Verkoop van bedrijf gaat om meer dan geld

Iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: de vraag of je je bedrijf gaat verkopen. Rabobank Rijk van Nijmegen helpt ondernemers hun bedrijf verkoopklaar te maken.

Iedere ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: de vraag of je je bedrijf gaat verkopen. Zo’n beslissing neem je niet van de een op de andere dag, en ook het proces eromheen moet goed begeleid worden. Rabobank Rijk van Nijmegen helpt ondernemers hun bedrijf verkoopklaar te maken. Waarom zou iemand zijn bedrijf willen verkopen? Vermogensmanager Edmund Willems en accountmanager MKB Mark van Uden voeren regelmatig gesprekken met ondernemers die aan de verkoop van hun onderneming denken. “In veel gevallen speelt de leeftijd een rol”, vertelt Willems. “Ondernemers willen dan gaan genieten van het leven en hun familie. Maar het kan ook zijn dat iemand de passie voor zijn onderneming kwijt is en graag een nieuwe start wil maken.”

Intensief traject

De Nijmeegse Monique Delsink was zo iemand die de passie voor haar bedrijf was kwijtgeraakt. Tien jaar lang was ze compagnon in de arbodienst waarmee haar toenmalige partner ooit begon. “Op een bepaald moment besefte ik dat mijn hart niet in de zaak lag.” Na vele gesprekken met haar man en in een later stadium ook met Mark van Uden, besloten ze hun bedrijf te verkopen. “En dan begint het pas. Er komt ontzettend veel bij kijken.” Mark van Uden beaamt dat. “Daarom is het belangrijk om op tijd te beginnen met het verkoopklaar maken van je bedrijf. Je moet een plan hebben, weten wat je wilt na de verkoop van je bedrijf.”

Praktisch geregel

Ook Monique doorliep al die fasen. “Na het besluit tot verkoop volgde een periode van heel veel praktisch geregel. Door een professionele overname-adviseur in te schakelen, hebben we overigens wel veel werk en zorg uit handen gegeven. Maar goed ook, want emotioneel gezien is de verkoop al lastig genoeg. Je komt in een rouwproces.”

Champagne naar de kelder

Volgens Mark van Uden is juist de emotionele kant vaak een ondergeschoven kindje bij verkoop van het bedrijf. “Doorgaans is er vooral aandacht voor de fiscaal-juridische en financiële aspecten en niet voor de emotionele.” Delsink herkent dit maar al te goed. De flessen champagne die ze als felicitatie kregen gingen rechtstreeks de kelder in. “Ik was opgelucht over de goede verkoop, maar ook verdrietig om het feit dat je het bedrijf dat je jarenlang met passie hebt opgebouwd ineens moet loslaten. Ik besloot mijn ervaringen en die van anderen te bundelen in mijn boek ‘Verkoopgeluk’.”

Rabobank helpt

Rabobank biedt i.s.m. Monique Delsink workshops aan, geeft informatie en advies en heeft deskundige accountmanagers die ondernemers bij de verkoop van een bedrijf ondersteunen.

Meer informatie:

Mark van Uden

Edmund Willems

Nijmegen, 3-2-2020

Deel via Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn