Samenspraak 2018 - editie 2

De Samenspraak is een uitgave van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. Het magazine wordt vier keer per jaar verzonden naar alle leden van onze bank. Hieronder vindt u de interviews uit de Samenspraak met onze leden en klanten.

Benieuwd naar het volledige magazine?

Blader dan hier online door de Samenspraak heen.

Streekproducten hebben de toekomst

Streekproducten hebben de toekomst

Lokaal voedsel is in opmars. Ambachtelijke streekproducten profiteren van die groeiende vraag. Steeds meer consumenten en horecaondernemers geven de voorkeur aan voedsel uit de eigen omgeving. De Vereniging Streekproducten Achterhoek (VSA) ziet volop kansen en kiest daarom voor een koerswijziging. Het heeft de Coöperatie Eet Regionaal (CER) speciaal opgericht om met nieuw elan de markt te bedienen.

De Achterhoek profileert zich graag als een prachtige streek. In deze groene omgeving is het prettig wonen, werken én genieten. De slogan ‘ECHT Achterhoek’ slaat zeker ook op de ambachtelijke streekproducten die met veel passie worden gemaakt. Groente, fruit, zuivel, vlees, brood, wijn, kaviaar, chocolade, honing, ijs, bloemen, kruiden en nog meer. Al dat lekkers en moois is vaak van uitstekende kwaliteit. De herkomst is volledig traceerbaar en de producten hoeven geen lange weg naar de eindgebruikers af te leggen. Dat scheelt enorm in de versheid en de milieubelasting.

Meer slagkracht

Streekproducten hebben de toekomst, maar daar moet wel op ingespeeld worden. Achterover leunen is geen optie. “Je moet vol ambitie actief aan de weg timmeren, dan bereik je resultaat. Het was tijd voor een nieuwe frisse stap. De organisatie moest aangepast worden. Daartoe hebben we een platform met meer slagkracht gecreëerd, onder de paraplu van de VSA.” Het nieuwe bestuur, met o.a. Annerie van Bommel (voorzitter) en Gert Jan Voortman (secretaris), heeft hierin het voortouw genomen. Het merendeel van de leden is enthousiast en omarmt het initiatief. Samen sterk, is de achterliggende gedachte. “Het proces had een lang en gedegen voortraject. We wilden het goed voorbereiden. Nu is het zover om naar buiten te treden.”

Professionalisering

De Coöperatie Eet Regionaal is speciaal in het leven geroepen om de samenwerking van de leden te bevorderen. De meeste leden van de VSA hebben al aangegeven mee te doen. Doel is om professionele afnemers en consumenten te bereiken en gezamenlijk te bedienen. Tot dusverre werden verkoop en marketing vooral individueel opgepakt. “Iedereen deed zijn eigen ding. De vereniging ondersteunde de leden met belangenbehartiging en het organiseren van markten. Er is echter meer nodig”, stellen de drijvende krachten. Om het aanbod van de streekproducten te presenteren is een afzonderlijke website ontwikkeld: www.eetregionaal.com. In deze webwinkel kunnen de producten worden vermarkt. “Dat past bij de professionalisering. Voor afnemers is het wel zo makkelijk. Ze bestellen online en krijgen de producten bezorgd. Voorheen

bezochten ze de producenten afzonderlijk. Nu hoeven ze er de deur niet meer voor uit”, legt Annerie uit. CER zorgt voor de leveringen en kan ritten combineren. Daarnaast pakt het de acquisitie op en zorgt het voor een stuk voorlichting, belangrijk in het bewustwordingsproces richting consumenten. “Op deze manier wordt het allemaal heel efficiënt georganiseerd. Het is vraaggestuurd, praktischer, voordeliger én duurzamer”, benadrukt Gert Jan Voortman.

Winst boeken

De CER is het gezicht achter het product, stimuleert en faciliteert, aldus de bestuursleden. Leden die participeren in de coöperatie betalen contributie en een percentage van de omzet over de via CER verkochte producten. “Maar dat verdienen ze dubbel en dwars terug”, is Annerie van Bommel stellig. “De krachtenbundeling biedt in alle opzichten meerwaarde. Zo kan er zeker op het gebied van commerciële activiteiten en marketing nog veel winst worden geboekt”, vult Gert Jan aan. Het is de bedoeling een link te leggen naar andere initiatieven in de Achterhoek zoals bijvoorbeeld Slow Food en Cleantech. “Verder is aansluiting bij toeristische routes en festivals een uitgelezen kans om onze streekproducten een extra boost te geven.” De Rabobank toont mede vanwege haar coöperatieve oorsprong belangstelling voor het initiatief. Zo is gezamenlijk het plan ontstaan om later dit jaar een onderzoek te doen naar de behoefte aan streekproducten.

www.eetregionaal.com

Fietsen van Stenis

Fietsen van Stenis

Als er één ondernemer is die al zijn energie in zijn zaak stopt, dan is het wel Marco van Stenis. Vanuit zijn winkel in Warnsveld zet hij zich met ‘Fietsen van Stenis’ onvermoeibaar in voor duurzame mobiliteit in de regio. En dat levert ook een heleboel energie op!

Zes jaar geleden nam Marco van Stenis de fietsenwinkel aan de Rijksstraatweg in Warnsveld over. Daarmee is hij alweer de derde ondernemer die vanuit dat winkelpand zijn bedrijf runt. “Dit pand is ooit als slagerij gebouwd in 1930, in combinatie met een woning. Sinds 1970 is het echter altijd een fietsenwinkel geweest”, trapt Van Stenis af. “Ik ben hier in 2012 in mijn eentje gestart. Middenin de crisis, met het idee dat het vanaf dat moment alleen maar beter kon worden. Dat bleek ook zo te zijn. Al na een half jaar kon ik het werk niet meer aan. Inmiddels heb ik twee jongens vast in dienst die de reparaties doen in de werkplaats, zodat ik mijzelf volledig kan richten op de verkoop van fietsen en de toekomst van de zaak.”

De trend is ‘groen’

Die toekomst staat voor Van Stenis volledig in het teken van duurzaamheid. “Als ik kijk naar de trends in fietsland dan zijn het nu vooral de ‘groene’ fietsen die goed lopen: de e-bikes. Het zijn allang niet meer alleen ouderen die deze fietsen kopen. Je ziet nu zelfs kinderen die voor lange afstanden liever de e-bike pakken dan de bus. Ook de zogenaamde speed pedelecs worden steeds populairder. Dat zijn elektrische fietsen die de 45 km per uur halen en daardoor ideaal zijn voor woon-werkverkeer, met een afstand tot 60 km. Ik heb klanten die daarmee drie keer per week van Zutphen naar Wageningen reizen. Daarnaast zie je met name in de steden veel vraag naar transportfietsen en bakfietsen. De aandacht voor duurzaamheid groeit en daar sluiten wij als fietsenwinkel ook graag bij aan.”

Maximaal verduurzamen

Van Stenis kijkt daarbij beduidend verder dan zijn assortiment fietsen. “Ik wil de groenste fietsenwinkel van Nederland worden. Daarom heb ik voor mezelf een route uitgestippeld om maximaal te verduurzamen. Wij verbruiken hier namelijk nogal wat energie. Voor verlichting, voor compressoren en natuurlijk voor het opladen van alle e-bikes. Toen ik dit pand kocht heb ik meteen alle lampen vervangen door Led verlichting. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Nu ga ik voor 100 m2 zonnepanelen op het dak. Uiteindelijk wil ik met mijn winkel compleet zelfvoorzienend worden.”

Een duwtje in de rug van Rabobank

Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek krijgt volgens accountmanager Irene van Duijn veel energie van ondernemers die zo vooruit denken. “Marco is elke dag 200% met z’n zaak bezig en stuurt continu op het verlagen van energielasten. Daardoor verhoogt hij z’n marges en dat maakt verder investeren in de toekomst vanuit de bank een stuk makkelijker.” “Wij juichen het verduurzamen van bedrijfspanden sowieso toe”, vult financieel adviseur Bertil Nijenbanning aan. “Bij de financiering van bedrijfspanden - of woonwinkelpanden zoals deze - kijken wij als Rabobank naar de energielabels. Ondernemers doen er dus goed aan om hun panden te verduurzamen. Privé werkt dat ook door: hoe minder energielasten je hebt, des te meer rente en aflossing je kunt betalen op een hypotheek. Marco ligt met zijn strategie voor ‘Fietsen van Stenis’ dus goed op koers.”

www.fietsenvanstenis.nl

Het Liefdespad

Het Liefdespad

Bert van Zijtveld is een ondernemer met passie. Met het creëren van allerlei belevingen rondom zijn restaurant De Heikamp, zoals Het Kabouterpad en een Klimbos, weet hij elk jaar ruim 300.000 bezoekers naar landgoed Ruurlo te trekken. Met het Liefdespad komt daar een zeer aantrekkelijke attractie bij.

Van Zijtveld speelt al jaren mee in de top van de Nederlandse horeca. Afgelopen jaar werd hij Nederlands kampioen pannenkoekenbakken en de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants tipte De Heikamp recent nog als ‘Bedrijf van de Toekomst’. “Toch is het bakken van de lekkerste pannenkoeken voor ons alleen niet voldoende. We zitten namelijk op een plek waar te weinig mensen wonen. Om onze aantrekkingskracht te vergroten tot ver buiten de Achterhoek zetten wij daarom volledig in op het creëren van beleving.”

Stroom van ideeën

Het succes van Van Zijtveld’s belevingsconcepten was tweeënhalf jaar geleden aanleiding voor Waterschap Rijn en IJssel om de wateren voor een breder publiek toegankelijk te maken. “In die tijd werd ook bekend dat Museum More naar Ruurlo zou komen. Vanaf dat moment gingen de ideeën stromen. We zagen kansen om nieuwe doelgroepen met elkaar te verbinden middels een pad. En de logische schakel daarvoor was de Baakse Beek. Om van dat natuurlijke verbindingspad een goede beleving te kunnen maken moest er echter nog wel een ‘belevingslaag’ overheen. Toen kwamen we uit op het Liefdespad.”

Liefde voor kunst

Het Liefdespad wordt een wandel- en belevingsroute van 5 kilometer. Op gepaste plaatsen langs het pad worden loveseats geplaatst; kunststukken die uiting geven aan de liefde voor de plek of een bepaald thema. “Dat kan liefde voor het water zijn, maar evenzogoed liefde voor techniek, liefde voor eten, liefde voor elkaar. Bedenk het maar. Het Liefdespad wordt aantrekkelijk voor jong en oud. Heb je al een jarenlange relatie? Dan loop je samen een heerlijk APK-rondje. Ben je single en ga je op date? Dan is het Liefdespad een ideale ontmoetingsplek. De spanning begint al in de trein, want Arriva gaat mee in ons idee. Je komt straks met de Love Train Ruurlo binnen”, glundert Van Zijtveld, “om elkaar vervolgens op het bankje van bijvoorbeeld de Rabobank diep in de ogen te kijken. Ook komt er een schooleducatiepad bij waarin voorlichting over de liefde centraal staat en een app waarmee je harten kunt jagen in het bos. We creëren kortom een belevenis waarmee we de Achterhoek nog beter op de kaart zetten. 14 februari 2019 hopen we het Liefdespad groots te openen.”

Bijdrage uit het Rabobank Coöperatiefonds

Met het Liefdespad weet Van Zijtveld vele harten te raken. “Het Waterschap en de gemeente Berkelland steunden ons van meet af aan. Om in aanmerking te komen voor Europese subsidies hadden we echter cofinanciering nodig. Gelukkig blijken er veel partijen te zijn met hart voor de Achterhoek. Inmiddels zijn er zo’n 40 founders die zich (financieel) verbinden aan het Liefdespad.” Ook Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek omarmt het idee. “De bank is een van die founders en wil met een mooie loveseat een passende invulling geven aan haar betrokkenheid bij de Achterhoek. Hiervoor hebben wij een liefdevolle bijdrage van 25.000 euro uit het Coöperatiefonds ontvangen. Daar krijg je toch vlinders van in je buik?!”

www.liefdespad.nl

“Een Kunstmestvrije Achterhoek is goed voor iedereen”

“Een Kunstmestvrije Achterhoek is goed voor iedereen”

Achterhoekse melkveehouders zijn gestart met een pilot waarin het gebruik van kunstmest voor de bemesting van grasland wordt vervangen door vloeibare mineralen uit mest. “Met het project Kunstmestvrije Achterhoek willen wij aantonen dat het gebruik van regionale reststromen een betere en duurzamere bemestingswijze is.”

Joris Groot Zevert en Arjan Prinsen zijn de aanjagers van het project, dat wereldwijd als zeer innovatief wordt beschouwd. Met een moderne installatie in Beltrum halen zij belangrijke mineralen uit dierlijke mest, die kunnen worden ingezet als voedingsstof voor de bodem. “Nederlandse veehouders hebben zich te houden aan het mestbeleid dat is vastgelegd door de overheid. In dat beleid staat nu een pilot beschreven, specifiek voor de Achterhoek, waarbij 150 boeren de vloeibare mineralen uit dierlijke mest mogen inzetten als bemesting voor grasland.”

Waarom is dat zo belangrijk?

Prinsen: “Veehouders voeren nu hun mest af en betalen daar zo’n 20 á 25 euro per kuub voor. Vervolgens moeten ze voor veel geld weer kunstmest inkopen. De boer betaalt dus twee keer. De productie van die kunstmest vraagt om een enorme hoeveelheid aardgas en levert bovendien een grote bijdrage aan de fijnstofproductie. Beide vormen een enorme belasting voor het milieu. Dat kan en moet anders. Met het project Kunstmestvrije Achterhoek zorgen we voor een duurzame kringloop van mineralen en beperken we de fijnstof en de CO2-uitstoot in Gelderland. Ook creëren we nieuwe werkgelegenheid. Misschien nog wel het belangrijkste: met dit project maken we van de regio Achterhoek een voorbeeld voor de rest van Nederland en heel veel andere landen.”

Hoe halen jullie mineralen uit dierlijke mest?

“In onze biogasinstallatie zetten wij aangevoerde mest na vergisting om in water, kalium+stikstof vloeistof, calciumfosfaat en organische stof zonder fosfaat. Deze organische stof kunnen we hier in de regio goed gebruiken om grond vruchtbaar te houden. Organische stof is een verrijking voor de bodem; het houdt water vast en zorgt ervoor dat er minder uitspoeling van mineralen plaatsvindt naar grondwater. Het water dat we overhouden is zo schoon dat we deze kunnen teruggeven aan de natuur. Wij voeren het water af naar watergang “de Berkel”, aldus Groot Zevert.

Hoe ziet de pilot eruit?

“Er zijn nu 10 melkveehouders geselecteerd en daar is een bemestingsplan voor gemaakt. Op de percelen van deze boeren wordt de ene helft bemest met kunstmest en de andere helft met de vloeibare mineralen van ons. Om deze meststof met precisie op het land te kunnen brengen maken we gebruik van gps en een moderne doseertechniek voor minimale verliezen en maximale opbrengst. Volgend jaar willen we 75 boeren betrekken bij Kunstmestvrije Achterhoek en het jaar daarop 150. De pilot loopt 4 jaar”, vertellen Groot Zevert en Prinsen trots.

Welke rol speelt de Rabobank?

Michel Grootholt, Accountmanager Grootzakelijk Food en Agri: “Als dé Food & Agri bank steunen wij dit project omdat het de hele agrarische sector sterker maakt. Veehouders zijn continu bezig om te zorgen dat mineralen op een nette manier worden hergebruikt. Groot Zevert is een voorloper op dit gebied. Vanuit onze visie ‘Banking for Food’ denken wij op allerlei gebieden graag met ze mee. Want een kunstmestvrije Achterhoek is goed voor iedereen.”

Slagerij Sieverink

Slagerij Sieverink

Na bijna 40 jaar ondernemer- en vakmanschap, vinden Joke en Bennie Sieverink het tijd om het stokje door te geven aan de volgende generatie. In Erik Nijenhuis hebben ze de ideale opvolger voor hun ambachtelijke slagerij in Lochem gevonden. In 1980 namen Joke en Bennie Sieverink de slagerij op de Markt in Lochem over van de familie Rijswijk. Joke vertelt: “We waren hartstikke jong, 22 en 24 jaar. Natuurlijk waren we enthousiast en gedreven, maar we moesten achteraf gezien alles nog leren. Mede daardoor hebben we zeer roerige jaren achter de rug. Toen we een paar jaar geleden een hulp zochten achter in de slagerij zeiden we tegen elkaar: Eigenlijk zou dat iemand moeten zijn die de intentie heeft om ooit voor zichzelf te beginnen. Want dan geef je iemand de kans om rustig de zaak in te groeien. Dat hebben we een paar keer geprobeerd zonder resultaat. Totdat Erik op een dag de winkel binnenkwam samen met zijn vriendin. We dachten allebei precies hetzelfde: dit kon ‘m weleens wezen.”

Hoe stond jij er op dat moment in Erik?

“Ja, goed! Al sinds mijn 11de ben ik in een slagerij te vinden. Ik ben begonnen met schoonmaken en saté prikken en heb na de slagersvakschool altijd in een slagerij gewerkt. Op een gegeven moment stelde ik mezelf de vraag: wil je altijd voor een baas blijven werken of ga je een keer voor jezelf beginnen? Toen ik de advertentie van Sieverink zag, was mijn interesse gewekt. En vanaf het eerste contact voelde het ook meteen goed.” 

Hoe stond jij er op dat moment in Erik?

“In onze ogen kan een overname alleen slagen als iemand voldoende is ingewerkt. Daar hadden wij eerst vijf jaar voor in gedachten, maar we zien nu dat drie jaar ruim voldoende is. Erik is een jaar bij ons in dienst geweest en is sinds 2017 volwaardig vennoot van de VOF die we met z’n drieën zijn begonnen. Het doel van die VOF is tweeledig: Erik kan snel ervaring opbouwen als ondernemer en sparen om het overnamekapitaal bij elkaar te krijgen. En wij kunnen over twee jaar stoppen. Het mes snijdt dus aan twee kanten”, aldus Joke. “In 2020 zal het overnameproces afgerond worden en gaat Erik als ondernemer alleen verder.”

Hoe bevalt de samenwerking?

Bennie: “Boven verwachting. Natuurlijk kijk je eerst even wat voor vlees je in de kuip hebt, want ieder werkt op z’n eigen manier. Erik is nu bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de inkoop en doet dat heel anders dan ik altijd gedaan heb, maar dat is prima. Ik zie het als een gezonde ontwikkeling en ben erg blij dat het bedrijf zo professioneel wordt doorgezet.”

Erik, wat verwacht je van het ondernemerschap?

“Het slagersvak is mijn hobby en ik wil er hier echt iets moois van maken. Dat zal hard werken worden, al was het maar omdat mensen steeds bewuster kiezen wat ze eten. Vlees wordt steeds meer een luxe artikel. Het bieden van toegevoegde waarde wordt daardoor ook steeds belangrijker. Slagerij Sieverink speelt daar al jaren op in met kant en klare maaltijden die in samenwerking met een professionele kok worden samengesteld. Ik vind het een uitdaging om mezelf ook de komende jaren te blijven onderscheiden met kwaliteit.”

Speelt de Rabobank daarbij nog een rol?

“Met Martin Peters van de Rabobank zijn we al in een heel vroeg stadium in gesprek gegaan over de overname. Hierdoor weet ik nu precies wanneer ik wat moet aanleveren en wat ik aan eigen geld moet aanhouden. Wat mij enorm heeft geholpen is de MKB Collegetour van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. Daardoor weet ik nu nog beter hoe een bank denkt en werkt, daar ga ik de komende jaren zeker mijn voordeel mee doen.”

www.slagerijsieverink.nl

Leden in de spotlights

Leden in de spotlights

Wat de heer G.B. Huiskamp in 1913 begon als wagen- en rijtuigmakerij, is anno 2018 uitgegroeid tot een internationaal gerespecteerd bedrijf voor het bouwen, repareren en onderhouden van uiteenlopende rouwvervoermiddelen. Huiskamp Carrosseriefabriek in Winterswijk mag zich zelfs trendsetter noemen in een markt waar alles draait om het leveren van toegevoegde waarde. Directeur Hans Legters: “De auto’s die wij maken zijn stuk voor stuk custom-built.”

Hans en Willi Legters vormen samen met hun zoons Jaap en Huib tegenwoordig de directie van Huiskamp. Als familie leven ze volledig voor hun bedrijf. “Toen Willi en ik de zaak in 1985 samen met onze toenmalig compagnons Willy en Henny Bruntink van de heer Huiskamp overnamen, waren wij een landelijke speler met zes man personeel. Tegenwoordig werken hier zo’n veertig specialisten en beschikken we over een hecht dealernetwerk. De rouwvervoermiddelen die we samen bouwen, rijden vooral in Nederland, Duitsland, België en Scandinavië”, vertelt Hans. “Het is mooi dat wij dit prachtige bedrijf als familie kunnen voortzetten.”

Autofabrikant in het klein

“De uitvaartbranche is continu in beweging”, stelt Jaap. “De tijd dat standaard stationwagens met een kistvloer voldoende ruimte boden is voorbij. Mensen worden steeds groter en auto’s steeds kleiner. Om je een idee te geven: uitvaartauto’s hebben tegenwoordig een kistvloer nodig van 2.60 tot 3 meter, waar vroeger 2.30 meter al voldoende was. Dus het komt nu vooral aan op design: verbreden, verlengen, verhogen. En dat is ons sterke punt. We kopen nieuwe auto’s in, zagen ze platgezegd doormidden en bouwen ze vervolgens volledig om conform de specifieke wensen van onze afnemers en de internationaal geldende normen. Daarvoor hebben we alles in eigen huis. Een plaatwerk- en constructieafdeling, een spuiterij, een stoffeerderij en een technische afdeling voor onder andere de elektronica. We zijn feitelijk een autofabrikant in het klein. En sinds de fusie met Max Snoek Autoschade in 2001, kunnen ook Achterhoekers met schade aan hun personenauto bij ons terecht. Met een team van acht schadespecialisten, runt mijn broer Huib nu onze dochter Snoeck-Huiskamp Autoschade.”

Beleving steeds belangrijker

Willi: “Wie aan uitvaartauto’s denkt, denkt meestal alleen aan auto’s ‘met een vlag’. Die maken natuurlijk een belangrijk onderdeel uit van een uitvaart, maar iemand die is overleden wordt soms nog wel drie of vier keer getransporteerd vóór die laatste rit. Daarvoor maken we speciale rouwtransportauto’s op basis van bijvoorbeeld een Mercedes Vito.” Huib: “Sommige mensen vinden rouwauto’s iets naargeestigs hebben, maar het team van Huiskamp kan haar creativiteit er volledig in kwijt. Geen model en klantenwens is tenslotte hetzelfde. De ‘Amerikanen’ zoals de Cadillac en de Lincoln, worden geïmporteerd en volledig aangepast naar de wensen van de opdrachtgever en de Nederlandse wetgeving. In het Technopark worden vooral Mercedessen gebouwd, maar ook de basis van een Volvo, BMW of zelfs Tesla behoren tot de mogelijkheden. Technisch gezien zijn dat voor Huiskamp mooie uitdagingen. Bij een laatste rit draait het altijd om beleving. Sterrenhemels, bijzondere kleurstellingen en materialen, een  compleet glazen dak; eigenlijk kan Huiskamp alles maken wat de klant wil.”

Standaard voorzien van goede ideeën

“Naast een waardige uitstraling, beschikken onze A-merk rouwauto’s over tal van oplossingen die de uitvaartondernemer ondersteunen bij zijn dagelijkse werkzaamheden. Denk aan elektrisch uitschuifbare kistvloeren, eenvoudig te reinigen materialen, handige vakken, laden en kasten, bumperbeveiliging; van alles. Daarbij moet je weten dat elke cultuur weer anders is. Een uitvaartauto voor Noorwegen is compleet anders dan een rouwwagen voor Finland. En waar we in Denemarken en Nederland werken met vlakke kisten, staan de kisten in Duitsland op pootjes. Elke auto die wij maken is uniek en door ons standaard voorzien van goede ideeën”, aldus Hans.

Elite Veulenveiling

Elite Veulenveiling

De Veulenveiling Borculo is 40 jaar geleden gestart om kwalitatieve veulens die gefokt worden in de regio van Borculo aan de man te brengen. Inmiddels is de veulenveiling uitgegroeid tot een internationaal handelsplatform, waarbij er in 2 dagen tijd 120 topveulens worden geveild. Voorzitter Jan Markink vertelt ons wat deze veiling zo bijzonder maakt.

Wie komen er naar de Nationale Eliteveiling Borculo?

“De kopers komen niet alleen uit Nederland, maar uit de hele wereld. China, Amerika, Australië… noem maar op. Ook de gefokte veulens komen niet alleen uit eigen land, maar uit Duitsland, België en Denemarken. 75% van de kopers is live aanwezig, de rest biedt telefonisch. Zij kunnen meekijken via een livestream. Bovendien zijn de geselecteerde veulens een maand van tevoren al te bekijken op de website. In het publiek zitten daarnaast ook nog zo’n 1.000 tot 1.500 toeschouwers. Iedereen is welkom, ook als je niet veel met paarden hebt is het een bijzondere beleving om de veiling een keer mee te maken. Het is niet nodig om je vooraf aan te melden. Je kunt voor € 7,50 per persoon een tribunekaart kopen bij de kassa of op onze website.”

Hoe komen jullie aan de beste veulens?

“De kracht van het evenement is dat er vooraf een strenge selectie plaatsvindt. Uit zo’n 800 veulens worden 60 springveulens en 60 dressuurveulens gekozen door een vakbekwame selectiecommissie. De commissie zoekt hiervoor ieder jaar opnieuw topveulens met een interessante bloedvoering en ruim voldoende sportprestaties en predicaten in de moederlijn.”

Wat maakt de Eliteveiling Borculo uniek?

“Internationale kopers komen omdat ze weten dat er sprake is van goede kwaliteit. Dat zie je terug in de biedingen. Deze beginnen vanaf € 4.000,-. Een springveulen brengt gemiddeld € 15.000,- op, een dressuurveulen € 14.000,-.”

Stichting Zutphen Ambachtstad

Stichting Zutphen Ambachtstad

Het tekort aan goed geschoold technisch personeel laat zich voelen. Bedrijven kunnen steeds moeilijker aan vakbekwame medewerkers komen, ze noemen de situatie zelfs nijpend. De noodkreet is begrijpelijk want onze economie loopt vast zonder loodgieters, bouwvakkers, automonteurs, installateurs en ICT’ers. Maar ook rietdekkers, slagers, meubelmakers, steenhouwers en vioolbouwers blijven nodig. Stichting Zutphen Ambachtstad probeert het tij te keren. “Veel kinderen willen juist graag met de handen werken.”

