan hier online door de Samenspraak heen.

Hans Riesewijk: Ik geniet volop van de diversiteit van het leven

Hans Riesewijk: Ik geniet volop van de diversiteit van het leven

Hij is opgeleid als wis- en natuurkundeleraar, werkte als manager bij een ingenieursbureau, richtte op zijn 37 e zijn eigen IT-bedrijf op en inspireert sinds oktober vorig jaar kinderen met avonturen van ‘Poepert de aap’. Hans Riesewijk (68) is het levende bewijs dat een succesvolle carrière heel divers kan zijn. “40 jaar dezelfde baan? Dat moet je in deze tijd helemaal niet willen.”

Hans Riesewijk is iemand die het onbekende niet schuwt. “Ik heb mijn hele leven opengestaan voor nieuwe dingen. Bij het ingenieursbureau waar ik na mijn studie ging werken mocht ik nieuwe machines maken. Daarna ben ik op m’n zolder software gaan ontwikkelen. En toen ik in aanraking kwam met internet, halverwege de jaren negentig, zag ik het meteen: dit gaat het worden! Vanaf dat moment ben ik me gaan richten op webbased applicaties. Daarna kwam natuurlijk de Cloud en zo is dat bedrijf gaan groeien. Op mijn 65 e heb ik het bedrijf verkocht en sindsdien heb ik me volledig op het schrijven gestort.”

Dat klinkt als een spannend jongensboek…

“Nou weet je, creativiteit is altijd de rode draad in mijn leven geweest. In de jaren zestig schreef ik al songteksten voor de band waarin ik als gitarist speelde. Geweldige tijd was dat overigens; vijf keer optreden in één weekend, heerlijk. En toen mijn kinderen klein waren, vertelde ik ze elke avond verhalen. Uit m’n hoofd. Zo is er een figuur ontstaan die allerlei avonturen beleefde, Poepert de aap. Die ben ik gaan opschrijven en staan nu in een mooi kinderboek: Poepert de aap en de duizend-ballonnenballon. Het gaat over een aap die graag wil vliegen… Inmiddels ben ik alweer met het volgende kinderboek bezig. Dat wordt een sprookje waarin ik kinderen meeneem naar de waanzinnige wereld van de kwantummechanica. Kunstmatige intelligentie, Robotica, Big Data… ze krijgen er onherroepelijk mee te maken!”

Hoe kom je aan al die ideeën?

“Door veel te fantaseren! In je fantasie kun je ongestraft gekke dingen doen. Ik zie het als een proeflaboratorium waarin ik onbeperkt nieuwe dingen kan bedenken. Ik ben er heilig van overtuigd dat je je in het leven nooit op één ding moet focussen. Want als dat stopt, dan houdt alles op. Nee, het leven bestaat bij de gratie van diversiteit. En daar geniet ik volop van.”

“Ik geniet volop van de diversiteit van het leven”

Rabo Starter van het Kwartaal: Fysio Samen Sterk

Rabo Starter van het Kwartaal: Fysio Samen Sterk

Samen staan ze sterk. Manon te Vaarwerk, Marieke Wielens en Moniek Kroekenstoel zijn de nieuwe eigenaren van Fysio Samen Sterk in Eibergen. Ze genieten inmiddels bekendheid als de 3 M’s, zoals ze gekscherend vanwege dezelfde eerste letter van hun voornamen worden genoemd. Het drietal nam per 1 februari Fysiotherapie Knobben over, de praktijk waar ze al jarenlang aan verbonden waren. “Deze stap lag voor de hand. Daardoor voelt het als een natuurlijke overgang. Samen durven we dit avontuur aan.”

Frisse kleuren, een andere naam en een bijpassend logo. Met nieuw elan is Fysio Samen Sterk van start gegaan. Toch is er buiten de overname om verder niet zo veel veranderd. De praktijk wordt met dezelfde gezichten, alleen in een iets andere rol, op de oude vertrouwde manier voortgezet. “Dat is goed voor de continuïteit en ook wel zo prettig voor de cliënten. De basis voor de samenwerking is vertrouwen. Dat in combinatie met een flinke portie bevlogenheid moet tot succes leiden. Daarnaast is het een uitgelezen kans om ons verder te ontwikkelen.”

Oplossing

Door het gedegen overnameproces konden Manon, Marieke en Moniek en de andere medewerkers langzaam wennen aan de nieuwe situatie. Praktijkhouder Charles Knobben kondigde in een vroegtijdig stadium aan dat hij op termijn wilde stoppen. Hij stelde afzonderlijk aan de drie vaste krachten de vraag of ze eventueel belangstelling hadden om de goedlopende praktijk over te nemen. “We stonden er allemaal positief tegenover, alleen niet in ons eentje. Dan zou het gezien alle extra werkzaamheden lastig te combineren zijn met de functie van fysiotherapeute. Dat zagen we niet zitten.” De dames raakten met elkaar in gesprek over het dilemma en al snel was de oplossing gevonden: een constructie waarbij ze gezamenlijk de kar zouden gaan trekken. “Op die manier kunnen de taken worden verdeeld en valt het allemaal te behappen.”

Goodwill

Toch duurde het nog even voordat de kogel definitief door de kerk was. Er bleek tijd nodig om alles goed op een rij te zetten, de onderhandelingen af te ronden en een maatschap te vormen. De ambitieuze dertigers lieten zich tijdens dit traject begeleiden. “Het overnemen van een praktijk is voor ons natuurlijk geen gesneden koek. Het gaat om complexe materie. Daar wil je geen risico mee lopen.” De financiering was een ander aandachtspunt. De overname van goodwill en inventaris ging gepaard met een forse investering. “Maar dat ging verrassend genoeg heel soepeltjes. De Rabobank kende geen twijfels en adviseur Niels Breitner maakte ons nog enthousiaster. We kregen al snel groen licht waardoor het besef groeide dat het echt mogelijk was.”

Uitdaging

Fysio Samen Sterk gaat dus grotendeels op dezelfde voet verder als voorheen. Toch zijn er al wat wijzigingen doorgevoerd. De openingstijden zijn verruimd en er is meer aandacht voor dossiervorming ook op het gebied van kwaliteitseisen. In de nabije toekomst willen de kersverse ondernemers de praktijk verder uitbreiden en op een nog hoger peil brengen. “Dat vormt een uitdaging.” De dienstverlening is met onder andere fysiotherapie, manuele therapie, oedeemtherapie, dry needling, medical taping en sporten onder begeleiding al uitgebreid te noemen. Het is echter de bedoeling om nog meer specialisaties met behulp van moderne technieken aan te bieden. “Ook bestaat de wens om de twee huidige locaties samen te voegen. Het biedt namelijk voordeel om alle onderdelen onder één dak te hebben.” Geen overhaaste beslissingen, maar verbeteringen via de geleidelijke weg. Alles op zijn tijd. Ook hier zijn de 3 M’s het volledig eens. “De neuzen staan dezelfde kant op en we vullen elkaar prima aan. Het ziet er allemaal positief uit; mede door de vergrijzing is er werk genoeg. De cliënten staan hier echt centraal. Zij worden snel, goed en gericht behandeld. Dat is toch waar alles om draait.”

www.fysiosamensterk.nl

Leden in de spotlights: BRM Lasers

Leden in de spotlights: BRM Lasers

BRM staat voor Bram, Rose, Max. Het zijn de namen van de drie kinderen van vader Erik van Turnhout, die het bedrijf in 2010 is gestart. “Mijn vader heeft altijd in de metaalbewerkingsmachines gezeten. Nadat hij zijn eerste bedrijf TUWI had verkocht, zag hij op tv dat er lasers waren die non-metalen verwerkten, zoals hout, kunststof, textiel en leer. Dat trok z’n aandacht. Al snel kwam hij erachter dat er aan de onderkant van de markt nauwelijks aanbod was, maar wel veel vraag. Vanaf dat moment is hij op en neer naar China gevlogen om een goede én betaalbare lasermachine te ontwikkelen”, vertelt Bram.

Bizar brede afzetmarkt

De eerste drie jaar stonden volledig in het teken van productontwikkeling en marktfeedback om een superveelzijdige machine aan te kunnen bieden. “Met één en dezelfde techniek waren wij in staat om leer te snijden, hout te bewerken, maquettes te maken, grafstenen, pennen en trofeeën te graveren, bedenk het maar. Er ging een wereld voor ons open. Deze lasermachine konden wij verkopen aan architecten, modeontwerpers, reclamebureaus, scholen, ja aan wie niet? De afzetmarkt was bizar breed. Tot dat moment was ik alleen zijdelings bij de zaak betrokken, maar toen de hobby van mijn vader uit de hand begon te lopen heb ik gezegd: ik kom je helpen. Met name op het gebied van business development.” Omdat Bram niet overloopt van technisch inzicht, wordt besloten om een technische partner te vinden. “In 2014 is Eric bij ons komen werken. Eric is altijd internationaal monteur geweest en beschikt over enorme technische ervaring met grote, complexe projecten. Samen vormen wij een goed team en zodoende hebben wij op 1 januari 2015 BRM Lasers van mijn vader overgenomen.”

Hoogwaardige en betaalbare lasermachine

Een jaar na de overname kiezen Bram en Eric voor een andere groeistrategie. “Mijn vader was machinehandelaar; ik keek vooral met een bedrijfskundige blik naar het bedrijf. Ik wil met BRM een groot, wereldwijd bekend merk worden en ben ervan overtuigd dat we met onze specifieke lasertechniek en slechts een paar modellen ontzettend veel markten kunnen bedienen. Er is geen enkel ander bedrijf dat zo’n hoogwaardige machine aan de onderkant van de markt kan aanbieden. Niets staat ons in de weg om een internationaal groot merk op te bouwen.”

Om dat voor elkaar te krijgen investeert BRM Lasers veel in marketing. “Wij bieden niet alleen lasermachines aan, we denken vooral mee met de klant. We geven demonstraties en helpen met plezier met het opzetten van de eerste productiebatch. Onze insteek - onze ‘Why’ - is dat wij groei voor klanten mogelijk maken. Zowel voor onze eindklanten als voor onze verkooppartners in de landen waar wij zaken doen. Het gaat uiteindelijk niet om de machine maar om wat je ermee kunt. Om het graveer- of snij-idee. Met gerichte online marketing dragen wij deze boodschap wereldwijd uit.”

BRM DNA

Met een forse groei in Winterswijk bewijzen Bram en Eric in korte tijd hun gelijk. BRM Lasers levert machines in alle delen van de wereld en telt inmiddels 35 medewerkers. “Om die groei in goede banen te leiden hebben wij intern het BRM DNA opgezet. Iedere medewerker moet daarmee matchen. Het draait bij ons vooral om betrokkenheid. Dat vind je ook terug in ons commerciële doel voor dit jaar. Het gaat ons niet om het koud wegzetten van machines. Nee, we zoeken 500 nieuwe BRM-bassadors: klanten die zó enthousiast zijn over onze verkoopondersteuning, installatie, service etc., dat ze dat graag doorvertellen. Pas dan doen we het goed.”

Binding met de Rabobank

Persoonlijke betrokkenheid is ook de reden dat BRM Lasers voor kredietverruiming een paar jaar geleden is overgestapt naar Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. “Ard Somsen, onze accountmanager, werd meteen enthousiast van wat wij hier aan het doen waren. Dat is wat wij zoeken: partijen die meedenken en gaan voor een duurzame relatie. De Rabobank is een goede keuze gebleken. Het feit dat we nu in Samenspraak staan maakt van de Rabobank bovendien een mooie BRM-bassador.”

Financiële planning: grip op de zaak en op de toekomst

Financiële planning: grip op de zaak en op de toekomst

Vraag een ondernemer naar zijn ambities en hij begint hoogstwaarschijnlijk over zijn bedrijf. Slechts een enkeling noemt daarbij ook zijn persoonlijke wensen en doelen op financieel gebied. Volgens Robin Klokgieters, accountmanager Private Banking bij Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek, zou het echter goed zijn als meer ondernemers stilstaan bij hun (toekomstige) financiële positie. “Omdat ze voor zaken zoals arbeidsongeschiktheid, pensioen en vermogen meer op zichzelf zijn aangewezen dan iemand in loondienst.”

Volgens Robin maken veel ondernemers nog onbewust keuzes om bepaalde zaken wel of niet te regelen. “Ik spreek regelmatig ondernemers die heel goed weten waar ze vandaag staan, maar eigenlijk geen idee hebben hoe hun persoonlijke financiële situatie eruit ziet over pakweg tien of vijfentwintig jaar. Met de financiële planning kunnen wij dat op basis van persoonlijke wensen en doelen inzichtelijk maken. We brengen de huidige financiële positie in beeld en laten zien hoe zich dat naar verwachting richting de toekomst ontwikkelt. Met dat inzicht kunnen er veel bewuster keuzes worden gemaakt: wat wil je en welke financiële maatregelen passen daar bij?”

Helder financieel plan

Luuk Domhof (41), mede-eigenaar van fastfood cateraar De Timp in Zieuwent, heeft recent een financieel plan door de Rabobank laten opstellen. “Je bent alle dagen druk, hebt veel balletjes hoog te houden. Juist dan is het goed om een keer te weten hoe het er financieel allemaal voor staat. Daarbij realiseer ik me terdege dat het horecawerk en het nachtleven wat daarbij hoort behoorlijk intensief is. Wij verkopen friet en snacks op evenementen van 60 tot 200.000 personen. Nu houd ik dat nog goed vol, maar wat als dat over een jaar of tien minder wordt?

Als je ooit een stap terug wilt doen heb je daar toch financiële middelen voor nodig. Natuurlijk kun je als ondernemer zelf een Excel-sheet maken om financieel overzicht te krijgen, maar de Rabobank kan dat veel beter. Robin heeft samen met een intern financieel planner, voor mij een helder financieel plan gemaakt, voorzien van een goed en onafhankelijk advies om mijn wensen en doelen (voor later) te kunnen realiseren.”

Naar de toekomst toe redeneren

“Het beginpunt van elk financieel plan is nu”, vervolgt Robin. “Met financiële planning wordt de huidige financiële situatie doorgerekend naar de toekomst en afgezet tegen de persoonlijke wensen en voorkeuren. Wanneer wil je stoppen met werken? Hoeveel inkomen wil je dan graag hebben? Hoeveel vermogen heb je daarvoor nodig?

Is een bepaald rendement noodzakelijk? Wat is de werking van inflatie in combinatie met de huidige lage rente? Wij beschikken binnen de bank over speciale planning software die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Zo komen we tot een leidraad waar de ondernemer echt houvast aan heeft en helpt bij het maken van (financiële) keuzes.” “Dat is precies de reden waarom ik de bank gevraagd heb om een financieel plan voor mij te maken”, reageert Luuk. “Ik wil niet alleen grip op de zaak, maar ook op mijn financiële toekomst. Zodat ik zeker weet dat we ons later goed kunnen redden privé. Ik heb ook nog vier zoons die later misschien willen gaan studeren.”

Stip op de horizon

Op de vraag of het financieel plan zijn visie op ondernemen heeft veranderd, antwoord Luuk stellig: “Welnee! Ik blijf volop investeren in De Timp. Ook hier werken we continu toe naar wensen en doelen.

Wij willen bijvoorbeeld 100% energieneutraal opereren. We rijden al op eigen brandstof, gemaakt van frituurolie. En binnenkort gaan wij als een van de eerste bedrijven in de regio echt off-grid. Een ander voorbeeld is onze wens om al onze producten uit een straal van 20 kilometer rondom Zieuwent te halen. We zijn nu bezig met een streekplank, waar uitsluitend producten uit de streek op geserveerd worden. Het realiseren van zo’n stip op de horizon geeft een heel goed gevoel.” Lachend: “Zo werkt het waarschijnlijk ook met financiële planning.”

www.detimp.nl

Marktteam: Berkelland-Oost Gelre

Marktteam: Berkelland-Oost Gelre

“Als ik het voordeel van werken in een marktteam in een paar woorden zou mogen omschrijven dan zeg ik 'focus en structuur'. Als bank gaan wij steeds meer naar buiten om onze klanten te ontmoeten. Wij streven daarbij naar optimale zichtbaarheid en herkenbaarheid. Dat lukt alleen als wij bekende gezichten worden. Een afgebakend gebied binnen dat uitgestrekte werkterrein van de bank helpt daarbij natuurlijk enorm”, legt Laurens uit. “Wij kunnen ons qua netwerken en bijeenkomsten nu volledig concentreren op Berkelland en Oost Gelre. En daarin vinden we elkaar snel.”

