Open Horeca

Open Horeca app: creatief ondernemerschap op bestelling

Gijs Schapendonk, eigenaar van proeflokaal Goesting in Venray, heeft samen met Koen Hendrix van softwarebedrijf Forwart uit Horst de app ‘Open Horeca’ ontwikkeld. Deze is sinds 1 juni in gebruik genomen. Met deze app kunnen horecaondernemers gezamenlijk terrassen exploiteren. Veel gemeenten hebben de plaatselijke horecaondernemers in de gelegenheid gesteld om hun bestaande terrassen uit te breiden naar de openbare ruimten, zoals het Henseniusplein in Venray.

Sinds 1 juni zijn de terrassen onder strenge voorwaarden weer geopend. Met alle corona-beperkingen wilde Gijs Schapendonk zijn zaak weer zo snel mogelijk op gang krijgen. Zo kwam hij op het idee om de terrassen op het Henseniusplein gezamenlijk met collega horecaondernemers te exploiteren.

Gijs Schapendonk: ""Ik wilde van verschillende terrassen één groot terras maken. Geen gesteggel over wie krijgt welke plekken, maar één groot terras waar gasten zelf kiezen bij wie ze iets bestellen, waar ze ook gaan zitten op het plein.”"

Rabobank klantverhaal Open Horeca

Bestel-app

Toen Gijs zijn idee besprak met softwareontwikkelaar Koen Hendrix van Forwart, besloten ze een bestel-app te ontwikkelen. Je gaat zitten, scant met je telefoon de QR-code en je krijgt vervolgens de menukaarten van de aangesloten horecazaken. Je geeft je bestelling online door en deze komt automatisch binnen bij de zaak waar je hebt besteld. Deze serveert het eten en/of drinken uit. Ook betalen kan via de app. “Alles is erop gericht om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de klanten. Als je wilt, kun je zelfs bij de één de drank bestellen en bij de ander het eten. Dat zal niet zo snel gebeuren, maar het kan wel. Met deze app komen we ook tegemoet aan de corona-veiligheid. De applicatie zorgt voor een beperkt contact tussen de gasten en de medewerkers. Vanaf 1 juli zijn de corona-maatregelen weliswaar aanzienlijk versoepeld. Maar anderhalve meter afstand houden blijft”, aldus Koen Hendrix.

Gijs Schapendonk is enthousiast over de app. “Het loopt als een tierelier. Deze app gaat niet meer weg. Iedereen is heel tevreden. De gasten hoeven niet te wachten op een ober. Ze geven gelijk hun bestelling door via de app. Ook de deelnemende horecaondernemers zijn lovend. Behalve Proeflokaal Goesting, Tikkie Anders en Steaks and More, doet nu ook het reisbureau Vice Versa aan het Henseniusplein mee. Ze verkopen zonnebrandcrème, maar je kunt ook appen voor een reisadvies op maat, terwijl je op het terras zit.”

Een schot in de roos

Wat begon als een noodgreep om na de horecasluiting de exploitatie weer op niveau te krijgen, blijkt een schot in de roos, een innovatie die extra omzet genereert. “Een van de zaken moest zelfs even aan de alarmbel trekken, omdat ze de bestellingen niet konden bijbenen.”

Gijs Schapendonk is blij dat de bestel-app zo goed werkt: "In deze tijd moeten we niet in eilanden denken, maar als collectief. Je moet de krachten bundelen en dit samen oppakken.” Er waren ook geluiden dat zo’n app ten koste gaat van je eigen omzet. Maar dat noemt Gijs ‘het oude denken’. “We leven in een andere tijd. Solidariteit en samenwerking zijn relevanter dan ooit. Uiteindelijk pluk je daar zelf ook de vruchten van, dat blijkt nu wel”, aldus Gijs, die ook voorzitter is van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Venray.

Gijs Schapendonk: "In deze tijd moeten we niet in eilanden denken, maar als collectief. Je moet de krachten bundelen en dit samen oppakken."

“De app is in twee à drie weken ontwikkeld. Dat is snel. We hebben onze schouders eronder gezet. We wisten hoe belangrijk het was voor de horeca om 1 juni weer open te kunnen en meteen een goede start te maken. Wij zijn blij dat we de horeca iets hebben kunnen bieden waarmee exploitatiemogelijkheden vergroot worden. Onze fee per bestelling via de app is 5 eurocent en 3% afdracht. Dat is relatief weinig, zeker gezien de besparing in de loonkosten, maar het eerste doel was om de horeca weer op weg te helpen.

Tegelijkertijd zien we veel potentie voor deze applicatie. De app kan uitgerold worden naar andere pleinen, plaatsen en regio’s. Ook als de anderhalve meter-regel zou verdwijnen zien we kansen voor deze bestelmodule, bijvoorbeeld op foodtruckfestivals. Foodtruckfestivals en foodcourts zijn een opkomend fenomeen. De app is daar perfect toepasbaar. Zeker zolang het nog niet wenselijk is dat we allemaal door elkaar wandelen. Blijf lekker aan een tafel zitten en bestel op verschillende plekken je hapjes en drankjes.”

Susanne Stevens-Theeuwen: "Wij kunnen hier alleen maar enthousiast van worden. Ondernemers die inspelen op de veranderingen, niet bij de pakken neer gaan zitten, maar kijken naar de kansen die een crisis als corona ook kan brengen."

De Rabobank is actief betrokken bij dit project. “Net zoals Gijs Schapendonk en Koen Hendrix geloven wij in de kracht van samenwerking, daarom past een initiatief als dit ook heel goed bij onze bank”, aldus Susanne Stevens-Theeuwen, accountmanager MKB van Rabobank Noord-Limburg. “Wij kunnen hier alleen maar enthousiast van worden. Ondernemers die inspelen op de veranderingen, niet bij de pakken neer gaan zitten, maar kijken naar de kansen die een crisis als corona ook kan brengen. Onze rol was het leggen van contact en adviseren over de bancaire en juridische aspecten ten aanzien van het betalingsverkeer. We zijn onder andere in gesprek gegaan met GoCredible Smart Contracts Betaalservice, een bedrijf dat slimme en veilige betaaloplossingen ontwikkelt voor onder andere online platforms, marktplaatsen en webshops. Mede door de tijdsdruk is nu niet gekozen voor deze partij, maar het biedt wel mogelijkheden voor de toekomst. Rabo participeert sinds 2018 in GoCredible.”

Hoe kunnen we jou ondersteunen?

In Limburg worden jaarlijks 750 bedrijven geholpen door het Rabobank Business Innovatie Team Limburg (BITL). We helpen ondernemers met een duurzame groei om zo bij te dragen aan groei en werkgelegenheid in Limburg.

Contact

Bijdragen aan een duurzame leefomgeving is onlosmakelijk met modern ondernemerschap. Daarom hebben de Rabobanken in Limburg samen met het Business Innovatie Team Limburg het initiatief genomen om te komen tot een duurzaamheidsteam met drie thema’s: energietransitie, circulariteit en klimaat en landbouw. Neem contact op met onze adviseur Susanne Stevens-Theeuwen of kijk hoe wij je kunnen ondersteunen op het gebied van innovatie en verduurzaming van je bedrijf.

Open Horeca

Susanne Stevens-Theeuwen
Accountmanager MKB
+31 (0)6 5394 7801

Email LinkedIn