Oude ambachten dreigen te verdwijnen en ook voor nieuwe ambachten is te weinig interesse. De zorg hierover wordt breed gedragen. Immers, techniek speelt een cruciale rol in onze moderne samenleving. Stichting Zutphen Ambachtstad wil op verschillende

manieren een beweging op gang brengen. “Er moet meer waardering komen voor ambacht en techniek. Er bestaat een grote behoefte aan vaklieden die werken met hoofd, hart en handen. We willen de belangstelling aanwakkeren en richten ons daarbij zeker ook op jongeren”, benadrukken de bestuursleden Judith Blekman, Rita Schoonman, Frans Manders en Antti Hänninen. “Kinderen moeten op jonge leeftijd met techniek in aanraking worden gebracht”, zegt Judith, voorzitter van de stichting. “Ze krijgen dan de kans om interesses en talenten in die richting te ontwikkelen”, vult Antti aan. “Kinderen vinden het vaak heel leuk om iets tastbaars te maken en raken enthousiast. Maar meestal blijft het daarbij”, stelt Frans. “Het is een imagoprobleem. Ouders spelen daarbij een grote rol. Ze luisteren misschien niet goed naar wat hun kinderen echt willen. Ze hebben liever dat ze voor het vwo kiezen dan voor het vmbo.

Daarnaast wordt er op de basisschool amper nog aan handvaardigheid gedaan.”

Beleven

Stichting Zutphen Ambachtstad is op verschillende fronten actief. Zo is het initiatiefnemer van Festival Ambacht21 dat jaarlijks op verschillende locaties in het centrum van de Hanzestad wordt gehouden. Dat gebeurt in samenwerking met het Techniek Platform Steden3Hoek en Cleantech. De vierde editie van het populaire

evenement staat op zondag 16 september op het programma. Op het festival draait alles om werken met nieuwe en oude technieken. Iedereen is welkom. “Bezoekers kunnen kennismaken met specialistische beroepen en heel belangrijk, ze gaan ook zelf aan de slag. Je moet het beleven. Dat werkt het beste en inspireert”, legt Rita uit. Oude ambachten dreigen te verdwijnen en ook voor nieuwe ambachten is te weinig interesse. De zorg hierover wordt breed gedragen. Immers, techniek speelt een cruciale rol in onze moderne samenleving. Stichting Zutphen Ambachtstad wil op verschillende manieren een beweging op gang brengen. “Er moet meer waardering komen voor ambacht en techniek. Er bestaat een grote behoefte aan vaklieden die werken met hoofd, hart en handen. We willen de belangstelling aanwakkeren en richten ons daarbij zeker ook op

“Het is goed als kinderen met hun ouders komen”, aldus het bestuurslid. “Dan is het een gezamenlijke ervaring en kunnen ze er thuis nog eens over napraten.” Ook voor mensen die van beroep willen veranderen, de zogenoemde zij-instromers, biedt het evenement volop mogelijkheden om zich te oriënteren. Antti: “Het is een etalage van techniek. Een combinatie van oude en nieuwe ambachten met zeker ook ruimte voor innovaties.”

Lange adem

Het belevings- en doefestival is een gouden greep van Stichting Zutphen Ambachtstad. Het aantal deelnemers groeit sterk en vorig jaar trok het evenement ruim 30.000 bezoekers, waaronder veel kinderen van 8 tot 14 jaar. “Het geeft aan dat we met het concept de juiste snaar raken”, beseft Judith. “Daarmee is het probleem nog niet gelijk opgelost, dat is een kwestie van lange adem. Eerst zaadjes planten en later oogsten.” Naast Festival Ambacht21 is de stichting betrokken bij Play Learn en Do-dagen op basisscholen in de regio en Pauw coaching waarbij ontplooiing vanuit je authenticiteit wordt gestimuleerd. Ter ondersteuning ontvangt Stichting Zutphen Ambachtstad een structurele financiële bijdrage uit het Coöperatiefonds van de Rabobank. De stichting zoekt bij haar activiteiten nadrukkelijk de samenwerking met andere partijen die techniek omarmen. “Het is echt een gezamenlijke missie. We trekken samen op met bedrijven, onderwijsinstellingen en ambachtsinitiatieven in de regio. Dan is het mogelijk iets te veranderen en een stuk bewustwording te creëren.”

www.ambacht21.nl

Hans Riesewijk: Ik geniet volop van de diversiteit van het leven

Hans Riesewijk: Ik geniet volop van de diversiteit van het leven

Hij is opgeleid als wis- en natuurkundeleraar, werkte als manager bij een ingenieursbureau, richtte op zijn 37 e zijn eigen IT-bedrijf op en inspireert sinds oktober vorig jaar kinderen met avonturen van ‘Poepert de aap’. Hans Riesewijk (68) is het levende bewijs dat een succesvolle carrière heel divers kan zijn. “40 jaar dezelfde baan? Dat moet je in deze tijd helemaal niet willen.”

Hans Riesewijk is iemand die het onbekende niet schuwt. “Ik heb mijn hele leven opengestaan voor nieuwe dingen. Bij het ingenieursbureau waar ik na mijn studie ging werken mocht ik nieuwe machines maken. Daarna ben ik op m’n zolder software gaan ontwikkelen. En toen ik in aanraking kwam met internet, halverwege de jaren negentig, zag ik het meteen: dit gaat het worden! Vanaf dat moment ben ik me gaan richten op webbased applicaties. Daarna kwam natuurlijk de Cloud en zo is dat bedrijf gaan groeien. Op mijn 65 e heb ik het bedrijf verkocht en sindsdien heb ik me volledig op het schrijven gestort.”

Dat klinkt als een spannend jongensboek…

“Nou weet je, creativiteit is altijd de rode draad in mijn leven geweest. In de jaren zestig schreef ik al songteksten voor de band waarin ik als gitarist speelde. Geweldige tijd was dat overigens; vijf keer optreden in één weekend, heerlijk. En toen mijn kinderen klein waren, vertelde ik ze elke avond verhalen. Uit m’n hoofd. Zo is er een figuur ontstaan die allerlei avonturen beleefde, Poepert de aap. Die ben ik gaan opschrijven en staan nu in een mooi kinderboek: Poepert de aap en de duizend-ballonnenballon. Het gaat over een aap die graag wil vliegen… Inmiddels ben ik alweer met het volgende kinderboek bezig. Dat wordt een sprookje waarin ik kinderen meeneem naar de waanzinnige wereld van de kwantummechanica. Kunstmatige intelligentie, Robotica, Big Data… ze krijgen er onherroepelijk mee te maken!”

Hoe kom je aan al die ideeën?

“Door veel te fantaseren! In je fantasie kun je ongestraft gekke dingen doen. Ik zie het als een proeflaboratorium waarin ik onbeperkt nieuwe dingen kan bedenken. Ik ben er heilig van overtuigd dat je je in het leven nooit op één ding moet focussen. Want als dat stopt, dan houdt alles op. Nee, het leven bestaat bij de gratie van diversiteit. En daar geniet ik volop van.”

“Ik geniet volop van de diversiteit van het leven”

Rabo Starter van het Kwartaal: Fysio Samen Sterk

Rabo Starter van het Kwartaal: Fysio Samen Sterk

Samen staan ze sterk. Manon te Vaarwerk, Marieke Wielens en Moniek Kroekenstoel zijn de nieuwe eigenaren van Fysio Samen Sterk in Eibergen. Ze genieten inmiddels bekendheid als de 3 M’s, zoals ze gekscherend vanwege dezelfde eerste letter van hun voornamen worden genoemd. Het drietal nam per 1 februari Fysiotherapie Knobben over, de praktijk waar ze al jarenlang aan verbonden waren. “Deze stap lag voor de hand. Daardoor voelt het als een natuurlijke overgang. Samen durven we dit avontuur aan.”

Frisse kleuren, een andere naam en een bijpassend logo. Met nieuw elan is Fysio Samen Sterk van start gegaan. Toch is er buiten de overname om verder niet zo veel veranderd. De praktijk wordt met dezelfde gezichten, alleen in een iets andere rol, op de oude vertrouwde manier voortgezet. “Dat is goed voor de continuïteit en ook wel zo prettig voor de cliënten. De basis voor de samenwerking is vertrouwen. Dat in combinatie met een flinke portie bevlogenheid moet tot succes leiden. Daarnaast is het een uitgelezen kans om ons verder te ontwikkelen.”

Oplossing

Door het gedegen overnameproces konden Manon, Marieke en Moniek en de andere medewerkers langzaam wennen aan de nieuwe situatie. Praktijkhouder Charles Knobben kondigde in een vroegtijdig stadium aan dat hij op termijn wilde stoppen. Hij stelde afzonderlijk aan de drie vaste krachten de vraag of ze eventueel belangstelling hadden om de goedlopende praktijk over te nemen. “We stonden er allemaal positief tegenover, alleen niet in ons eentje. Dan zou het gezien alle extra werkzaamheden lastig te combineren zijn met de functie van fysiotherapeute. Dat zagen we niet zitten.” De dames raakten met elkaar in gesprek over het dilemma en al snel was de oplossing gevonden: een constructie waarbij ze gezamenlijk de kar zouden gaan trekken. “Op die manier kunnen de taken worden verdeeld en valt het allemaal te behappen.”

Goodwill

Toch duurde het nog even voordat de kogel definitief door de kerk was. Er bleek tijd nodig om alles goed op een rij te zetten, de onderhandelingen af te ronden en een maatschap te vormen. De ambitieuze dertigers lieten zich tijdens dit traject begeleiden. “Het overnemen van een praktijk is voor ons natuurlijk geen gesneden koek. Het gaat om complexe materie. Daar wil je geen risico mee lopen.” De financiering was een ander aandachtspunt. De overname van goodwill en inventaris ging gepaard met een forse investering. “Maar dat ging verrassend genoeg heel soepeltjes. De Rabobank kende geen twijfels en adviseur Niels Breitner maakte ons nog enthousiaster. We kregen al snel groen licht waardoor het besef groeide dat het echt mogelijk was.”

Uitdaging

Fysio Samen Sterk gaat dus grotendeels op dezelfde voet verder als voorheen. Toch zijn er al wat wijzigingen doorgevoerd. De openingstijden zijn verruimd en er is meer aandacht voor dossiervorming ook op het gebied van kwaliteitseisen. In de nabije toekomst willen de kersverse ondernemers de praktijk verder uitbreiden en op een nog hoger peil brengen. “Dat vormt een uitdaging.” De dienstverlening is met onder andere fysiotherapie, manuele therapie, oedeemtherapie, dry needling, medical taping en sporten onder begeleiding al uitgebreid te noemen. Het is echter de bedoeling om nog meer specialisaties met behulp van moderne technieken aan te bieden. “Ook bestaat de wens om de twee huidige locaties samen te voegen. Het biedt namelijk voordeel om alle onderdelen onder één dak te hebben.” Geen overhaaste beslissingen, maar verbeteringen via de geleidelijke weg. Alles op zijn tijd. Ook hier zijn de 3 M’s het volledig eens. “De neuzen staan dezelfde kant op en we vullen elkaar prima aan. Het ziet er allemaal positief uit; mede door de vergrijzing is er werk genoeg. De cliënten staan hier echt centraal. Zij worden snel, goed en gericht behandeld. Dat is toch waar alles om draait.”

www.fysiosamensterk.nl

Leden in de spotlights: BRM Lasers

Leden in de spotlights: BRM Lasers

BRM staat voor Bram, Rose, Max. Het zijn de namen van de drie kinderen van vader Erik van Turnhout, die het bedrijf in 2010 is gestart. “Mijn vader heeft altijd in de metaalbewerkingsmachines gezeten. Nadat hij zijn eerste bedrijf TUWI had verkocht, zag hij op tv dat er lasers waren die non-metalen verwerkten, zoals hout, kunststof, textiel en leer. Dat trok z’n aandacht. Al snel kwam hij erachter dat er aan de onderkant van de markt nauwelijks aanbod was, maar wel veel vraag. Vanaf dat moment is hij op en neer naar China gevlogen om een goede én betaalbare lasermachine te ontwikkelen”, vertelt Bram.

Bizar brede afzetmarkt

De eerste drie jaar stonden volledig in het teken van productontwikkeling en marktfeedback om een superveelzijdige machine aan te kunnen bieden. “Met één en dezelfde techniek waren wij in staat om leer te snijden, hout te bewerken, maquettes te maken, grafstenen, pennen en trofeeën te graveren, bedenk het maar. Er ging een wereld voor ons open. Deze lasermachine konden wij verkopen aan architecten, modeontwerpers, reclamebureaus, scholen, ja aan wie niet? De afzetmarkt was bizar breed. Tot dat moment was ik alleen zijdelings bij de zaak betrokken, maar toen de hobby van mijn vader uit de hand begon te lopen heb ik gezegd: ik kom je helpen. Met name op het gebied van business development.” Omdat Bram niet overloopt van technisch inzicht, wordt besloten om een technische partner te vinden. “In 2014 is Eric bij ons komen werken. Eric is altijd internationaal monteur geweest en beschikt over enorme technische ervaring met grote, complexe projecten. Samen vormen wij een goed team en zodoende hebben wij op 1 januari 2015 BRM Lasers van mijn vader overgenomen.”

