Klantverhalen uit de regio

Rabobank Oss Bernheze staat midden in de samenleving. We vinden het belangrijk een bijdrage te leveren aan de dromen en ambities van onze klanten. Op deze pagina vertellen zij hun persoonlijke verhaal.

Wij creëren banen voor onze jongeren

Sinds 2011 begeleiden Carin Boeijen en Gemma van Casteren jongeren in Heesch en Oss bij verschillende problemen. Dit doen zij met hun bedrijf Partners in Zorg. 

24/7 iemand om op terug te vallen

Gemma: "Onze jongeren hebben een vorm van autisme, ADHD, stemmingsklachten of een persoonlijkheidsstoornis. Ze hebben iemand nodig waar ze ieder moment van de dag op terug kunnen vallen. Daarom zijn wij er 24/7 voor hen. We helpen ze structuur in hun leven te brengen en ondersteunen ze bijvoorbeeld bij het zelfstandig wonen en het onderhouden van sociale contacten.” 

Zinnige dagbesteding noodzakelijk

Carin: “We besteden veel aandacht aan de manier waarop de jongeren hun dag doorbrengen. Het is belangrijk dat ze zichzelf nuttig maken, reden hebben om uit bed te komen. Samen met Gemma sporten ze en maken ze muziek. Werken spreekt hun verantwoordelijkheidsgevoel aan; op tijd komen, goed omgaan met collega’s. Helaas kost het hen ontzettend veel moeite om passende arbeid te vinden en te behouden. Onze jongeren zijn normaal begaafd, maar hebben heel veel begeleiding nodig. Ze moeten echt gecoacht worden op de werkvloer. Als ze al een baan vonden, kwam altijd weer het moment waarop het met de werkgever vastliep.” 

Bij Depot valt alles samen

Gemma: “We liepen al een tijd rond met het idee om zelf een plek te creëren waar de jongeren konden werken. Toen we de kans kregen om in het centrum van Heesch een mooi pand te huren, viel alles samen. We verkopen bij Depot betaalbare cadeaus en woonaccessoires en je kunt er iets drinken en eten. We kozen voor deze combinatie zodat er verschillende werkzaamheden te doen zijn. Het betalingsverkeer en de verzekeringen lopen via de Rabobank in Heesch. We draaien nu een half jaar en ons vaste contactpersoon Marijke den Otter loopt af en toe even binnen om te vragen hoe het gaat. Prettig om te merken dat de Rabobank geïnteresseerd blijft in haar klanten.”

Depot is van ons samen

Carin: “Het opknappen en inrichten van het pand hebben we samen gedaan. Hebben de jongeren een leuk idee, dan werken we het uit en kijken we of het aanslaat bij onze klanten. We hebben geen vaste kaart, dus als iemand bedenkt ‘ik wil deze week graag appelbollen maken’ dan komen die op het krijtbord te staan. Loopt het goed, maken we ze nog een keer. Loopt het niet, zitten we nergens aan vast. Zo houden we het verrassend voor onze klanten en  de jongeren.”

Mijn bankzaken regel ik vanuit huis

"Werken met een computer is niets voor mij. Ik kan het wel hoor, als het echt moet. Maar veel liever heb ik gewoon contact met mensen.” Mevrouw Welten (75) uit Heesch is er stellig in. Het is ook niet verwonderlijk dat haar voorkeur uitgaat naar persoonlijk contact, als je bedenkt dat zij al haar hele leven voor haar medemensen zorgt. “Als jong meisje wilde ik niets liever dan verpleegster worden. Maar ik trouwde jong en mijn man vond het fijner als ik thuisbleef. We kregen drie kinderen en pas toen zij naar school gingen, kon ik weer buitenshuis aan de slag. Eerst in de kinderopvang, daarna bij bejaarden.”

Met diploma op zak aan de slag bij de thuiszorg

Op haar vijftigste behaalde mevrouw Welten alsnog haar diploma verzorgende. “Daar was ik trots op. In de jaren die volgden werkte ik bij de thuiszorg in Oss en omgeving. Heerlijk vond ik dat. Ik stopte met werken toen ik zestig werd. Kort daarop overleed mijn man. Ik had hem de laatste zes jaar heel intensief verzorgd omdat hij ernstig ziek was. Mijn werk als oproepkracht, waar de thuiszorg me vervolgens voor vroeg, vervulde voor mij de leegte die na zijn overlijden ontstond. Daar ben ik nog steeds heel blij om.” 

Zo’n computer is echt niet mijn ding

“Toen bij de thuiszorg allerlei zaken veranderden en ik veel dingen met de computer moest gaan doen, ben ik gestopt. Ik wilde met mensen werken, zo’n computer is echt niet mijn ding.” Wie denkt dat mevrouw Welten toen achter de geraniums dook, heeft het mis. “Op de een of andere manier weten ze me altijd te vinden,” lacht ze. “Via een vriendin werd ik gevraagd om in Heesch ouderenadviseur te worden. Dat deed ik graag. Inmiddels ben ik ook daarmee gestopt. Sinds een paar jaar heb ik weer een partner en vind het gezellig samen met hem dingen te ondernemen.”

Advies aan huis

“Mijn bankzaken regel ik nog zo veel mogelijk zelf. Geld opnemen doe ik in het dorp. Geld overmaken kan gelukkig nog steeds via de Rabofoon. Toen ik een tijdje geleden mijn verzekeringen met iemand van de bank wilde doornemen, vond ik het heel fijn dat ik daarvoor Susanne Rosbak, de mobiele adviseur van de Rabobank, op bezoek kreeg. Zij legde mij thuis aan tafel duidelijk uit wat voor onze situatie de beste verzekeringen waren. Na dit adviesgesprek heeft zij alles keurig voor ons geregeld. Heel gemakkelijk.”

Wij kochten muziekinstrumenten voor Ons Klupke

Toen in 2003 in Herpen een activiteitenclub voor jongeren met een verstandelijke beperking werd opgericht, hoefde Sientje van Hal niet lang na te denken. Ze meldde zich meteen aan als vrijwilligster.

Ons Klupke vervult een echte behoefte

"Vroeger was ik spelleidster op een kinderafdeling in een ziekenhuis waardoor ik ook regelmatig in contact kwam met verstandelijk bepekte kinderen. Dat klikte eigenlijk altijd. Tot Ons Klupke werd opgericht was er in Herpen en omgeving helemaal geen vrijetijdsbesteding voor jongeren met een beperking. Ons Klupke vult dus een echte behoefte in. Iedere week is er een activiteitenavond. We hebben een kookklup, sportklup en een muziekklup."

Onze leden leren muziek maken

“In 2013 bestond Ons Klupke tien jaar. Met alle leden hebben we toen de opera Lot ingestudeerd en op de feestavond uitgevoerd. We zongen, dansten en maakten muziek. Het was een groot succes en onze jongeren beleefden er veel plezier aan. Zo ontstond het idee van een muziekklup, waar de leden echt een instrument leren bespelen. Op hun eigen niveau, want het belangrijkste is natuurlijk dat ze een gezellige avond hebben.”

Stemmen voor de Clubkas Campagne

“Onze eerste muziekinstrumenten zijn ons geschonken door een dweilorkest uit de buurt dat ermee ophield. Toen de Rabobank in 2013 voor het eerst de Clubkas Campagne organiseerde, meldden we Ons Klupke aan. De regio van Rabobank Oss Bernheze heeft veel dorpen en we bedachten dat we meer stemmen konden krijgen als alle verenigingen uit Herpen samenwerkten.”

Een grote opkomst

“Omdat het stemmen met de computer moest gebeuren, zouden veel oudere Rabobankleden niet kunnen stemmen. We organiseerden een stemdag in ons gemeenschapshuis ’t Slotje en zetten er een paar computers neer. Zo kon er gestemd worden met hulp van mensen van onze verenigingen. Het tweede jaar kwam het smartlappenkoor zingen, trad de muziekvereniging op en liet de toneelvereniging een stadsomroeper in klederdracht door het dorp lopen. Ook ons muziekklupke maakte muziek.  De opkomst was groot. Niet alleen ouderen brachten hun stem uit, we bleken ook de rest van de gemeenschap gewezen te hebben op de Clubkas Campagne. Je kunt wel zeggen dat de Clubkas Campagne ervoor heeft gezorgd dat de verenigingen in Herpen een manier hebben gevonden om elkaar te versterken.”

Ik bankier voortaan vanuit huis

Toen mevrouw Grefkens een aantal jaar geleden steeds vaker werd doorverwezen naar een internetpagina voor meer informatie, vond ze het tijd om zich daarin te verdiepen. "Waarom zou ik niet overweg kunnen met een computer of met internet? Omdat ik tachtig ben? Dat is toch onzin!" 

Binnen een paar seconden antwoord

“Er ging een wereld voor me open”, vertelt mevrouw Grefkens over internet. “Zit ik naar de tv te kijken en zie ik iemand waar ik meer over wil weten? Ik toets de naam in Google in en ik weet binnen een paar seconden van alles over die persoon. Ik heb er echt plezier in. Eerst gebruikte ik nog een gewone computer, zo’n enorm bakbeest. Maar de laptop is veel sneller en praktischer in gebruik.”

Met haar laptop in de tas

“Natuurlijk had ik in het begin best veel vragen, maar daar hadden ze in Heeswijk-Dinther een prima oplossing voor. Op vrijdagmorgen zaten in cultureel centrum Servaes vrijwilligers die gratis vragen over computers, internet en e-mailen beantwoordden. Daar liep ik bijna wekelijks even binnen, met mijn laptop in mijn tas. Net zolang tot ik alles begreep. Die heren hebben mij enorm geholpen.”

Over naar de tablet

Tijdens een bezoekje in 2014 aan haar zus maakte mevrouw Grefkens voor het eerst kennis met de voordelen van een tablet. “Ik wist niet wat ik zag. Niet meer aan tafel achter de laptop, maar een klein, licht apparaatje voor op schoot. En ze kon er veel meer mee dan ik met mijn laptop; de krant lezen, puzzelen. Dat wilde ik ook.” Het duurde dan ook niet lang voordat mevrouw Grefkens er zelf een kocht. “Eerlijk is eerlijk, in het begin vond ik het best ingewikkeld. Dus weer ging ik op vrijdagmorgen naar de vrijwilligers in het cultureel centrum. En weer legden ze me alles geduldig uit.” 

Veilig bankieren

“Ondertussen kan ik aardig overweg met mijn tablet. Zo installeerde ik pas zelf de Mobiel Bankieren App van de Rabobank. Want bankieren vanuit huis leek me echt gemakkelijk. Met mijn vragen over mobiel bankieren en het gebruik van de app ben ik naar het bankkantoor in het dorp gegaan. Daar legden ze me alles duidelijk uit.  Laatst zei een kennis dat ze het maar eng vond, dat bankieren met de computer. Maar ik ben ervan overtuigd dat mobiel bankieren veilig is. Je moet natuurlijk goed opletten, een veilig wachtwoord gebruiken en aan niemand je gegevens doorgeven. Maar ja, vroeger gaf je je spaarbankboekje toch ook niet af?”

Ik kocht een eigen plek voor ons tweetjes

Martijn Kusters uit Oijen werd op zijn 21ste vader van een zoon, Remi. "Ongepland, maar het stond voor mij buiten kijf dat ik verantwoordelijk was voor dat kleine mannetje."

Van studeren naar een vaste baan

"Ik realiseerde me dat het voor onze toekomst belangrijk was dat ik mijn studie aan de HTS afmaakte. Gelukkig heb ik geweldige ouders. We spraken af dat ik samen met Remi bij hen bleef wonen tot ik een vaste baan had. Dat was voor mij de perfecte oplossing. Vanaf het eerste moment ben ik stapelgek op mijn zoon. Maar ik was natuurlijk nog wel erg jong. Dankzij de hulp van thuis kon ik naar school, had ik een bijbaantje en bleef ik deelnemen aan het verenigingsleven.” 

In 2012 studeerde Martijn af. Hij kon meteen beginnen als productontwerper bij het bedrijf waar hij zijn afstudeeropdracht had gedaan. “Hartstikke mooi, eindelijk had ik mijn eigen inkomen. Dat was voor mij de start voor de volgende fase in mijn leven, een eigen plek voor Remi en mijzelf."

Verenigingsleven verbindt inwoners Oijen

"Ik wil graag in Oijen blijven wonen. Remi is nu zes jaar en zit hier op school, heeft hier zijn vriendjes en hij voetbalt. Het is fijn dat mijn ouders hem blijven opvangen als ik werk of ‘s avonds op pad ben. Want naast mijn werk en de zorg voor Remi ben ik nog altijd actief voor verschillende verenigingen in Oijen. Het verenigingsleven in ons dorp is de rode draad die de inwoners verbindt. Ik kan me geen leven zonder voorstellen."

Op zoek naar het droomhuis

"Natuurlijk had ik me de afgelopen jaren een beeld gevormd over hoe ons droomhuis eruit zou moeten zien. Ik had alleen geen idee in welke prijsklasse ik kon zoeken. Toen ik hoorde dat er iedere maandagavond een inloopspreekuur is bij de Rabobank, ben ik daar een keer binnengelopen. Gewoon om eens te horen wat er mogelijk was met mijn inkomen."

Gevallen voor een twee-onder-een-kapwoning

Tijdens de zoektocht naar zijn droomhuis, ging Martijn regelmatig op bezoek bij de hypotheekadviseurs van Rabobank Oss Bernheze. "Ik had allerlei vragen en iedere keer stonden ze me uitgebreid te woord. Ik wilde eerst graag een nieuwbouwproject, maar uiteindelijk zijn Remi en ik gevallen voor een bestaande twee-onder-een-kapwoning. Midden in het dorp, klasgenootjes van Remi wonen om ons heen en de speeltuin ligt om de hoek. Danny van Herpen, de hypotheekadviseur van de Rabobank, heeft me goed geholpen. Hij gaf me goede adviezen en hielp me met het invullen van allerlei formulieren. Echt super!"

Ik ben mijn eigen zaak gestart

"In 2013 begon ik, naast mijn baan als accountmanager, met de in- en verkoop van wijn. Gewoon voor mijn plezier." Aan het woord is Ronald van Helden, 36 jaar en eigenaar van wijnhandel Van Helden. Deze is sinds september 2015 gevestigd in de Peperstraat in Oss.

Steeds meer klanten

"Ik ben een echte Bourgondiër, houd van lekker eten. Daar hoort  een goed glas wijn bij. Ik begon met acht wijnen, vooral voor verkoop aan vrienden en bekenden. Ook organiseerde ik wijnproeverijen en startte een webshop. Er kwamen steeds meer klanten, ook uit de horeca. Al snel had ik honderd verschillende flessen in mijn assortiment."

Een eigen wijnspeciaalzaak

"In mijn achterhoofd had ik altijd al het idee om een wijnspeciaalzaak te beginnen. Want een webshop is leuk, maar veel liever heb ik direct contact met mijn klanten. Ik wil ze de wijn laten zien, ruiken en proeven. En ik wil ze er vooral van alles over vertellen.”  

Hoe beter zijn webshop ging lopen, hoe serieuzer de plannen van Ronald werden. “Ik merkte steeds vaker de behoefte aan een persoonlijk advies. Precies wat ik voor ogen had met mijn wijnspeciaalzaak."

Nu of nooit

Ronald en zijn vrouw hebben twee kleine zoontjes. Naast zijn gezin, fulltime baan en zijn webshop, had hij weinig tijd om zijn ondernemersplan uit te werken. "Totdat ik tegen de perfecte locatie aanliep. Een prachtige winkel met ruim magazijn in het centrum van Oss. Er was één minpuntje: er moest flink verbouwd worden. Maar het was voor mijn gevoel nu of nooit. Dus stapte ik met mijn ondernemersplan onder de arm naar Rabobank Oss Bernheze.

Gertjan Tienkamp, de adviseur van de Rabobank, geloofde in mijn plannen, dacht met me mee. Natuurlijk stelde hij kritische vragen, maar tijdens dat eerste gesprek voelde ik al: dit gaat ‘m worden. En inderdaad, binnen vijf dagen kreeg ik groen licht. Ik heb meteen mijn baan opgezegd."

Anders dan een gewone slijterij

Zodra Ronald het huurcontract had ondertekend, startte hij met de verbouwing. September 2015 was het zover. "Alles is in een sneltreinvaart gegaan. Na drie hectische maanden van verbouwen en inrichten, zijn we geopend. De sfeer in de zaak is precies zoals ik 'm wilde. Klanten lopen binnen voor persoonlijk advies, om de fles vast te houden, de wijn te proeven voordat ze hem kopen. Natuurlijk bestaat de webshop nog. Bij vaste klanten kom ik de bestelling aan huis brengen. Als mensen in Oss aan wijn denken, denken ze aan mij."

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.


Particulieren


Bedrijven