Dichtbij en betrokken

Jarno beaamt dit. “Als marktteam communiceren we dagelijks met elkaar. Naar welke bijeenkomst gaan we wel en naar welke niet? Als financieel adviseur ben ik bijvoorbeeld altijd aanwezig bij informatiebijeenkomsten van nieuwbouwprojecten, zoals Brouwhuizen in Groenlo en Op de Bleek in Eibergen. Laurens en Niels gaan onder andere weer naar avonden van Ondernemers in Bedrijf, de Industriële Kring Berkelland of de banenmarkt van het Marianum. We stemmen onderling heel goed af wie wat doet. Het mooie van deze werkwijze is dat je altijd de meest betrokken mensen van de bank op de juiste bijeenkomsten krijgt. Je gaat namelijk ergens heen omdat je er belangstelling voor of binding mee hebt.”

Vertrouwd aanspreekpunt

Niels: “Het feit dat Jarno en ik in Groenlo wonen én geworteld zijn, maakt dat mensen ons hier ook makkelijker benaderen. Hierdoor weten we vrij goed wat er leeft en speelt in de omgeving.” Voor Laurens geldt in Berkelland hetzelfde. “Als adviseurs in dit deel van het werkgebied zijn wij de oren en ogen van de bank, maar veel belangrijker nog: een vertrouwd aanspreekpunt voor klanten. Die verbindende rol wordt in de toekomst alleen nog maar groter denk ik. Daarin schuilt voor mij de kracht van de marktteams.”

Restaurant de Pauw in Warnsveld

Restaurant De Pauw in Warnsveld moest voor Gerrit Nikkels (64) de kroon worden op een succesvolle carrière in de horeca. Maar drie weken na de opening gooide kortsluiting op 23 april 2017 roet in het eten.

Met 1.000 geleende guldens en een droom, begint Nikkels op 16 jarige leeftijd voor zichzelf met een ijscokar. “Dat geld wilde ik aanvankelijk lenen bij de Boerenleenbank in Gorssel, maar daar kreeg ik nul op het rekest.” Lachend: “Ik zie het nog voor me. Meneer te Linde, de kassier, keek me aan en zei: ‘Je bent er één van Nikkels he? Leer eerst maar een keer geld brengen, voordat je ’t komt halen’. Gelukkig wilde mijn baas bij de lokale supermarkt waar ik werkte het geld wel lenen en zo ben ik voor mezelf begonnen.”

Restaurant de Pauw in Warnsveld

47 jaar succesvol ondernemerschap

De ijscokar werd een snackbar en daarna volgden diverse succesvolle horecagelegenheden. “Ik ben eigenaar geweest van o.a. De Roskam in Gorssel, De Aanleg in Almen en De Sluis in Eefde. Stuk voor stuk prachtige zaken waar ik 47 jaar lang mijn hele ziel en zaligheid in gelegd heb. Omdat ik graag de vijftig jaar vol wil maken, kocht ik vorig jaar maart restaurant De Pauw. Op 3 april 2017 beleefden we daar een mooie opening, maar drie weken later zag de toekomst er ineens heel anders uit. 23 april, om half zeven in de ochtend, stond er een motoragent aan de deur om te vertellen dat De Pauw in brand stond.”

Bedrijfsschade verzekerd

Aanvankelijk dacht Nikkels nog met de schrik vrij te komen. “Er was vanaf de weg geen rook te zien, maar toen ik de schade ín het restaurant zag wist ik het écht niet meer. Ik zat er helemaal doorheen. Gelukkig was Sebastiaan Boekhorst, mijn verzekeringsadviseur van de Rabobank, er ook.” “Bij mijn aankomst was de brandweer nog volop aan het blussen” vertelt Risicospecialist Verzekeringen Sebastiaan Boekhorst. “Ik dacht eerst aan een kleine keukenbrand, maar het hele bedrijf was verwoest, voornamelijk door de rook- en blusschade. Ik realiseerde me meteen dat de gevolgschade enorm was. Gelukkig waren de spullen goed verzekerd en was er een verzekering voor de financiële gevolgschade.”

Voorkomen is beter dan blussen

Volgens Sebastiaan draait het bij verzekeren nu meer dan ooit om preventie. Het besef dat voorkomen beter is dan genezen is de laatste jaren sterk gegroeid. Ondernemers Risicoverzekering streven naar bedrijfscontinuïteit en zijn steeds meer bereid om te investeren in preventiemaatregelen. Hiermee kunnen de verzekeraars de premies beheersbaar houden. Zo is onlangs de NTA 8220 Scios Scope 10 ontwikkeld. Dit is een nieuwe en duidelijke controlemethodiek specifiek voor het controleren van brandrisico’s van elektrische installaties.

Zo trots als een ...

Inmiddels is het restaurant aan de Rijksstraatweg in Warnsveld weer open en de nieuwe inrichting is prachtig geworden. Samen met neef Luuk is Gerrit Nikkels 1 maart jl. weer met frisse moed begonnen in De Pauw. “Luuk mag het doen. Ik blijf nog twee of drie jaar op de achtergrond om mijn vijftig jaar vol te maken. Pas dan wil ik met gepaste trots terugkijken.”

www.depauwwarnsveld.nl

Palmedic Lichtenvoorde

Palmedic Lichtenvoorde

De economische crisis is volledig aan Palmedic voorbij gegaan. “De medische markt is niet conjunctuurgevoelig”, verklaart directeur Albert Palm. “De groei zette de afgelopen jaren gewoon door.” De vraag naar producten zoals Palmedic ze maakt, wordt alleen maar groter. Door de toenemende zorgvraag zijn er immers meer medische handelingen nodig. Daarnaast biedt de mondialisering grote kansen. Infectiepreventie krijgt overal ter wereld meer aandacht. “Van onze totale productie wordt tachtig procent geëxporteerd. We leveren buiten Europa bijvoorbeeld in Australië, Japan, Maleisië en het Midden-Oosten. Er zijn wereldwijd nog genoeg mogelijkheden om door te groeien.”

Complete lijn afdekhoezen voor optimale hygiëne

Van de producten die Palmedic ontwikkelt en maakt, vormt Probetection het belangrijkste onderdeel. Het is de merknaam van een complete lijn afdekhoezen voor ultrasound transducers. Deze diagnostische apparatuur is in de medische wereld sterk in opkomst omdat er geen gezondheidsrisico’s aan kleven, in tegenstelling tot CT-scans en röntgenfoto's. Het gaat met name om ultrasound transducers voor inwendig onderzoek op de afdelingen gynaecologie, urologie, radiologie, cardiologie en neurochirurgie. “Ze beschermen patiënten en zorgpersoneel tegen infecties”, legt Albert Palm uit. Het kan ook dat de transducers zonder hoezen worden gebruikt. “Maar dan is het de vraag of ze ook echt steriel zijn. Door haarscheurtjes krijgen bacteriën of virale infecties de kans zich te ontwikkelen. Met onze afdekhoezen is dat risico niet aanwezig.” Ook wordt door het gebruik van Probetection fors bespaard op onderhoud en desinfectie van de apparatuur. Palmedic maakt ook afdekhoezen op maat voor operatierobots. Daarnaast produceert het elastisch netverband in acht verschillende maten onder de naam Bandafix, desinfectie tissues voor de huid en hygiënische washandjes en wasdoekjes. “Al onze producten hebben een hoogwaardige kwaliteit”, constateert Albert, die nu aan de leiding staat van het familiebedrijf. “Als relatief klein bedrijf is het mogelijk flexibel en uiterst efficiënt te werken. We kunnen snel schakelen en zijn bedreven in custom made oplossingen.” Zo worden pasklare afdekhoezen in nauwe samenwerking met opdrachtgevers vervaardigd. Palmedic zit regelmatig aan tafel met toonaangevende concerns die medische apparatuur ontwikkelen. “Het geeft aan dat deze partijen vertrouwen hebben in onze expertise en werkwijze. Dat geeft wel een kick ja.”

www.palmedic.eu

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon.


Particulieren

Bedrijven