Hoogwaardige en betaalbare lasermachine

Een jaar na de overname kiezen Bram en Eric voor een andere groeistrategie. “Mijn vader was machinehandelaar; ik keek vooral met een bedrijfskundige blik naar het bedrijf. Ik wil met BRM een groot, wereldwijd bekend merk worden en ben ervan overtuigd dat we met onze specifieke lasertechniek en slechts een paar modellen ontzettend veel markten kunnen bedienen. Er is geen enkel ander bedrijf dat zo’n hoogwaardige machine aan de onderkant van de markt kan aanbieden. Niets staat ons in de weg om een internationaal groot merk op te bouwen.”

Om dat voor elkaar te krijgen investeert BRM Lasers veel in marketing. “Wij bieden niet alleen lasermachines aan, we denken vooral mee met de klant. We geven demonstraties en helpen met plezier met het opzetten van de eerste productiebatch. Onze insteek - onze ‘Why’ - is dat wij groei voor klanten mogelijk maken. Zowel voor onze eindklanten als voor onze verkooppartners in de landen waar wij zaken doen. Het gaat uiteindelijk niet om de machine maar om wat je ermee kunt. Om het graveer- of snij-idee. Met gerichte online marketing dragen wij deze boodschap wereldwijd uit.”

BRM DNA

Met een forse groei in Winterswijk bewijzen Bram en Eric in korte tijd hun gelijk. BRM Lasers levert machines in alle delen van de wereld en telt inmiddels 35 medewerkers. “Om die groei in goede banen te leiden hebben wij intern het BRM DNA opgezet. Iedere medewerker moet daarmee matchen. Het draait bij ons vooral om betrokkenheid. Dat vind je ook terug in ons commerciële doel voor dit jaar. Het gaat ons niet om het koud wegzetten van machines. Nee, we zoeken 500 nieuwe BRM-bassadors: klanten die zó enthousiast zijn over onze verkoopondersteuning, installatie, service etc., dat ze dat graag doorvertellen. Pas dan doen we het goed.”

Binding met de Rabobank

Persoonlijke betrokkenheid is ook de reden dat BRM Lasers voor kredietverruiming een paar jaar geleden is overgestapt naar Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. “Ard Somsen, onze accountmanager, werd meteen enthousiast van wat wij hier aan het doen waren. Dat is wat wij zoeken: partijen die meedenken en gaan voor een duurzame relatie. De Rabobank is een goede keuze gebleken. Het feit dat we nu in Samenspraak staan maakt van de Rabobank bovendien een mooie BRM-bassador.”

Financiële planning: grip op de zaak en op de toekomst

Financiële planning: grip op de zaak en op de toekomst

Vraag een ondernemer naar zijn ambities en hij begint hoogstwaarschijnlijk over zijn bedrijf. Slechts een enkeling noemt daarbij ook zijn persoonlijke wensen en doelen op financieel gebied. Volgens Robin Klokgieters, accountmanager Private Banking bij Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek, zou het echter goed zijn als meer ondernemers stilstaan bij hun (toekomstige) financiële positie. “Omdat ze voor zaken zoals arbeidsongeschiktheid, pensioen en vermogen meer op zichzelf zijn aangewezen dan iemand in loondienst.”

Volgens Robin maken veel ondernemers nog onbewust keuzes om bepaalde zaken wel of niet te regelen. “Ik spreek regelmatig ondernemers die heel goed weten waar ze vandaag staan, maar eigenlijk geen idee hebben hoe hun persoonlijke financiële situatie eruit ziet over pakweg tien of vijfentwintig jaar. Met de financiële planning kunnen wij dat op basis van persoonlijke wensen en doelen inzichtelijk maken. We brengen de huidige financiële positie in beeld en laten zien hoe zich dat naar verwachting richting de toekomst ontwikkelt. Met dat inzicht kunnen er veel bewuster keuzes worden gemaakt: wat wil je en welke financiële maatregelen passen daar bij?”

Helder financieel plan

Luuk Domhof (41), mede-eigenaar van fastfood cateraar De Timp in Zieuwent, heeft recent een financieel plan door de Rabobank laten opstellen. “Je bent alle dagen druk, hebt veel balletjes hoog te houden. Juist dan is het goed om een keer te weten hoe het er financieel allemaal voor staat. Daarbij realiseer ik me terdege dat het horecawerk en het nachtleven wat daarbij hoort behoorlijk intensief is. Wij verkopen friet en snacks op evenementen van 60 tot 200.000 personen. Nu houd ik dat nog goed vol, maar wat als dat over een jaar of tien minder wordt?

Als je ooit een stap terug wilt doen heb je daar toch financiële middelen voor nodig. Natuurlijk kun je als ondernemer zelf een Excel-sheet maken om financieel overzicht te krijgen, maar de Rabobank kan dat veel beter. Robin heeft samen met een intern financieel planner, voor mij een helder financieel plan gemaakt, voorzien van een goed en onafhankelijk advies om mijn wensen en doelen (voor later) te kunnen realiseren.”

Naar de toekomst toe redeneren

“Het beginpunt van elk financieel plan is nu”, vervolgt Robin. “Met financiële planning wordt de huidige financiële situatie doorgerekend naar de toekomst en afgezet tegen de persoonlijke wensen en voorkeuren. Wanneer wil je stoppen met werken? Hoeveel inkomen wil je dan graag hebben? Hoeveel vermogen heb je daarvoor nodig?

Is een bepaald rendement noodzakelijk? Wat is de werking van inflatie in combinatie met de huidige lage rente? Wij beschikken binnen de bank over speciale planning software die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Zo komen we tot een leidraad waar de ondernemer echt houvast aan heeft en helpt bij het maken van (financiële) keuzes.” “Dat is precies de reden waarom ik de bank gevraagd heb om een financieel plan voor mij te maken”, reageert Luuk. “Ik wil niet alleen grip op de zaak, maar ook op mijn financiële toekomst. Zodat ik zeker weet dat we ons later goed kunnen redden privé. Ik heb ook nog vier zoons die later misschien willen gaan studeren.”

Stip op de horizon

Op de vraag of het financieel plan zijn visie op ondernemen heeft veranderd, antwoord Luuk stellig: “Welnee! Ik blijf volop investeren in De Timp. Ook hier werken we continu toe naar wensen en doelen.

Wij willen bijvoorbeeld 100% energieneutraal opereren. We rijden al op eigen brandstof, gemaakt van frituurolie. En binnenkort gaan wij als een van de eerste bedrijven in de regio echt off-grid. Een ander voorbeeld is onze wens om al onze producten uit een straal van 20 kilometer rondom Zieuwent te halen. We zijn nu bezig met een streekplank, waar uitsluitend producten uit de streek op geserveerd worden. Het realiseren van zo’n stip op de horizon geeft een heel goed gevoel.” Lachend: “Zo werkt het waarschijnlijk ook met financiële planning.”

www.detimp.nl

Restaurant de Pauw in Warnsveld

Restaurant De Pauw in Warnsveld moest voor Gerrit Nikkels (64) de kroon worden op een succesvolle carrière in de horeca. Maar drie weken na de opening gooide kortsluiting op 23 april 2017 roet in het eten.

Met 1.000 geleende guldens en een droom, begint Nikkels op 16 jarige leeftijd voor zichzelf met een ijscokar. “Dat geld wilde ik aanvankelijk lenen bij de Boerenleenbank in Gorssel, maar daar kreeg ik nul op het rekest.” Lachend: “Ik zie het nog voor me. Meneer te Linde, de kassier, keek me aan en zei: ‘Je bent er één van Nikkels he? Leer eerst maar een keer geld brengen, voordat je ’t komt halen’. Gelukkig wilde mijn baas bij de lokale supermarkt waar ik werkte het geld wel lenen en zo ben ik voor mezelf begonnen.”

Restaurant de Pauw in Warnsveld

47 jaar succesvol ondernemerschap

De ijscokar werd een snackbar en daarna volgden diverse succesvolle horecagelegenheden. “Ik ben eigenaar geweest van o.a. De Roskam in Gorssel, De Aanleg in Almen en De Sluis in Eefde. Stuk voor stuk prachtige zaken waar ik 47 jaar lang mijn hele ziel en zaligheid in gelegd heb. Omdat ik graag de vijftig jaar vol wil maken, kocht ik vorig jaar maart restaurant De Pauw. Op 3 april 2017 beleefden we daar een mooie opening, maar drie weken later zag de toekomst er ineens heel anders uit. 23 april, om half zeven in de ochtend, stond er een motoragent aan de deur om te vertellen dat De Pauw in brand stond.”

Bedrijfsschade verzekerd

Aanvankelijk dacht Nikkels nog met de schrik vrij te komen. “Er was vanaf de weg geen rook te zien, maar toen ik de schade ín het restaurant zag wist ik het écht niet meer. Ik zat er helemaal doorheen. Gelukkig was Sebastiaan Boekhorst, mijn verzekeringsadviseur van de Rabobank, er ook.” “Bij mijn aankomst was de brandweer nog volop aan het blussen” vertelt Risicospecialist Verzekeringen Sebastiaan Boekhorst. “Ik dacht eerst aan een kleine keukenbrand, maar het hele bedrijf was verwoest, voornamelijk door de rook- en blusschade. Ik realiseerde me meteen dat de gevolgschade enorm was. Gelukkig waren de spullen goed verzekerd en was er een verzekering voor de financiële gevolgschade.”

Voorkomen is beter dan blussen

Volgens Sebastiaan draait het bij verzekeren nu meer dan ooit om preventie. Het besef dat voorkomen beter is dan genezen is de laatste jaren sterk gegroeid. Ondernemers Risicoverzekering streven naar bedrijfscontinuïteit en zijn steeds meer bereid om te investeren in preventiemaatregelen. Hiermee kunnen de verzekeraars de premies beheersbaar houden. Zo is onlangs de NTA 8220 Scios Scope 10 ontwikkeld. Dit is een nieuwe en duidelijke controlemethodiek specifiek voor het controleren van brandrisico’s van elektrische installaties.

Zo trots als een ...

Inmiddels is het restaurant aan de Rijksstraatweg in Warnsveld weer open en de nieuwe inrichting is prachtig geworden. Samen met neef Luuk is Gerrit Nikkels 1 maart jl. weer met frisse moed begonnen in De Pauw. “Luuk mag het doen. Ik blijf nog twee of drie jaar op de achtergrond om mijn vijftig jaar vol te maken. Pas dan wil ik met gepaste trots terugkijken.”

www.depauwwarnsveld.nl

Palmedic Lichtenvoorde

Palmedic Lichtenvoorde

De economische crisis is volledig aan Palmedic voorbij gegaan. “De medische markt is niet conjunctuurgevoelig”, verklaart directeur Albert Palm. “De groei zette de afgelopen jaren gewoon door.” De vraag naar producten zoals Palmedic ze maakt, wordt alleen maar groter. Door de toenemende zorgvraag zijn er immers meer medische handelingen nodig. Daarnaast biedt de mondialisering grote kansen. Infectiepreventie krijgt overal ter wereld meer aandacht. “Van onze totale productie wordt tachtig procent geëxporteerd. We leveren buiten Europa bijvoorbeeld in Australië, Japan, Maleisië en het Midden-Oosten. Er zijn wereldwijd nog genoeg mogelijkheden om door te groeien.”

Complete lijn afdekhoezen voor optimale hygiëne

Van de producten die Palmedic ontwikkelt en maakt, vormt Probetection het belangrijkste onderdeel. Het is de merknaam van een complete lijn afdekhoezen voor ultrasound transducers. Deze diagnostische apparatuur is in de medische wereld sterk in opkomst omdat er geen gezondheidsrisico’s aan kleven, in tegenstelling tot CT-scans en röntgenfoto's. Het gaat met name om ultrasound transducers voor inwendig onderzoek op de afdelingen gynaecologie, urologie, radiologie, cardiologie en neurochirurgie. “Ze beschermen patiënten en zorgpersoneel tegen infecties”, legt Albert Palm uit. Het kan ook dat de transducers zonder hoezen worden gebruikt. “Maar dan is het de vraag of ze ook echt steriel zijn. Door haarscheurtjes krijgen bacteriën of virale infecties de kans zich te ontwikkelen. Met onze afdekhoezen is dat risico niet aanwezig.” Ook wordt door het gebruik van Probetection fors bespaard op onderhoud en desinfectie van de apparatuur. Palmedic maakt ook afdekhoezen op maat voor operatierobots. Daarnaast produceert het elastisch netverband in acht verschillende maten onder de naam Bandafix, desinfectie tissues voor de huid en hygiënische washandjes en wasdoekjes. “Al onze producten hebben een hoogwaardige kwaliteit”, constateert Albert, die nu aan de leiding staat van het familiebedrijf. “Als relatief klein bedrijf is het mogelijk flexibel en uiterst efficiënt te werken. We kunnen snel schakelen en zijn bedreven in custom made oplossingen.” Zo worden pasklare afdekhoezen in nauwe samenwerking met opdrachtgevers vervaardigd. Palmedic zit regelmatig aan tafel met toonaangevende concerns die medische apparatuur ontwikkelen. “Het geeft aan dat deze partijen vertrouwen hebben in onze expertise en werkwijze. Dat geeft wel een kick ja.”

www.palmedic.eu

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon.


Particulieren

Bedrijven