Oudgediende én starter: Debbie Leenen opent Fam Skin & Concept

Fam Skin

Debbie Leenen is een ervaren ondernemer én een starter. Want na 17 jaar zei ze haar zaak in damesmode gedag (Inverno). Binnen een half jaar begon het alweer zó te kriebelen, dat ze besloot te gaan voor een nieuwe ondernemersdroom: Fam Skin & Concept. Een combinatie tussen lifestyle, gifts en huidverzorging.

Na een ondernemersavontuur van 17 jaar, zocht Debbie een betere balans tussen werk en privé. ‘Ik was altijd onderweg voor inkopen, van Amsterdam tot Antwerpen, dat wilde ik niet meer.’ Daarbij wilde een werknemer van haar kledingwinkel de zaak graag overnemen. ‘Wanneer krijg je nou zo’n kans?’ En dus droeg ze het stokje over, maar er ging al snel een nieuwe deur open. ‘Ik had meteen weer heel veel ideeën, zag kansen. Ik denk dat dan toch het ondernemersbloed is, dat kruipt waar het niet gaan kan.’ Debbie, van huis uit schoonheidsspecialist, zag in Someren kansen voor een beautywinkel die goede adviezen geeft. ‘Dat miste ik zelf en ik merkte dat ook mijn vriendinnen daar wel oren naar hadden’, vertelt ze. ‘Ik zag eigenlijk meteen voor me hoe ik het wilde, had ook heel duidelijk voor ogen welke merken ik wilde gaan voeren. Die merken ben ik gaan benaderen. Met het idee: als ze niet willen, dan doe ik het niet.’ Maar al snel had ze groen licht. ‘Toen ben ik naar pandjes gaan kijken en kwam dit op mijn pad. Lang heb ik er niet over na hoeven denken. Het voelde goed.’

Leefbaarheid dorp

En dus opende Debbie 18 jaar na haar eerste ondernemersavontuur, weer een fysieke winkel. En mag ze zich dus weer starter noemen. ‘Je hoort natuurlijk vaak dat de retail het nu moeilijk heeft, met alle online concurrentie. Maar ik geloof echt in de kracht van een fysieke winkel. Daarmee draag je bij aan de leefbaarheid van het dorp. Vooral jonge gezinnen en ouderen willen niet met de bus naar de stad, die willen dicht bij huis terecht kunnen.’ Debbie hoopt met haar winkel startende ondernemers een duwtje in de rug te geven. ‘Natuurlijk is het niet altijd makkelijk, maar het kán wel. Mijn tip? Ga in onderhandeling over de huur en breng alle kosten goed in beeld. Zorg daarnaast voor een goed businessplan. Zie het niet als ‘winkeltje spelen’, maar ga ergens voor waar echt je passie ligt. Iets waar je elke dag met 100 procent mee bezig wil zijn. Dan geloof ik echt dat het kan. En ik vind ondernemen echt super, je hebt de vrijheid om zelf alle beslissingen te nemen.’

Coronacrisis

Tijdens de coronacrisis was de hashtag ‘supportyourlocals’ wekenlang trending topic op social media. In deze heftige periode opende Debbie haar winkel. ‘In december ben ik even open gegaan, ik wilde er zijn voor de kerstinkopen. Om daarna, vanwege een verbouwing, te sluiten tot maart.’ Net de maand, waarin de intelligente lockdown een feit werd. ‘Natuurlijk baal je even, maar ik heb vrij snel bedacht: ik ga bezorgen! Hoewel ik nooit de ambitie heb gehad om online te ondernemen, ik houd juist zo van het persoonlijke contact, bood het nu uitkomst. Mijn buurman (RenewMyID) heeft me geholpen met een miniwebshop en zo kon ik snel van start. Gelukkig merkte ik al snel al dat mensen weer naar de winkel kwamen, juist in deze periode wil je er toch even uit, even voor jezelf zorgen.’

Inspirerend voorbeeld

Als accountmanager MKB Bedrijven bij Rabobank Peelland Zuid moedigt Sjoerd van Pelt initiatieven als de miniwebshop graag aan. ‘Het is mooi om te zien dat ondernemers elkaar in tijden van corona opzoeken voor samenwerking. Om zo sterker uit deze crisis te komen. De miniwebshop is daar wat mij betreft een mooi voorbeeld van, waarmee je de zichtbaar van je winkel online kunt vergroten. Ik hoop dat dit een inspirerend voorbeeld is voor andere ondernemers.

Debbie kijkt tevreden terug op de eerste maanden. ‘Ik ben heel dankbaar dat ik in corona-tijd open heb kunnen blijven. Ik hoorde in de winkel natuurlijk ook verhalen van ondernemers met wie het minder goed ging, of van mensen die in het onderwijs werken en met veel moeite alles konden bolwerken. Dan mag ik niet klagen!’, vertelt ze optimistisch. Haar formule blijkt aan te slaan. ‘Ik kreeg zoveel reacties op mijn interieur, dat ik heb besloten op dat vlak ook dingen te gaan verkopen.’ En mist ze haar ‘oude’ winkel nog? ‘Ik mis mijn collega’s natuurlijk wel, maar het is voor mij echt een goede stap geweest. Ik merk dat de balans weer terug is.

30-7-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn