Criminelen worden steeds slimmer en gaan geraffineerd te werk

Column Anke van Os, Adviseur Dagelijkse Bankzaken

Steeds vaker voeren mijn collega's en ik zogeheten fraudegesprekken. Zo ook afgelopen week. Een man kwam verslagen de bankhal binnengelopen. Hij was eerder die dag gebeld door de Rabobank. Hoe hij daar zo zeker van was? Het nummer van de bank stond op zijn telefoonscherm. Hij kreeg een vriendelijke vrouw aan de telefoon. Ze stelde zich voor en vertelde dat er een verdachte overboeking klaarstond. Of dit wel klopte. Natuurlijk was dat niet het geval. "U heeft nog kans om uw geld veilig te stellen door het over te boeken naar een andere bankrekening. Zodra het geld om deze rekening staat, zorgen wij ervoor dat u uw eigen rekening weer veilig kunt gebruiken en het geld binnen twee uur weer op uw eigen bankrekening staat".

Klantverhaal

Onze klant wist niet beter dan dat hij een Rabobank medewerker aan de lijn had. Hij ging zonder twijfel met zijn bankpas achter de computer zitten. Hij werd vriendelijk geholpen tijdens de overboeking. Meneer zag het geld van zijn rekening verdwijnen en kreeg de belofte dat hij twee uur later zou worden teruggebeld.

Drie uur later wachtte hij nog steeds op dit telefoontje. Met zijn hart in zijn keel belde hij de Rabobank op en zijn vermoeden werd bevestigd. Hij was voor duizenden euro's oipgelicht. Nog steeds geschokt zat meneer na enkele uren op ons kantoor bij mij aan tafel. Geëmotioneerd deed hij zijn verhaal. Hij was er 'ingetrapt'.

En hij is zeker niet de enige. We zien het aantal fraudegevallen toenemen. Criminelen worden steeds slimmer en gaan geraffineerd te werk.

Spoofing

In het geval van deze meneer spreken we van spoofing, een relatief nieuwe manier van fraude. Met spoofing doen criminelen zich voor als iemand anders. Door slimme trucjes kunnen zij hun telefoonnummer of de afzender van een sms- of appbericht er anders uit laten zien. Zo lijkt het alsof de afzender de Rabobank is of een ander bekend persoon. Uit naam van jouw bekende sturen ze je een bericht via Facebook, Whatsapp of Messenger en vragen ze om geld over te maken. Ze passen zelfs de schrijfstijl van de 'afzender' aan. 

Tips

In deze column wil ik je graag wijzen op deze nare manier van oplichten. Ik vind het belangrijk dat we zoveel mogelijk mensen hierop alert maaken, zodat je weet hoe je moet handelen als je een verdacht telefoontje ontvangt. 

Ik deel hierbij graag nog een aantal tips. Om te beginnen bellen wij vanuit de bank nooit om een bedrag over te maken of gegevens zoals een pincode of toegangscode te verstrekken. Als je twijfelt of je iemand van de Rabobank aan de lijn hebt, hang dan op en bel het nummer dat je op rabobank.nl vindt. Vraag naar de desbetreffende medewerker.

Als het leed al geschied is, zijn wij er voor onze klanten en doen we er alles aan om hen te helpen. Maar wat zou het fijn zijn als dat steeds minder nodig is en klanten zelf de oplichters op hun nummer kunnen zetten.

Mierlo, 26-10-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn