Horeca ondernemer Yori Strijbos over ondernemen in coronatijd en kansen benutten!

Yori en Bart in het restaurant Thuis! in Mierlo

Een horecaondernemer die kansen ziet, een flinke dosis ondernemerschap bezit en het nodige doorzettingsvermogen heeft. Zo heb ik Yori Strijbos van Thuis! in Mierlo leren kennen. Tijdens de eerste lockdown besloot hij niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar voedselverspilling tegen te gaan door zorgpersoneel te verrassen met een gratis maaltijd. De veerkracht van Yori is bewonderings-waardig: ‘Een derde lockdown? Ook die komen we wel door. Ik heb geleerd dat we als team samen heel veel aankunnen.

Accountmanager MKB Bart Beurskens sprak Yori net voor de tweede (gedeeltelijke) lockdown in restaurant Thuis!, het restaurant dat hij nieuw leven in heeft geblazen. Vlak voor de coronacrisis bleef het aantal gasten maar toenemen, terwijl zijn collega’s met lege restaurants zaten. ‘De eerste twee jaar hebben we moeten zaaien, voor mijn gevoel was het oogstmoment aangebroken. Helaas werd een paar weken later de eerste lockdown afgekondigd.’

Een geluk bij een ongeluk: Thuis! had in het najaar van 2019 al thuisbezorging gelanceerd. ‘Wij hebben daardoor de tijd gehad om te experimenteren. Eten bezorgen is namelijk niet altijd eenvoudig. Neem friet, je wilt dat dat knapperig en warm aankomt. Het was wel even zoeken om daarvoor de juiste warmhoudboxen te vinden.’ Inmiddels heeft Thuis! een eigen bestelwebsite, wie daar bestelt hoeft geen bezorgkosten te betalen.

Ondanks die thuisbezorging, bleef er toch nog een aardige voedselvoorraad over na de eerste lockdown. En dat ging tegen de principes in van deze horecaman. ‘Ik ben tegen voedselverspilling én ik wilde heel graag het zorgpersoneel ondersteunen. Dus ben ik ziekenhuizen gaan bellen met de vraag: mag ik gratis ons eten bij jullie bezorgen?’ Dat viel in goede aarde. ‘Toen ik door mijn eigen voorraad heen was, heb ik een oproepje geplaatst. Vervolgens heeft cafetaria in Brandevoort de voorraad friet en snacks geschonken én kon ik een frietkraam lenen. Zo kon ik heel veel zorgmedewerkers verrassen met een broodje kroket. Het voelde heel goed om in die vervelende periode iets voor anderen te mogen betekenen.’ Ondanks deze lastige tijd, ziet Yori het positief in. ‘Ik heb de afgelopen maanden heel veel hartverwarmende reacties van klanten mogen ontvangen, daar doe je het voor.’

30-10-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn